Skip links
گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

طراحی سایت چیست؟

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از طراحی سایت داشته باشیم طراحی سایت به معنای طراحی، ساخت و راه اندازی یک وبسایت در بستر اینترنت می باشد.

 

تاریخچه طراحی سایت

اولین طراح سایت جهان آقای «تیم برنزلی» است که که اولین وبسایت جهان را ایجاد و طراحی کرد. این شخص اولین وبسایت دنیا که به پروژه World wide web یا همان W3 تعلق داشت را طراحی کرده است.

اولین وبسایت جهان هنوز هم در دسترس است و آدرس آن به این نشانی  می باشد.

پیشنهاد می کنم حتما از اولین سایت جهان بازدید نمایید و ببینید که چقدر ساده و ابتذایی به نظر می رسد که البته در زمان خود، یک شاهکار به حساب می آمد.

 

 

 

مراحل طراحی سایت

برای انجام هر کاری نیازمند برنامه ریزی و مرحله بندی آن پروژه هستیم و کار طراحی سایت نیز مستثنی از این قاعده نیست. طراحی سایت ( web design ) چهار مرحله اصلی را شامل می شود که به ترتیب هر مرحله را با جزییات توضیح می دهیم.

 

 

مرحله اول: طراحی وایر فریم

در اولین مرحله از طراحی سایت، ابتدا باید با توجه به نیازمندی های پروژه، یک طرح اولیه و یک نمای کلی از پروژه طراحی شود. در واقع توسط این نما و طرح اولیه، جایگاه و چیدمان المان ها و عناصر مختلف تعیین می شود و باعث می شود که طراح وبسایت یک نقشه کلی از صفحات سایت را داشته باشد. به این مرحله از طراحی سایت، اصطلاحا طراحی وایر فریم گفته می شود

 

مرحله دوم: طراحی گرافیک سایت

 

بعد از اینکه وایر فریم اولیه از پروژه را تهیه کردیم، حال نوبت آن است که گرافیک سایت انجام شود. در این مرحله با توجه به نوع سایت و نیازمندی های پروژه و با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی، رنگ بندی و گرافیک سایت طراحی می شود. در واقع چیزی که در این مرحله انجام می شود آن است که به وایر فریم اولیه رنگ و لعاب داده می شود و طرح از حالت خام بودن خارج می شود.

 

طراحی سایت

مرحله سوم: کدنویسی و برنامه نویسی سایت

بعد از طی شدن مراحل طراحی وایر فریم و طراحی گرافیک، نوبت به مرحله برنامه نویسی سایت می رسد. در این مرحله نیز با توجه به نیازهای مشتری و حتی بودجه آن ها یک روش مشخص برای به پیش بردن پروژه تعیین می شود. برای این منظور می توان از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا جوملا استفاده کرد و یا اینکه یک فریم ورک اختصاصی از صفر برای مشتری طراحی و کدنویسی شود. در صورت کدنویسی شدن یک فریم ورک اختصاصی، نیازمندی های مشتری باید به طور دقیق در پنل مدیریت و ظاهر سایت گنجانده شود.

 

 

مرحله چهارم: راه اندازی سایت به صورت کامل
آخرین مرحله از طراحی سایت، به این صورت است که ما باید یک هاست مناسب را از یک هاستینگ معتبر تهیه کنیم. سپس یک نام دامنه را متناسب با برند و شرکت مشتری، خریداری میکنیم. بعد از ست کردن دی ان اس هاست روی دامنه های خریداری شده، دامنه در دسترس قرار خواهد گرفت. سپس سورس کد سایت طراحی شده را روی هاست بارگذاری کرده و سایت خود را بالا می آوریم.

وظایف یک طراح سایت چیست؟

 

تا اینجای مقاله به بررسی مراحل طراحی سایت پرداختیم و دانستیم که چه عملیات و کارهایی برای انجام این پروسه نیاز خواهد بود. همانگونه که مراحل طراحی سایت به عهده اشخاص مختلفی می باشد، وظیفه یک طراح سایت به این بستگی دارد که مسئولیت کدام بخش را به عهده گرفته است. در اینجا شما باید دو مفهوم گسترده و اصلی از مفاهیم طراحی سایت را بشناسید.

فرانت اند

بک اند

به طور کلی می توان گفت یک سایت از دو بخش عمده تشکیل شده است به نام های فرانت اند و بک اند. در نتیجه یک طراح سایت، وظیفه اش به این بستگی دارد که کدام قسمت سایت را به عهده گرفته است. حال به بررسی هر کدام به طور جداگانه خواهیم پرداخت.

 

وظیفه شخص یا تیم فرانت اند کار چیست ؟

فرانت اند یا Front end، به بخش های قابل مشاهده یک نرم افزار یا وبسایت توسط کاربران گفته می شود. در واقع آن ظاهری که کاربر به چشم خود میبیند و از آن لذت میبرد، کار یک متخصص فرانت اند کار است. در قسمت فرانت سایت، فرم های ورودی اطلاعات، صداها، ویدیوها و تصاویر و هر چیزی که برای کاربر قابل درک باشد به نمایش گذاشته می شود.

زبان هایی که یک متخصص فرانت اند باید از آن ها در طراحی سایت استفاده کند HTML –  CSS – JAVASCRIPT می باشد و یک توسعه دهنده فرانت اند باید به این زبان ها تسلط کافی را داشته باشد. البته بسته به نیازمندی پروژه ممکن است یک گرافیک کار نیز به این تیم ملحق شود که وظیفه طراحی قسمت های گرافیکی مانند آیکون های سایت و تصاویر و همچنین تنظیم رنگ بندی سایت را به عهده بگیرد.

 

 

وظیفه یک تیم یا شخص بک اند کار چیست ؟

 

در ابتدا لازم است به مفهوم بک اند پرداخته شود. بک (back  (به معنای پشت و عقب می باشد. بنابراین با توجه به معنای کلمه می توان دریافت که مفهوم بک اند به کاری اشاره دارد که در پشت صحنه انجام میگیرد و قابل دیدن نیست. در واقع اینطور می توان گفت که به بخشی از وبسایت یا نرم افزار که کدهای آن دیده نمی شوند بک اند گفته می شود. کدهای بک اند توسط سرور به مرورگر کاربر فرستاده می شود.

به شخصی که کار بک اند وبسایت را انجام می دهد برنامه نویس سمت سرور (server side) نیز گفته می شود. یک برنامه نویس بکند کار معمولا از یکی از زبان های PHP، ASP یا PYTHON برای کدنویسی خود استفاده می کند و باید حداقل به یکی از این زبان ها مسلط باشد.

 

 

چگونه می توان یک طراح سایت موفق شد؟

حتما می دانید که هر علمی مانند اقیانوسی است که انتهایی ندارد. علم طراحی سایت و برنامه نویسی نیز به این قاعده پایبند است و هیچ نقطه پایانی برای این مهارت وجود ندارد. یک طراح سایت موفق باید به طور مداوم در حال تحقیق و مطالعه باشد و خود را به روز نگه دارد. از آنجا که روز به روز منابع طراحی سایت یا سئو به روز رسانی می شوند اهمیت این موضوع برای یک برنامه نویس یا طراح سایت دو چندان می شود.

 

 

چه مشاغلی با طراحی سایت مرتبط هستند؟

 

گرافیست یا طراح گرافیک

 

همانطور که پیش تر گفتیم، بسته به نیاز پروژه، گرافیست در تیم فرانت اند مشغول به کار می شود. وظیفه وی طراحی لوگو، بنرها و اسلاید های سایت و همچنین رنگ بندی دکمه ها و کادرها و وظایفی از این دست می باشد. گرافیست در واقع طراح ظاهر سایت و مسائل مربوط به زیبایی شناختی سایت است.

 

متخصص دیجیتال مارکتینگ

 

برای اینکه بتوانید سایت خود را به درآمدزایی برسانید، نیاز به راهنمایی و مشاوره این نوع متخصص ها را خواهید داشت. متخصص دیجیتال مارکتینگ با مشاوره و ارائه پیشنهادات و استراتژی ها باعث رونق بیشتر کسب و کار شما و فروش بیشتر محصولات شما خواهد شد.

 

کارشناس تولید محتوا

 

برای حضور پر رنگ شما در بازار رقابت، شما باید در رنک اول گوگل قرار بگیرید و این مسئله نیازمند تولید محتوا و انتشار مقاله می باشد. اگر شما برای تولید محتوای خود از یک کارشناس تولید محتوا کمک بگیرید سبب می شود که با انتشار محتوای ارزشمند، اعتماد موتورهای جستجو نظیر گوگل و در نهایت اعتماد و توجه کاربر را به خود جلب کنید.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag