Skip links
گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

روش های مختلف طراحی سایت و ویژگی هرکدام

در این مقاله قرار است به روش های مختلف طراحی سایت بپردازیم و برای هر روش مزیت ها و معایب آن را بررسی نماییم تا بتوانید بهترین انتخاب خود را داشته باشید.

 

راه اندازی یک فضای اینترنتی یا وبسایت ، یکی از نیازهای مهم صاحبان کسب و کارهای امروزی به شمار می رود. همانطور که برای شروع طراحی هر موضوع و مقوله ای ، روش ها و متدهای مختلفی وجود دارد، طراحی سایت هم از این قاعده مستثنی نیست. ممکن است برای طراحی سایتتان به افراد مختلفی مراجعه کنید و نظر دیگران را بپرسید و هر یک نظری بدهند و این امر ممکن است شما را در ابتدای مسیر طراحی سایتتان به بن بست بکشاند.

هر چیزی که تا الان از زبان متخصصان این حوزه شنیده اید قرار است به صورت یکجا و طبقه بندی شده برای شما بررسی کنیم . اینکه شما کدام روش را انتخاب کنید به هزینه و زمان شما بستگی دارد. اما خیالتان در یک مورد آسوده باشد. هیچ طراحی سایت رایگانی وجود ندارد!

روش های مختلف طراحی سایت

توجه کنید که قدم اول برای طراحی سایت، انتخاب روش طراحی آن است. اینکه کدام روش برای شما مناسب است به انتظارات، توقعات و امکانات آن سایت بستگی دارد اما به طور کلی سه روش برای ساخت سایت وجود دارد که عبارتند از:

طراحی سایت با استفاده از سایت سازها

طراحی سایت با سیستم های مدیریت محتوا(وردپرس،جوملا و …)

طراحی سایت اختصاصی (کدنویسی)

 

در ادامه مقاله، هر روش طراحی سایت را به طور جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم.

 

روش های مختلف طراحی سایت

یک- طراحی سایت با استفاده از سایت سازها(آسان ترین روش)

سایت سازها ابزارهایی هستند که با کمک آنها می توانید سایتتان را بدون نیاز به دانش کدنویسی و حتی مهارت های طراحی، ایجاد کنید. اگر می خواهید ساده ، سریع و با هزینه مناسب طراحی سایتتان را انجام دهید، این روش بهترین است. همچنین اگر زمان کافی برای طراحی سایت ندارید این روش مناسب شماست. مثلا اگر شما پزشک هستید و قصد طراحی یک سایت پزشکی دارید به علت کمبود وقت، این روش بهترین انتخاب برای شماست.

اگر قصد دارید به سریع ترین روش سایت خود را طراحی کنید استفاده از سایت سازها به شما پیشنهاد می شود. کافیست در گوگل سایت سازها را جستجو کنید و سایت سازهای  مختلف و گوناگونی به شما نشان داده می شود.

مزیت های استفاده از سایت سازها:

با استفاده از سایت ساز، شما یک طراحی آسان و سریع را در پیش خواهید داشت.

استفاده از سایت سازها به نسبت سایر روش ها هزینه های ی کمتری را برای شما دارد.

برای استفاده از سایت سازها نیاز به هیچ گونه دانش فنی ندارید.

 

معایب این روش:

یک: عدم استقلال وبسایت:

استفاده از سایت ساز ها موجب این می شود که شما به این سایت سازها وابسته می شوید و اگر مشکلی برای این ابزار پیش آید سایت شما هم دچار مشکل خواهد شد.

 

دو: آپدیت نبودن دائمی وبسایت:

سایت سازها ابزار هستند و با دانش کدنویسی ایجاد شده اند. حال اگر سازندگان آنها اقدام به بروز رسانی و افزایش امنیت ابزار خود نکنند، آن سایت ساز به نوعی از رده خارج می شود و در نتیجه امنیت وبسایت شما هم به مخاطره می افتد.

 

سه: عدم توسعه وبسایت به شکل مستقیم:

اگر شما سایتتان را با سایت سازها طراحی کرده اید و قصد توسعه و اضافه کردن امکاناتی را داشته باشید باید از سازندگان آن وبسایت تقاضای توسعه دهید و طبیعتا هزینه گزافی را در پی خواهد داشت.

 

چهار: عدم مدیریت کردن سئو

هدف از طراحی سایت دیده شدن محصول و خدمات شما می باشد و این دیده شدن در موتور جستجوهای مختلف نیازمند دانشی به نام سئو می باشد. از مهم ترین معایب سایت ساز ها این است که ابزار پیشرفته ای برای بهبود سئوی سایت شما ندارند و مدیریت کردن سئوی شما کار بسی مشکل و سخت است.

 

پنجم: عدم مدیریت سرعت سایت:

اگر سایت شما با سایت سازها ایجاد شده باشد با مشکل کندی و سرعت بارگذاری ضعیف مواجه شود شما این اختیار را نخواهید داشت که خودتان این مشکل را حل کنید و فقط وابسته به سازندگان سایت سازها هستید. سرعت سایت شما کاملا بستگی به سرور سایت سازها دارد و اگر آن سرور به مشکل بخورد نهایتا سایت شما هم به مشکل خواهد خورد. از طرفی این نکته را هم باید در نظر داشت که سرعت سایت تاثیر مستقیمی در سئوی سایت شما دارد و اگر سرعت لود سایت شما پایین باشد ضرر بسیاری را متحمل خواهید شد.

 

ششم: محدودیت در انتخاب قالب:

از محدودیتی های مهمی که در سایت سازها وجود دارد این است که دستتان در انتخاب قالب بسته می باشد و مجاز به انتخاب هر ظاهر و قالبی نیستید. به طور کلی تعداد محدود و انگشت شماری انتخاب وجود دارد که تفاوت چندانی با هم ندارند. البته برخی از این ابزارها، اجازه ی استفاده از html سفارشی را به شما می دهند و در صورت داشتن دانش فنی می توانید ظاهر وبسایتتان را تغییر دهید.

 

محدودیت در پشتیبان گیری

یکی از محدودیت های نگران کننده ای که در مورد سایت سازها وجود دارند ، این است که ممکن است آنها بکاپ گیری مرتب و منظم نداشته باشند. اگر چه اکثر این سایت سازها قابل اعتماد هستند اما اگر یک روز به وبسایت خود سر بزنید و ببینید به هم ریخته است چه می کنید ؟ آیا اصلا امکان پذیر است به حالت قبلی سایت بازگردیم ؟ چه پروسه و فرآیندی برای برگرداندن سایت وجود خواهد داشت ؟
جهت اطمینان جواب این سوالات را باید از سازنده های این ابزارها بپرسید.

 

روش های مختلف طراحی سایت

دو- طراحی سایت با استفاده از CMS های آماده

از محبوب ترین روش هایی که برای طراحی سایت وجود دارد استفاده از cms  های آماده ای نظیر جوملا، وردپرس و … می باشد. قبل از اینکه به این مبحث بپردازیم لازم است به مفهوم cms  بپردازیم.

به طور خلاصه، cms یک سیستم مدیریت محتوا می باشد که محتوای سایت ما را به راحتی مدیریت می کند. در واقع cms یک نرم افزار تحت وب و بخشی از سایت شماست که به شما در مدیریت کردن محتوای سایت کمک می کند.

با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا می توانید سایت های پویا یا داینامیک را ایجاد کنید. سیستم های مدیریت محتوا، دارای ابزارها و قابلیت هایی هستند که این امکان را به شما می دهند بتوانید مدیریت مطالب و محتوای خود (نظیر تصاویر، ویدیوها، پادکست ها ، پیوندها و …) را به آسانی انجام دهید.

در دنیای امروزه وب، cms های مختلفی وجود دارد. اینک به معرفی انواع cms ها می پردازیم.

در زیر به لیستی از انواع cms های محبوب و مشهور می پردازیم.

  • وردپرس
  • جوملا
  • دروپال
  • پی اچ پی نیوک
  • مجنتو
  • پرستا شاپ
  • اپن کارت
  • وب فلو

و …

همانطور که واضح و مبین است cms های بسیار گوناگونی وجود دارد و ذکر کردن همه آن ها الزامی نیست اما اگر بخواهیم به رایج ترین آنها اشاره کنیم وردپرس ، جوملا، دروپال، شاپیفای، مگنتو را می توان محبوب ترین آنها نام برد.

ممکن است بخاطر این تنوع و گستردگی cms ها انتخاب برای شما سخت شده باشد اما ما به شما بهترین cms ها را معرفی میکنیم و آن نامی نیست به جز وردپرس. اگر شما وردپرس را برای مدیریت محتوای خود انتخاب کرده اید به شما تبریک میگوییم. شما به یک جامعه بزرگ و وسیع در سراسر دنیا وارد شده اید!

وردپرس کلمه ای نام آشناست که ممکن است زیاد به گوشتان خورده باشد. این cms در اکثر وبسایت های امروزی استفاده است. در واقع هشتاد درصد وبسایت هایی دنیا با وردپرس ساخته شده است. آماری خارق العاده که دنیای وب ما را تحت الشعاع قرار داده است.

اما اگر علاقه مند به بررسی سایر cms ها نیز هستید می توانید به لینک زیر مراجعه کنید (مقاله در مورد بررسی انواع cms ها )

ما در این مقاله قصد داریم محبوب ترین و مشهورترین cms دنیا یعنی  وردپرس را بررسی نماییم.

 

تاریخچه وردپرس

این سیستم مدیریت محتوا، ابتدا در سال ۲۰۰۳ توسطه فردی به نام مت مولنوگ عرضه شد. این نرم افزار ابتدا به طورگسترده توسط وبلاگ نویسان مورد استقبال قرار گرفت. بعد از گذشت مدتی این نرم افزار توسط برنامه نویسان دیگر، توسعه داده شد و به صورت یک منبع باز و رایگان در اختیار جامعه وب قرار گرفت. همانطور که پیشتر گفتیم وردپرس با جامعه بزرگ و وسیعی که در اختیار دارد پتانسیل رشد و پیشرفت زیادی را در خود می بیند و افراد جامعه وردپرس  به صورت خودجوش و فریلنسر برای توسعه و نگهداری آن تلاش می کنند.

 

با وردپرس چه سایت های را میتوان راه اندازی کرد؟

 

با کمک وردپرس می‌توان انواع سایت‌های مختلف را راه‌اندازی کرد که در زیر به مواردی از آن اشاره می‌کنیم.

وبسایت شخصی

فروشگاه اینترنتی

بلاگ

وبسایت آموزشی

وبسایت خبری

وبسایت شرکتی یا خدماتی

و ….

 

مزایای استفاده از وردپرس

یک: رایگان بودن وردپرس
همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم وردپرس نرم افزاری رایگان و منبع باز (اپن سورس) است به این معنا که برای استفاده از این cms نیاز به پرداخت هیچ پولی ندارید. در واقع به دلیل همین متن باز بودن است که توسعه دهندگان می توانند به روش خود ، امکانات و قابلیت های دیگر را به آن اضافه کنند

دو: قالب ها و افزونه های رایگان

علاوه بر رایگان بودن خود وردپرس، این سیستم هزاران قالب و افزونه رایگان را در اختیار مصرف کنندگان خود قرار میدهد که به راحتی بتوانند وبسایت خود را تغییر دهند یا امکاناتی به آن اضافه کنند یا حتی تغییر در ظاهر سایت خود به وجود بیاورند. در واقع شما با چند کلیک ساده می توانید به نصب افزونه ها یا قالب موردنظر خود بپردازید و از امکانات رایگان وردپرس استفاده نمایید.

سه: امنیت بالای وردپرس

امنیت وبسایت، یکی از مهم ترین شاخصه های یک وبسایت به شمار می رود و اگر به آن توجه نشود، ممکن است یک کسب و کار به خطر بیفتد. لذا یکی از نگرانی های اصلی صاحبان کسب و کار اینترنتی، بحث امنیت و چگونگی تامین امنیت است. از این رو همواره به دنبال راهکارهایی در جهت بالا بردن امنیت وبسایت خود هستند. در مقایسه با دیگر cms ها ، وردپرس از بقیه cms ها امنیت آن بالاتر است و طیف وسیع استفاده کنندگان وردپرس حاکی این موضوع است. وردپرس در طول دهه سوم فعالیت خود، این مسئله را به خوبی مدیریت کرده و در واقع امتحان خود را پس داده است.

وردپرس از امنیت بالایی برخوردار است. اما به یاد داشته باشید که امنیت مسئله ای نسبی است و هیچ وقت صد در صد نخواهد بود. به همین دلیل است که وردپرس به طور مرتب به روز رسانی خود را انجام می دهد. یک صاحب کسب و کار برای تامین امنیت وبسایت خود، باید به خوبی این نکته را بداند که علاوه بر انتخاب یک cms ایمن و قدرتمند، باید به شاخصه های دیگری نظیر انتخاب یک هاست با امنیت بالا نیز توجه نماید.

 

چهار: وجود منابع آموزشی زیاد و معتبر در حوزه وردپرس

وردپرس که یک جامعه وسیع و بزرگ است، آنقدر آموزش های متنوع و گوناگونی در سطح وب وجود دارد که خیالتان را از این حیث راحت می کند. چرا که اگر بالفرض در مورد یک افزونه یا قالب خاصی اطلاعات خاصی نیاز دارید با یک جستجوی ساده میتوانید به آن اطلاعات دسترسی داشته باشید.

پنج: انعطاف پذیری بالای وردپرس

همانطور که پیشتر نیز ذکر کردیم، وجود قالب ها و افزونه های متعدد این امکان را به طراحان وب می دهد که به راحتی ظاهر سایت را تغییر دهند، امکانات را کم و زیاد کنند و قابلیت های نوین و بروزی را به وبسایت اضافه کنند. این ها همه نشانه انعطاف پذیری بالای وردپرس است بدین معنا که می توان در لحظه تغییرات بزرگی را در سایت خود به وجود آورد. به طور مثال شما قصد دارید سیستم چت آنلاین را به سایت خود اضافه کنید . با استفاده از ویژگی انعطاف پذیری بالای وردپرس و استفاده از افزونه های رایگان شما می توانید به این نیازتان پاسخگو باشید.

 

معایب استفاده از وردپرس

در کنار حسن ها و مزایایی که وردپرس داراست، یک سری معایبی نیز وجود دارد که البته به سختی می توان آنها را نادیده نگرفت. از معایبی که وردپرس می تواند داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم وجود پشتیبانی رایگان از طرف شرکت وردپرس

از آنجایی که وردپرس متن باز و رایگان است پشتیبانی را در اختیار مصرف کنندگان خود قرار نمی دهد که البته عیب بزرگی هم نیست چرا که بقیه شرکت های بزرگ نرم افزاری که برنامه رایگان ارائه می دهند نیز پشتیبانی نمی دهند. البته با توجه به جامعه وسیع و بزرگی که وردپرس در اختیار دارد شما می توانید در انجمن های وردپرسی عضو باشید و در این انجمن ها توسعه دهندگانی وجود دارند که به مسائل و مشکلات شما پاسخگو باشند.

وجود یک سری مشکلات امنیتی

همانطور که پیشتر نیز گفتیم امنیت ، موضوعی صد  در صد نیست و باید در جهت تکمیل آن کوشا بود. وردپرس نیز از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است که یک سری مشکلات امنیتی را داشته باشد. اما در جهت رفع این مشکل نیز یک سری اقدامات را می توان انجام داد نظیر نصب افزونه های امنیتی، استفاده از پروتکل HTTPS و … . پس امنیت وردپرس با یک سری اقدامات ساده می توان حل نمود و نباید نگران این مورد باشیم.

 

روش سوم: طراحی سایت اختصاصی (کدنویسی)

اگر به عنوان یک صاحب کسب کار، استفاده از دو روش بالا نتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد، شما باید به فکر طراحی یک سایت اختصاصی باشید. از آنجا که طراحی یک سایت اختصاصی نیاز به دانش و درک بالایی از برنامه نویسی دارد شما باید برنامه نویسانی را برای کار خود استخدام نمایید یا آن را به شرکت هایی که پروژه طراحی سایت اختصاصی انجام می دهند، بسپارید.

طبیعتا هزینه این روش طراحی سایت، به مراتب بیشتر و سنگین تر از دو روش دیگر است. چرا که هم نیاز به زمان بیشتر و هم نیاز به نیروهای متخصص بیشتری دارد.

در این روش طراحی سایت، همه چیز از صفر و پایه برای شما طراحی می شود و از هیچ منبع باز یا cms ی استفاده نمی شود. از این رو همه چیز در دست خودتان است. اینکه چه امکاناتی را میخواهید یا نمیخواهید، امکانات موردنظرتان را با چه ابعادی و چه جزییاتی میخواهید، دیزاین و ظاهر مدنظرتان کدام است، همه اینها در دستان شماست و شمایید که می توانید در مورد صفر تا صد سایتتان تصمیم میگیرید.

اکثر شرکت های طراحی سایت، طبق مراحل زیر طراحی سایت اختصاصی را برای شما انجام می دهند:

نیاز سنجی و صحبت های اولیه در مورد امکانات مورد نیاز

طراحی wireframe اولیه روی کاغذ

طراحی ظاهر سایت توسط گرافیست ( ui )

کدنویسی قالب سایت ( frontend )

کدنویسی عملکردی سایت ( backend )

تست و باگ گیری و رفع باگ ها

آموزش استفاده و مدیریت سایت

 

ذکر این نکته را لازم میدانم که تا زمانی که کسب و کار شما جوابگوی نیازهای شما هست ، لازم نیست که حتما طراحی سایت اختصاصی انجام دهید. معمولا سازمان های کوچک و استارتاپ ها در اوایل کار خود طراحی سایت اختصاصی انجام نمی دهند و از دو روش اول استفاده می کنند. به طور میانگین استفاده از روش طراحی سایت با استفاده از cms ها تا صد هزار کاربر را پاسخگو می باشد و اگر سازمان شما آنقدر بزرگ شده باشد که کاربران میلیونی دارید آنگاه به فکر طراحی سایت اختصاصی بیفتید!

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به انواع روش های طراحی سایت پرداختیم و دانستیم که هر روش چگونه است و چه مزایا و معایبی دارد. حال تصمیم با شماست که از کدام روش برای طراحی سایت خود استفاده کنید. شما باید بر اساس نیاز خود، پلن سازمان یا کسب و کار خود، ابعاد کسب کار و شاخصه های دیگری که بیان شد روش کار خود را انتخاب نمایید.

 

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag