Skip links

آشنایی با صفحه ۴۰۴ و رفع خطا ۴۰۴ در سایت

صفحه ۴۰۴ یا ارور ۴۰۴ صفحه ایی است که اکثر کاربران در گشت و گذار در سایت های مختلف با آن مواجه شده اند، در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل ارور ۴۰۴ و تاثیر آن بر سئو سایت بپردازیم. با ما همراه باشید.

هنگامیکه درخواستی به سرور ارسال میشود ، سرور پاسخی به آن درخواست می فرستد ، پاسخ ۴۰۴ در صورتی که کاربر آدرس خاصی را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کند، ولی صفحه ای معادل آن وجود نداشته باشد ایجاد میشود. خطای ۴۰۴ مشخص کننده این است که صفحه مورد نظر بر روی سایت وجود ندارد و روباتهای موتورهای جستجو متوجه می شوند که این صفحه دیگر وجود ندارد و آن را از لیست خود خارج می کنند.

کدهای ارسالی سرور به درخواست های اصطلاحا HTTP response codes گفته میشود این کد ها از عدد ۱۰۰ شروع و به ۵۹۹ ختم میشود و هر کدام یک معنا و مفهوم دارند . امکان توضیح تمام این کدها در این مقاله ممکن نیست و ما صرفا به ارور ۴۰۴ خواهیم پرداخت.

چرا باید صفحه ۴۰۴ داشته باشیم
اگر صفحه ای در سایت ما برای نشان دادن به کاربر در صورت عدم وجود صفحه ای که کاربر به دنبال آن بوده است وجود نداشته باشد، تنها یک پیام خطا به کاربر نشان داده میشود. وجود صفحه ۴۰۴ موجب میشود که کاربران در صورتی که نتوانند صفحه مد نظر خود را بیابند، بتوانند به صفحه اول سایت و یا صفحه جستجوی سایت منتقل شود. کاربران انتظار دارند در صورتی که آدرس صفحه ای را اشتباه تایپ کنند با صفحه ای مواجه شوند که آنها را به صفحات دیگر سایت منتقل کند. از طرف دیگر روباتها متوجه حذف شدن صفحه می شوند و آن را از لیست خود خارج می کنند، حذف شدن شدن صفحات، لینک های شکسته و لینکهای خارجی که رقبا عمدا به سایت ما می دهند بیشترین دلیل بوجود آمدن خطای ۴۰۴ در صفحه هستند.

امنیت و صفحه ۴۰۴
شاید بسیاری از کاربران و حتی طراحان وب به صفحه ۴۰۴ مانند سایر صفحات سایت نگاه کنند. ولی این صفحه میتواند نقش امنیتی مهمی در سایت بازی کند. در واقع متخصصان امنیت سایت تعداد درخواست های منجر شده به احضار صفحه ۴۰۴ توسط یک IP را برای بررسی احتمال هک شدن سایت بررسی می کنند. اگر بخواهیم این موضوع را به زبانی ساده توضیح دهیم میتوانیم بگوییم: اگر یک IP خاص در مدت زمان کمی تعداد زیادی درخواست به سرور شما بفرستد که منجر به بروز کد ۴۰۴ شوند، احتمال اینکه این IP توسط شخص یا بد افزار قصد هک کردن سایت شما را داشته باشد بسیار زیاد است. شما به عنوان مالک یک دامنه باید این قبیل IP ها را بلاک کنید ، تا نتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند. پلاگین های آماده بسیاری برای این منظور در وب موجود است .که معرفی و توضیح آنها در محدوده این مقاله نیست. شما میتوانید با مراجعه به سایتی که از آن سیستم مدیریت محتوای خود را تهیه کرده اید برای ابزار های امنیتی جستجو کرده و ابزار های لازم را به سایت خود اضافه کنید.

ارور 404

خطای طراحی و ایجاد صفحات ۴۰۴
گاهی اوقات ما برای افزایش امینت خود باعث میشویم که کاربرانمان مدام با صفحه ۴۰۴ روبرو شوند . اجازه بدهید این موضوع را با یک مثال توضیح بدهیم. تصور کنید که سایتی را طراحی و آموزش های مربوط به فتوشاپ را در آن قرار داده ایم. کاربری به صفحه زیر مراجعه می کند.

www.url.ir/atricle/adobe/photoshop/retouch/facecleaner.aspx

کاربر این مقاله را خوانده و میخواهد سایر مقالات مرتبط با روتوش عکس را مشاهده کند. تجربه کاربری باعث میشود که کاربر عبارت facecleaner.aspx را از آدرس خود حذف و وارد پوشه بالایی آن شود. اگر بعنوان یک طراح مانع دسترسی کاربر به این پوشه شویم. کاربر با صفحه ۴۰۴ مواجه میشود. حقیقت این است که خیلی از طراحان برای افزایش امنیت سایت خود دسترسی به پوشه ها را برای کاربران خود محدود می کنند. اگر شما هم فکر می کنید که کاربران را باید از دسترسی به پوشه ها بازدارید . بهترین کار این است که به این پوشه ها فایلی با عنوان Index اضافه کنید. سپس در آن فایل لیست مقاله های موجود در آن دسته بندی را قرار دهید . نرم افزارهای متن باز براحتی اینکار را برای کاربران انجام میدهد، ولی در نرم افزار های تخصصی گاهی برنامه نویسان تجربه کاربری را نادیده میگیرند. بنابراین اگر قصد دارید مانع دسترسی کاربران به پوشه ها شوید ، جایگزینی برای آن داشته باشید تا کاربر با صفحه ۴۰۴ مواجه نشود.

گاهی هنگام طولانی بودن آدرس صفحه، گوگل آدرس صفحه را میشکند و فقط قسمتی از آن را نمایش میدهد و در ادامه سه نقطه قرار میدهد . به عنوان برنامه نویس وب ما باید برای کاربرانی که این آدرس را در نوار آدرس کپی می کنند راهکاری داشته باشیم ،سئو کاران گاهی از اهمیت کوتاه بودن URL میگویند . یکی از مهمترین دلایل کوتاه بودن URL همین موضوع است که، گوگل ممکن است آدرس های بلند را بشکند و این آدرس ها در همگام کپی شدن در نوار آدرس به صفحه ۴۰۴ مواجه میشوند. بعنوان یک طراح سایت و برنامه نویس باید به خاطر داشته باشیم که ما نمیتوایم مشتریانمان را وادار به استفاده از آدرس های کوتاه کنیم ، بنابراین باید برای مواقعی که آدرس سایت بشکلی نادرست وارد میشود برنامه ای داشته باشیم. یادمان باشد که یکی از این راهکارها طراحی یک صفحه ۴۰۴ مناسب است.

طراحی صفحه ۴۰۴
گرافیک صفحه ۴۰۴ : گرافیک صفحه ۴۰۴ در سایت های مختلف با طرح ها و استراتژهای مختلفی ایجاد میشود. از گرافیک هایی که شما را به خنده وا میدارد تا گرافیک هایی که شما را وادار به ماندن بیشتر در صفحه میکنند. کدامیک از این استراتژی ها بهتر هستند. اگر سلیقه شخص را ندیده بگیریم و تنها بخواهیم براساس اصول منطقی گرافیک صفحه ۴۰۴ را ایجاد کنیم . این گرافیک باید گویا و ساده و در عین حال به انتقال کاربر به صفحات دلخواه کمک کند .

ابزار های صفحه ۴۰۴: صفحه ۴۰۴ باید دارای هدر و منو و پاصفحه سایت شما باشد ، در قسمت محتوا هم باید متنی که کاربر را از رخدادن خطای ۴۰۴ و یا نوشته ای منبی بر عدم یافتن صفحه مد نظر و یا هر دو وجود داشته باشد . بهتر است که در صفحه ۴۰۴ امکان جستجو قرار داشته باشد، تا کاربر بتواند نام صفحه خود را جستجو کند و مطالب مرتبط با آن را در سایت بیابد.

استراتژی های صفحه ۴۰۴ برای ایجاد محتوا:
فرض کنید ما سایتی با عنوان آموزش فتوشاپ داریم و کاربرانی به دنبال صفحه ای با آدرس retouch.aspx با صفحه ۴۰۴ مواجه میشود. اگر تعداد این کاربران زیاد باشد میتوانید این صفحه را در سایت خود ایجاد کنیم تا این کاربران هنگام مراجعه به سایت ما با صفحه ۴۰۴ مواجه نشوند . بسیاری از صاحبان سایت ها حتی کلمات سرچ شده در سایت خود را بررسی می کنند تا اگر مخاطبان در سایت آنها بدنبال محتوای خاصی هستند که محتوای مناسب با آن در سایت وجود ندارد . محتوای مناسب را برای مخاطبان سایت ایجاد کنند.

آیا صفحه ۴۰۴ بر روی سئو موثر است
اگر ترجمه سئو را بهینه سازی برای موتور های جستجو بدانیم، جواب این سوال خیر است. ولی اگر سئو را مترادف با مراجعه کاربر واقعی بیشتر به سایت و بهینه سازی محتوا برای کاربر واقعی کاربر بدانیم جواب بله است.

به این ترتیب وجود صفحه ۴۰۴ مناسب شاید برروی رتبه سایت ما در گوگل و سایر موتورهای جستجو اثر نکند ولی تاثیر آن برروی رضایت مندی مخاطب و تناسب طراحی سایت با تجربه کاربری کاملا مشخص است. بنابراین برای طراحی صفحه ۴۰۴ خود کمی بیشتر وقت صرف کنید و از بکارگیری ایده های نوین در این صفحه نهراسید. افزایش خطاهای ۴۰۴ در سایت به خودی خود، تاثیر منفی در رتبه بندی گوگل ندارد اما اگر صفحاتی از سایت شما که پیش از این، از طریق گوگل ورودی می گرفتند حذف شوند، قطعا ورودی گوگل سایت شما کاهش می یابد و بهتر است سایت شما کمترین خطای ۴۰۴ را داشته باشد.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag