Skip links

عوامل کلیدی موفقیت سایت (بخش دوم)

برخی از عوامل موفقیت یک وب سایت را در بخش اول توضیح دادیم. حال به توضیح سایر موارد در بخش دوم می پردازیم.

۱- بودجه و درآمد سایت

یک عامل مهم دیگر در موفقیت سایت وب، داشتن بودجه است. راه اندازی یک سایت ممکن است در ابتدای کار بسیار کم هزینه به نظر برسد. یک کامپیوتر معمولی، یک خط اینترنت پرسرعت، یک دامین، یک میزبان (هاست) ارزان قیمت و یک نرم افزار CMS اپن سورس با قالب رایگان می تواند منجر به راه اندازی یک سایت با حداقل بودجه ممکن شود. اما این تازه شروع داستان است.

بسیار از وب سایت ها پس از چندماه فعالیت متوقف می شوند، تنها به این دلیل ساده که توجیه اقتصادی ندارند. البته می توان بعضی از سایت های شخصی یا وبلاگ را تنها با اتکا به عناصری چون عشق به نوشتن مدتی اداره کرد، اما حتی در چنین مواردی نیز ممکن است بعد از مدتی، انگیزه صاحب سایت برای به روز نگه داشتن آن به شدت کاهش یابد. هدف یک سایت هرچه باشد، چه انتفاعی و چه غیر انتفاعی، به ناگزیر نیازمند بودجه و توجیه اقتصادی است.

گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

۲- نرم افزار کارآمد

یک نرم افزار برای مدیریت محتوا و اطلاعات سایت یکی دیگر از عوامل موفقیت یک سایت است. یک نرمافزار مدیریت محتوای کارآمد باید به گونه ای باشد تا در دنیای اینترنت بتواند همچنان باقی بماند یعنی همه نیازهای یک سایت را پوشش دهد و انعطاف پذیری مناسبی داشته باشد.

اگر از یک نرم افزار مدیریت محتوای open source رایگان و پیشرفته با یک قالب بسیار زیبا برای سایت خود استفاده نمودید، همه چیز عالی به نظر می رسد اما آیا هنگامی که بخواهید تغییری در سایتتان دهید، میتواند براحتی اینکار را انجام دهید؟ آیا همه صاحبان سایت برنامه نویسی می دانند؟ آیا دسترسی به یک برنامه نویس مسلط راحت است؟ آیا این نرم افزار تمام نیاز های شما را برآورده خواهد کرد؟ اینگونه سوالات را در ابتدا و قبل از طراحی سایتتان بپرسید و پاسخ آن را بدانید.

۳- تمرکز بر روی کاربرد اولیه در طراحی سایت

بازدید کننده یا کاربر هدف اصلی ما در یک سایت است پس باید هدف و تمرکز ما برای برآورده کردن نیازهای کاربر باشد. در بسیاری از موارد، در پروسه های طراحی وب سایت اهداف اصلی صاحب سایت از نیازهای مورد نظر کاربران آن سایت پیشی میگیرد و با یکدیگر همخوانی ندارند. این یعنی ما برای طراحی یک وب سایت، قبل از اینکه فکر کنیم ما چه میخواهیم از وب سایتمان به دست بیاوریم، بدانیم کاربر چه چیزی را میخواهد از وب سایت ما به دست آورد، پس از اینکه این موارد را برای کاربر فرآهم کردیم، اهداف خود را نیز در آن بگنجانیم تا بیشترین بهره را از سایت برده و رضایت بازدید کننده را کسب کنیم. نیازهای کاربر همواره مقدم بر خواست های مدیر یا صاحب وب سایت است.

۴- مدیر خوب

اغلب اینگونه تصور می شود که یک وب سایت خوب بدلیل اطلاعات و سیستم نرم افزاری آن است که موفق شده است اما مهمترین عامل، نیروس انسانی است.

بدون داشتن نیروی انسانی خوب نمی توان با تکیه بر مطالب و نرم افزار سایت موفقی داشت. طبق تحقیقات مهمترین عامل موفقیت یک سایت، عملکرد مدیر سایت است. اهمیت مدیر سایت بگونه ای است که یک مدیر خوب می تواند عیوب نرم افزاری سایتش را با هوشمندی و کوشش بخوبی پوشش دهد. نمی توان در ابتدا از یک وب سایت انتظار محتوای کامل و نرم افزاری بی نقص داشت اما با تلاش مدیر سایت رسیدن به موفقیت دور از انتظار نیست.

گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

۵- جابجایی در محتوا یا ناوبری در سایت

امکان جابجایی در محتواهای سایت یا ناوبری در وب سایت یکی از عواملی است که هم مرتبط با قابلیت استفاده و هم مرتبط با دسترس پذیری میباشد ولی یکی از مهمتری عوامل برای ایجاد رضایت کاربر میباشد. حتما ما میخواهیم که یک کاربر بیش از یک صفحه از سایت ما را بازدید کند، اینکه چگونه بتوانیم سایر محتواهای مورد نیاز کاربر را به او نشان دهیم کار طراحی ناوبری می باشد.

بسیاری از وب سایت ها از روش های معمول ناوبری در سایت خود استفاده میکنند که بیشتر کاربران نیز با آن آشنا هستند. روش هایی مثل منوی اصلی که به ارائه لینک های صفحات و مطالب پر کاربرد سایت میپردازد، نقشه سایت، امکان جستجو بر حسب تگ ها و دسته ها، صفحات راهنما و درباره ما و … نیز از جمله صفحاتی هستند که کاربران به دنبال یافتن آنها برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود در سایت میباشند. همچنین لینک های مختلفی در هر صفحه قرار میگیرد که به کاربر کمک میکند تا محتواهای مرتبط با موضوع مورد علاقه خود را در سایت راحت تر پیدا کند. هر چه این موارد مرتبط تر و مورد نیاز بیشتر بازدید کنندگان باشد، در کسب موفقیت شما در وب سایت تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. در این بین سیستم های نیمه هوشمند تشخیص سلایق کاربران کارایی بسیاری دارد.

۶- قابلیت استفاده نیاز اولیه کاربران سایت

هر وب سایتی که میخواهد موفق باشد لازم است که مردم بتوانند از آن استفاده نمایند. سبک طراحی و ظواهر سایت هرگز نباید جایگزین کارایی و قابلیت استفاده بودن وب سایت گردد. این قابلیت استفاده برحسب نوع وبسایت ها متفاوت است. به طور مثال، یک وب سایت تجارت الکترونیک باید به خوبی بتواند محصولات را نمایش دهد، قسمت جستجوی مناسبی داشته باشد، سبد خرید و روند فروش متناسب با خرید داشته باشد و یک وب سایت خبری باید دسته بندی مناسب، تگ بندی مطالب، تسهیل در امر خواندن مطالب با رنگ بندی و سایز بندی قلم ها و زمینه و … داشته باشد.

سایت هایی که مشکل در قابلیت استفاده خود دارند همواره در تلاشند تا بازدید کننده خود را با عوامل مختلفی در سایت نگه دارند اما چیزی که مشخص است، با توجه به سهولت تعویض سرویس دهنده ها در اینترنت برای بازدید کنندگان، آنها با کمترین مشکلی در روند کاری خود اقدام به ترک سایتی مینمایند که قابلیت استفاده مناسبی نداشته باشد.

خوشخبتانه مدیران و گردانندگان خیلی از سایت های موفق بعد از تثبیت موقعیت خود در اینترنت اقدام به انتشار کتاب ها و یا مقالاتی درباره داستان موفقیت خود کرده اند. این مقاله چکیده ای بود از مهمترین عوامل موفقیت یک وب سایت. تقریبا همه این عوامل مهم هستند و ترتیب آنها در اینجا چندان مهم نیست.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag