Skip links

تعاریف دامنه و هاست

در این مقاله قصد داریم تعاریف دامنه و هاست را کاملا توضیح دهیم در نظر داشته باشید هاست و دامنه هر سال باید تمدید شود ولی طراحی سایت فقط یک بار انجام می شود

دامنه چیست ؟

دامنه نام منحصر بفردی است که برای شناسایی سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد، و از یک یا چند قسمت تشکیل شده است که با نقطه (دات) از هم جدا شده اند.دامنه یا دامین، آدرس وب سایت شما می باشد که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است. پسوندهای بین الملی رایج برای ثبت دامنه، عبارتند از : org, net, com که دارای مصارف عمومی می باشند و هر یک به ترتیب معرف سایتهای تجاری (Commercial) ، شبکه (Network) و سازمانی یا غیر انتفاعی (Organization) می باشند. همچنین یک پسوند دیگر که بسیار مورد استفاده است پسوند ملی هر کشور است. مثلا سایت هایی که متعلق به کشور ایران هستند با پسوند ir و سایتهای متعلق به کشور ژاپن با پسوند JP و … ثبت خواهند شد. در ثبت دامنه ها هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی نام ها با توجه به اینکه چه کسی زودتر برای ثبت آن نام اقدام کرده باشد، ثبت می شوند.

هاست چیست؟
هاست در اصطلاح به معنای میزبان می باشد. Host به فضایی گفته می شود که داده ها و کدهای وب سایت بر روی آن قرار می گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را فراهم می کند. این فضا توسط شرکت های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می شود. کلیه فایل ها، عکس ها و … یک وب سایت روی هاست قرار می گیرد تا به صورت شبانه روزی از هر کجای جهان از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد.
برای مدیریت هاست، یک کنترل پنل در اختیار صاحب سایت قرار می گیرد. این کنترل پنل یک آدرس اینترنتی، همراه با یک نام کاربری و رمز منحصر به فرد برای ورود به آن می باشد. در عمل، بسیاری از شرکت هایی که خدمات ثبت دامنه را انجام می دهند، خدمات هاست نیز ارائه می دهند. ولی لزوما این به آن معنا نیست که شما پس از ثبت دامنه، بایستی حتما هاست نیز خریداری نمایید. بسیاری از مواقع، یک دامنه خریداری می شود ولی بنا بر دلایلی از آن استفاده نمی شود.
همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات هاست، از قرار دادن مطالبی که خلاف قوانین حق تکثیر است جلوگیری بعمل می آورند. و این موضوع در مواقعی ممکن است منجر به بسته شدن حساب هاست شود.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag