Skip links

عوامل کلیدی موفقیت سایت (بخش اول)

به نظر شما مهمترین عوامل کلیدی موفقیت سایت چیست؟ ایده خوب؟ زیبایی؟ مطالب مفید؟ بازدیدکنندگان فراوان؟ نظرات مختلفی وجود دارد، حتی بعضی جواب این سوال را وابسته به نوع فعالیت آن می دانند.

بهترین راه برای پاسخ به این سوال استفاده از تجربیات موسسان موفق ترین وب سایت ها در اینترنت می باشد. اکنون خلاصه ای از عوامل موفقیت یک وب سایت را برایتان بازگو می کنیم.

۸۰ درصد موفقیت سایت ناشی از شیوه مدیریت آن است نه ظاهر یا نرم افزار آن! ولی مردم از بیرون تصور دیگری دارند.


مهمترین عوامل موفقیت یک سایت کدامند؟

۱- هدف

هر وب سایتی باید به صورت دقیق هدف خود را مشخص نماید. مدیران وبسایت و بلاگرها باید درک قوی از آنچه که میخواهند به مخاطب خود القا کنند داشته باشند تا بتوانند برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی نمایند که چگونه سایت را مدیریت کنند، چه محتوایی آماده کنند، چه پیامی را به بازدید کننده ارسال نمایند و تمام آن چیزی که به عهده یک مدیر وب سایت است.

متاسفانه بسیاری از مدیران سایت ها با عجله و بدون تفکر در خصوص هدف ایجاد وبسایت خود، کار را شروع میکنند و به صورت مقطعی در دسته های مختلفی شروع به فعالیت میکنند که با توجه به عدم ثبات و هدفگیری مناسب، توان وبسایت در جهت های مختلفی تقسیم میشود و این پراکندگی باعث عدم کسب موفقیت می گردد.

هدف باید نسبتا خاص باشد، به طور مثال هدفی مانند اینکه “من میخواهم به بزرگترین کسب و کار اینترنتی در کشور برسم” هدف مناسبی نیست و به صورت دقیق بیان کننده آن چیزی که شما میخواهید انجام دهید نمیباشد. به جای این شما میتوانید بگویید ” من میخواهم از طریق وب سایتم مرجع اصلی معرفی خدمات خود و ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان خود باشم”.

۲- طراحی شیک و جذاب

طراحی گرافیکی زیبا و چشمگیر مسلما در جذب مخاطب تاثیر دارد. البته این عامل به تنهایی تاثیر زیادی در موفقیت یک سایت ندارد حتی اگر در شروع کار، توجه زیادی از کاربران را جلب خود کند. یک سایت زیبا که از نظر محتوایی ضعیف باشد و یا از نظر کارایی فایده اندکی به کاربران خود برساند به زودی از فهرست سایت هایی که مردم دوست دارند مرتب به آنها سر بزنند خط می خورد. سایت نباید یکبار مصرف باشد.

گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

۳- بازاریابی و رتبه در موتورهای جستجو

در پایگاه های اینترنتی و خصوصا موتورهای جستجو تبلیغ کنید. راه رایگان نمایش وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو رعایت نکاتی ست که سازندگان موتورهای جستجو منتشر کرده اند. مهمترین موتور جستجو گوگل است که ۷۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد.

حتی اگر شما بسیار معروف باشید ولی برنامه مدونی برای تبلیغ و بازاریابی در اینترنت نداشته باشید، ناشناخته خواهید ماند.

۴- وضوح

ممکن است وب سایت شما هدف مناسبی هم داشته باشد، اما آیا این هدف به روشنی برای بازدید کننده قابل فهم و درک است؟ در برخی از طراحی های وب سایت پیچیدگی ها و عوامل گرافیکی و افکت های تصویری باعث به حاشیه رفتن و سردرگمی بازدید کننده میشود به صورتی که بیشترین توان بازدیدکننده به درگیر شدن در خصوص چگونگی کارکرد وب سایت میشود و یا یک پیام که فاقد ارزش کافی برای بازدید کننده است بارها در قسمت های مختلف سایت تکرار میشود.

همواره در طول طراحی وب سایت باید در نظر گرفت که به صورت واضح هدف سایت به بازدید کننده منتقل گردد. این وضوح با توجه به دسته بندی های محتلف سایت ها میتواند متفاوت باشد، برای یک وب سایت فروشگاهی، اطلاع رسانی دقیق در خصوص محصولات، نحوه ارسال، تمایزات فروشگاه و این موارد باید کاملا روشن و واضح برای بازدید کننده روش گردد. برای یک سایت خبری تحلیلی نوع هدف گیری و دسته بندی اخبار یا مطالبی که در سایت قرار میگیرد باید روشن گردد تا به تصمیم مخاطب برای مشترک سایت شدن و استفاده مکرر از این سایت را تسهیل نماید. همچین وب سایت های خدمات دهنده هم با توجه به خدماتی که ارائه میدهند باید توضیحات کامل و واضحی از فعالیت و روند کاری خود ارائه دهند.

در برخی موارد وضوح از طریق ساده کردن وب سایت محقق میگردد. ساده کردن وب سایت تمام ضوائد و شلوغی های سایت را حذف میکند و به صورت روشن به سمت هدف خود میرود. یکی از دلایلی که امروزه طراحی مینیمالیسم رونق گرفته همین موضوع است.

۵- محتوای خواندنی و رایگان

تازه ترین پژوهش های میدانی درباره دلایل استقبال گسترده از سایت ها نشان می دهد که عامل «کنجکاوی کاربران» نقشی بنیادی در موفقیت یک سایت دارد. به همین دلیل است که با وجود به میدان آمدن میلیون ها سایت جدید، دو گروه از سایت های اینترنتی همچنان بیشترین بازدیدکنندگان را دارند: رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو. اغلب کاربران کنجکاوند بدانند «امروز چه اتفاقاتی برای دوستانم افتاده است؟» اهمیت عامل کنجکاوی ما را به سمت عامل مهمتری هدایت میکند: محتوای خواندنی و رایگان. سایت های موفق همیشه مطالب تازه ای برای مخاطبان خود دارند.

بعضی از صاحبان سایت ها فکر میکنند داشتن محتوای خواندنی و رایگان فقط برای سایت های خبری و مقاله ای واجب است. اما این تصور اشتباه است. موضوع فعالیت یک سایت هرچه باشد، برای موفقیتش لازم است مطالب خواندنی در زمینه فعالیت خود منتشر کند. مثلا اگر سایت یک رستوران مقالاتی درباره اصول تغذیه مناسب، رژیم غذایی و نیز ارزش غذایی هر نوع غذا منتشر کند، بدون تردید این کار منجر به افزایش فروش آن رستوران نیز خواهد شد. همواره به یاد داشته باشید که محتوای خواندنی و رایگان مثل آهنربایی عمل می کند که هم کاربران بی حوصله و سرگردان و هم کاربران کنجکاو و باهوش را جذب خود می کند.

گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

۶- کاربران فعال

باید تمام تلاش خود را برای جذب کاربران تازه و مهم تر از آن حفظ کاربران قبلی قرار دهید. تمام فعالیت های شما بر روی سایتتان مثل ارتقا کیفیت، تنوع خدمات و زیبایی برای رضایت کاربران است. پس اگر کاربری وجود نداشته باشد کم کم فعالیت های یک سایت به پایان می رسد.

۷- دسترس پذیری

اغلب دسترس پذیری و قابلیت استفاده با هم معنا میشوند ولی میتوانیم آنها را دو عامل مجزا نیز بدانیم. اینکه یک محتوا از چه طریقی، جستجو شود و به مخاطب ارائه شود و همچنین وب سایت با چه مرورگرها، سیستم عامل ها و یا دستگاه هایی قابلیت کارکرد داشته باشد را دسترس پذیری مینامیم. ممکن است یک وب سایت به خاطر ساختار طراحی، بازدید کنندگان را مجبور به استفاده از یک مرورگر خاص و یا سیستم عامل مشخصی نماید. این عوامل باعث از دست رفتن کاربر خواهد شد.

معمولا وب سایت های موثر دارای سطح دسترس پذیری وسیعی میباشند و به مخاطب خود اجازه انتخاب میدهند.

ادامه ی عوامل کلیدی موفقیت سایت را در بخش دوم این مقاله مطالعه بفرمایید.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag