Skip links
گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

انواع نرم افزارهای مدیریت محتوا

در این مقاله قصد داریم به طول کامل به تعریف cms بپردازیم و انواع نرم افزارهای مدیریت محتوا را را به شما معرفی کنیم. سپس به شاخصه های انتخاب یک cms مناسب پرداخته می شود و به شما کمک میکنیم نرم افزار مدیریت محتوای خود را انتخاب کنید.

 

CMS مخفف سیستم مدیریت محتوا ( content management system ) می باشد. در واقع cms ، یک سیستم نرم افزاری شامل ابزارهایی جهت مدیریت وبسایت می باشد. Cms این امکان را می دهد که کاربران وب یا حتی طراحان سایت بدون نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی به طراحی و راه اندازی یک وبسایت اقدام کنند.

 

نرم افزارهای مدیریت محتوا
نرم افزارهای مدیریت محتوا

چرا به cms ها نیاز داریم ؟

 

۱-نیاز به دانش فنی یا دانش برنامه نویسی ندارد.

سیستم های cms برای این ایجاد شده اند که افرادی که دانش برنامه نویسی ندارند یا علاقه ای به یادگیری برنامه نویسی ندارند نیز بتوانند اقدام به طراحی سایت خود کنند و از این فضای نامحدود وب جا نمانند. در واقع cms ها با امکانات خود توانسته اند انقلابی در طراحی وب ایجاد کنند.

شما می توانید محتوای خود را ایجاد کنید، سفارشی کنید و بعدها در صورت نیاز آن را تغییر دهید. حتی این امکان به وجود آمده است که با نصب برنامه های افزودنی امکانات دلخواه را به وبسایت خود اضافه نمایید. همه این کارها نیازمند هیچ دانش برنامه نویسی نیست و این فوق العاده است!

در نتیجه کاربران با دانش فنی محدود و زمان کم هم می توانند یک وبسایت قدرتمند برای کسب و کار یا تجارت خود راه اندازی کنند.

 

۲- الگوهای از پیش طراحی شده

اکثر نرم افزارهای مدیریت محتوا نظیر وردپرس دارای مجموعه از الگوهای از پیش طراحی شده هستند که همان قالب ها هستند. در واقع cms ها با داشتن قالب های آماده ، کار شما را برای طراحی ظاهر وبسایت خود آسانتر کرده است. شما از این قالب های آماده می توانید استفاده کنید و سپس موارد دلخواه خود را سفارشی نمایید. الگوهای از پیش طراحی شده (قالب های آماده) باعث می شود زمان کمتری را برای طراحی ظاهر مد نظر خود صرف کنید و همچنین باعث می شود که سریع تر و آسان تر به این امر دسترسی یابید.

 

۳- امکان کار کردن به صورت تیمی

چندین کاربر به صورت همزمان  می توانند به cms دسترسی داشته باشند و کار کنند. در واقع cms با این ویژگی خود باعث شده است که یک تیم بتوانند در آن واحد کارهای خود را انجام دهند. به عنوان مثال محتوانویسان به نوشتن و ویرایش محتوای خود مشغول شوند، متخصصان امنیت به ایجاد پروتکل های امنیتی خود اقدام کنند و توسعه دهندگان به افزودن کدهای سفارشی خود بپردازند. به طور خلاصه cms می تواند به بهبود روند کار و بهره وری تیم شما کمک کند.

حال به بررسی انواع cms می پردازیم. ما در این مقاله به بررسی برترین سیستم های مدیرت محتوا خواهیم پرداخت و سپس جوانب مثبت و منفی هر کدام را تشریح میکنیم تا شما با توجه به نیازهای خود انتخاب دقیق تری به عمل آورید.

 

معرفی انواع cms  

سیستم مدیریت محتوای وردپرس ( Wordpress )

سیستم مدیریت محتوای جوملا ( Joomla )

سیستم مدیریت محتوای دروپال ( Drupal )

سیستم مدیریت محتوای نیوک ( phpNuke )

سیستم مدیریت محتوای پرستا شاپ ( PrestaShop )

فروشگاه ساز اپن کارت ( opencart )

فروشگاه ساز مجنتو ( Magento )

 

۱- سیستم مدیریت محتوای وردپرس ( Wordpress )

وردپرس بدون شک یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین سایت سازهای دنیا می باشد. این نرم افزار تحت زبان php طراحی و بهینه سازی شده است و توانسته است رضایت بسیاری از کاربران را ایجاد نماید. لازم به ذکر است که طبق منابع معتبر، بیش از شصت درصد از وبسایت های دنیا، تحت این cms ساخته شده اند که آماری کم نظیر محسوب می شود. هم چنین طبق نظر سنجی های اخیر، وردپرس به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوا برای فروشگاه شناخته شده است.

یکی از مواردی که باعث شده که وردپرس از سایر cms ها متمایز باشد و نگاه های بیشتری را به سمت خود جذب کند، حجم کم و بهینه ساز بودن آن برای موتورهای جستجو می باشد. در واقع در گذشته به وردپرس بیشتر به چشم وبلاگ ساز حرفه ای نگاه می کردند اما اکنون با گسترش تکنولوژی، این نرم افزار به سیستمی جهت تولید انواع سایت های خبری، شرکتی، فروشگاهی و … بدل گردید.

 

مرجع رسمی فارسی زبان این سیستم به نشانی www.wp-persian.com و مرجع اصلی آن به نشانی www.wordpress.org می باشد.

 

۲- سیستم مدیریت محتوای جوملا ( Joomla )

سیستم مدیریت محتوای جوملا یکی از قدیمی ترین اسکریپت های تحت php می باشد. شما با استفاده از این نرم افزار می توانید به راحتی فایل ها و تصاویر خود را به صورت سازماندهی شده به نمایش بگذارید.

 

جوملا نیز مانند وردپرس از انواع سیستم مدیریت محتواهای متن باز است که استفاده از آن رایگان است.

بیشتر طراحان وبسایت ترجیح می دهند از جوملا استفاده کنند چرا که علاوه بر رایگان بودن، گرافیک شیک و محیط کاربری زیبایی را داراست و به راحتی قابل توسعه و ارتقا می باشد.

یکی از محبوبیت های دیگر جوملا نزد طراحان وب این است که با نصب چند کلیک ساده می توانند اقدام به نصب آن کنند.

مزایای جوملا

تنوع و تعدد بالای افزونه ها و قالب ها

گستردگی منابع آموزشی

پشتیبانی چند زبانه داخلی

گزینه های پیشرفته مدیریت کاربران

 

معایب جوملا

وجود ضعف و عدم گستردگی نسبت به وردپرس

پیچیدگی استفاده از این پلتفرم نسبت به وردپرس

 

مرجع رسمی فارسی زبان این سیستم به نشانی www.joomlafarsi.com و مرجع اصلی آن به نشانی www.joomla.org  می باشد. با مراجعه به هرکدام از این سایت ها می توانید آخرین نسخه این سیستم مدیریت محتوای محبوب را تهیه نمایید.

 

۳- سیستم مدیریت محتوای دروپال ( Drupal )

 

بدون شک، دروپال یکی از محبوب ترین و بزرگ ترین سیستم های مدیریت محتوا در دنیای وب به شمار می رود. دروپال یک سیستم محتوای قابل انعطاف است که مورد علاقه شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی نظیر ناسا می باشد. شما برای استفاده از این نرم افزار، به تجربه توسعه وب نیاز خواهید داشت. از مزایای قابل ذکر این پلتفرم می توان به وجود تعداد زیادی قالب و افزونه و همچنین وجود منابع نسبتا زیاد برای آموزش اشاره کرد.

از معایب دروپال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

وجود ضعف و عدم گستردگی نسبت به وردپرس

پیچیدگی استفاده از این پلتفرم نسبت به وردپرس

مرجع اصلی سیستم مدیریت محتوای دروپال به نشانی www.drupal.org می باشد.

 

۴- سیستم مدیریت محتوای نیوک ( phpNuke )

 

سایت ساز نیوک نیز یکی از قدرتمند ترین سایت سازهای دنیا می باشد که به شما این امکان را می دهد بدون داشتن دانش برنامه نویسی و تنها با فشردن چند کلیک این پلتفرم را نصب نمایید و صفحات گرافیکی خود را طراحی نمایید. در واقع phpNuke یک سایت ساز تحت php می باشد که توانایی ایجاد صفحات داینامیک یا پویا را برای شما فراهم می سازد.

مرجع رسمی فارسی زبان این سیستم به نشانی www.phpnuke.ir و مرجع اصلی آن به نشانی www.phpnuke.org  می باشد.

 

 

۵- سیستم مدیریت محتوای پرستا شاپ ( PrestaShop )

پرستا شاپ یک نرم افزار جهت ایجاد یک فروشگاه در سطح وب می باشد. تعدادی از سایت سازهای دنیای وب صرفا  برای ساخت فروشگاه اینترنتی کارایی دارند که پرستا شاپ نیز جزو همین دسته می باشد. به نظر بعضی از طراحان وب، فروشگاه سازهایی نظیر پرستا شاپ و شاپیفای، انتخاب های مناسب تری برای ایجاد فروشگاه های اینترنتی می باشند. پرستا شاپ دو مزیت دارد: یک اینکه قابلیت ها و امکانات پیشفرض جهت مدیریت محصولات و فروشگاه را از قبل در خود تعبیه کرده است. دومین مزیت این است که تعداد زیادی قالب و افزونه برای این پلتفرم عرضه شده است که باعث می شود دست طراحان وب باز باشد.

 

دیگر مزایای پرستا شاپ

قیمت گذاری آسان محصولات یا خدمات

گستردگی مناسب در حوزه قالب ها و افزونه ها

وجود قابلیت ها و امکانات متعدد برای مدیریت فروشگاه

 

معایب پرستا شاپ

وجود اشکالات جزئی و محدود در پنل مدیریت

قیمت بالای افزونه ها و قالب ها

 

مرجع رسمی فارسی زبان این سیستم به نشانی www.ipresta.ir و مرجع اصلی آن به نشانی www.prestashop.com  می باشد.

 

 

۶- فروشگاه ساز اپن کارت ( opencart )

اپن کارت یک سیستم فروشگاه ساز حرفه ای می باشد که بر اساس ویژگی های کاربردی و ظاهرهای جذاب طراحی و توسعه داده شده است. این سیستم فروشگاه ساز ، امروزه به یکی از پرطرفدار ترین سیستم های مورد استفاده در دنیای وب و در فروشگاه های آنلاین تبدیل شده است. از جمله ویژگی هایی که باعث این شهرت و محبوبیت این پلتفرم شده است، به ویژگی های زیر می توان اشاره کرد:

چند زبانه بودن

سئوی اصولی و قدرتمند

پشتیبانی از انواع درگاه پرداخت های جهانی

ماژول ها و الگوی ها مختلف و کاربردی

 

از امکانات اپن کارت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

امکان دسته بندی محصولات به صورت نامحدود

توانایی تغییر اندازه ی خودکار تصاویر محصولات

دارا بودن سیستم مدیریت بازاریابی و سیستم مدیریت تبلیغات

دارا بودن سیستم کوپن تخفیف

امکان چاپ فاکتورها و گزارشات فروش

 

این پلتفرم را می توانید به طور رایگان از منابع معتبری مثل www.opencart.ir و با نسخه فارسی دانلود کنید.

 

 

۷- فروشگاه ساز مجنتو ( Magento )

مجنتو یک نرم افزار الکترونیکی قدرتمند از شرکت Adobe می باشد که دارای دو نسخه رایگان و تجاری می باشد. اما نسخه تجاری آن شامل هزینه های زیادی می باشد. نرم افزار مجنتو بسیار انعطاف پذیر و ایمن است اما ممکن است برای یادگیری و استفاده از تمام قابلیت های آن شما را دچار مشکل کند. شما با استفاده از این سیستم، می توانید چندین فروشگاه را به آسانی راه اندازی کنید.

پیشنهاد می شود در صورتی که بودجه و منابع کافی برای راه اندازی سایت دارید از این فروشگاه ساز استفاده کنید.

 

مزایای مجنتو

انعطاف پذیری بالا

رابط کاربری ساده

راه اندازی تعداد بیشماری فروشگاه اینترنتی تنها با یکبار نصب

 

 

معایب مجنتو

برای مبتدیان استفاده از این سیستم توصیه نمی شود.

پیدا کردن متخصص برای توسعه آن دشوار است.

نیاز به صرف هزینه برای توسعه و بهبود افزونه های مجنتو

 

مرجع رسمی فارسی زبان این سیستم به نشانی www.magento-farsi.com و مرجع اصلی آن به نشانی www.magento.com می باشد. با مراجعه به هرکدام از این سایت ها می توانید آخرین نسخه سیستم مدیریت محتوای مذکور را تهیه نمایید.

 

چگونه سیستم مدیریت محتوای مناسب خود را انتخاب کنیم؟

همانطور که پیش گرفته شد انواع مختلف cms در دنیای وب وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه سیستم مدیریت محتوای مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کنیم. بهترین روش برای انتخاب این است که ابتدا نیازمندی های سازمان یا کسب و کار خود را پیدا کنیم و درک درستی از ساختار و نیاز سازمان خود را داشته باشیم. همچنین باید شاخصه ها و معیارهایی در زمان انتخاب cms خود داشته باشیم.

عناصر و ویژگی هایی که باید در هنگام انتخاب cms خود در نظر بگیرید عبارتند از:

 

دارا بودن استانداردهای وب

سیستم مدیریت محتوایی که شما انتخاب میکنید باید بتواند محتوای قابل دسترسی و HTML را تولید کند.

 

راحتی در استفاده

یک cms مناسب، باید به گونه ای باشد که استفاده از آن حتی برای کاربران با دانش فنی محدود هم راحت و آسان باشد. کاربران برای این به سیستم های مدیریت محتوای روی می آورند که از پیچیدگی های وب رها باشند و بتوانند محتوای سایت خود را به آسانی مدیریت کنند. برای مثال ویرایشگری که داخل cms استفاده می شود برای افزودن المان داخل آن باید ویژگی های همچون کشیدن و رها کردن را داشته باشد.

 

امنیت

امنیت یک نرم افزار، یکی از اصلی ترین معیارها و شاخصه هایی است که یک کاربر در نظر دارد. در واقع امنیت یک cms ، می تواند مهم ترین ویژگی یک cms باشد که کاربر بالاترین توقع و انتظار را در این مورد داشته باشد. سیستم انتخابی شما باید با استانداردهای امنیتی شما مطابقت داشته باشد.

 

قابلیت چند زبانه بودن

نرم افزار شما باید بتواند چندین زبان یا زبان محلی شما را پشتیبانی کند و در صورت نیاز بتوان وبسایت را چند زبانه کرد.

 

دارا بودن قالب ها یا پوسته های متنوع

یک سیستم مدیریت محتوای مناسب باید قابلیت انتخاب یا تغییر قالب را داشته باشد. درنتیجه نرم افزاری که بتواند تم های متنوع تر و جذاب تری را ارائه دهد برای هدف شما مناسب تر است. یک cms مناسب باید برای انواع زمینه های کاری قالب های مناسبی ارائه دهد و همچنین این امکان را به شما بدهد که به راحتی بتوانید طبق سلیقه خود، آن را تنظیم کنید.

 

امکان توسعه و قابلیت افزودن افزونه ها

تقریبا غیر ممکن است که بتوانید یک cms پیدا کنید که با وجود داشتن قابلیت ها و مزایای عالی، پاسخگوی همه ی نیازهای شما باشد. اینجاست که افزونه اهمیت پیدا می کنند. یک cms مناسب باید قابلیت افزودن افزونه را در خود داشته باشد تا بتوان قابلیت موردنظر خود را به آن اضافه کرد. افزونه ها تکه کدهایی هستند که با نصب آن ها ویژگی هایی به سایت اضافه می شود تا امکانات سایت گسترش یابد و نیاز فعلی شما را پاسخ دهد.

 

قابلیت انتقال داده

یک سیستم مدیریت محتوای خوب، باید ابزارهایی را دارا باشد که با استفاده از آن ها بتوانید درون ریزی و برون ریزی داده ها و اطلاعات را به راحتی انجام دهید. به عنوان مثال اگر شما میخواهید اطلاعات سایت خود را روی یک سایت دیگر انتقال دهید باید این امکان روی cms شما وجود داشته باشد.

 

بهترین سیستم مدیریت محتوا (cms) کدام است ؟

به اعتقاد ما بهترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس است. طبق آمار بیش از ۳۵ درصد کل وبسایت های جهان بر پایه وردپرس طراحی و پشتیبانی می شود و این دلیل قانع کننده ای بر این موضوع است. وردپرس با فراهم آوردن رابط کاربری آسان و همچنین ابزارهای کاربردی برای سئو، جایگاه ویژه ای را در میان نرم افزارهای مدیریت محتوا به دست آورده است. همچنین با جامعه و طیف وسیعی از طراحان وب و توسعه دهندگان که به طور خودجوش در انجمن های وردپرسی عضو هستند امکان پشتیبانی رایگان را نیز در اختیار صاحبان کسب و کار قرار داده است.

 

سخن پایانی

در گذشته، داشتن یک وبسایت شخصی یا شرکتی به شدت پر هزینه و سخت بود اما امروزه با وجود انواع و اقسام cms ها به سادگی و تنها با فشردن چند کلیک، در زمانی کمتر از یک ساعت می توان وبسایت ایجاد کرد.

مدیریت محتوای سایت یکی از اصلی ترین مسائلی است که شما باید حین طراحی سایت به آن توجه نمایید. پس قبل از اقدام به طراحی سایت با دانش و اطلاعات کافی به سراغ یک cms مناسب بروید تا بتوانید هر چه سریعتر وبسایت خود را ایجاد کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله، به انتخاب cms مورد نظر شما کمک کرده باشیم.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag