Skip links

نماد اعتماد یا e نماد را بشناسید

نماد اعتماد نشانه ای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می گردد؛ این نماد پس از بررسی درگاه (وب سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال صادر می گردد .

کسب و کار اینترنتی
فرآیندها و اعمال حقوقی تجاری حرفه ای فروش کالا و ارائه خدمت به روش مجازی به گونه ای که مصرف کننده از طریق آن اقدام به خرید کالا و خدمت نماید.
درگاه هایی با مشخصات ذیل در حوزه کاری نماد اعتماد الکترونیکی قرار نمی گیرند:
• در قبال خدمات ارائه شده پول دریافت نمی نمایند،
• به خریداران امکان سفارش را نمی دهد.
• درگاه هایی که زیر دامنه درگاه اصلی به حساب می آیند.
تبصره: آن دسته از درگاه هایی که دارای بخشی تحت عنوان “فروشگاه” می باشند” نماد اعتماد صرفا به فروشگاه تعلق خواهد گرفت.

فرایند اعطای نماد الکترونیکی
• ثبت درخواست
• بررسی درخواست دریافت نماد
• ارائه تعهد نامه
• اعطای نماد
• تایید درخواست

A) مالک و مسئول کسب و کار اینترنتی

۱-هویت مالک کسب و کار
احراز هویت از طریق دفاتر ثبت اسناد رسمی و امضای تعهد نامه مربوطه توسط متقاضی در دفتر مربوطه یا ارسال فایل الکترونیکی تعهدنامه که با گواهی امضای الکترونیکی تایید شده است.

۲-سن مالک
حداقل سن مدیر کسب و کار به منظور تاسیس و مدیریت یک کسب و کار مجازی و دریافت نماد اعتماد ۱۸ سال تمام می باشد

۳-دارا بودن کارت پایان و یا معافیت از خدمت و یا گواهی اشتغال به تحصیل
الزام کلیه متقاضیان ذکور به ارائه تصویر برابر اصل کارت پایان و یا معافیت از خدمت سربازی و یا گواهی اشتغال به تحصیل معتبر. گواهی اشتغال به تحصیل می باید در زمان ارائه دارای اعتبار زمانی باشد.

۴-مکان فیزیکی
ارسال کد شناسه یکتا به آدرس فیزیکی کسب و کار (برای اشخاص حقوقی، کد به آدرس فیزیکی شرکت ارسال می گردد) و ورود کد ارسال شده به آدرس ارائه شده توسط متقاضی در سیستم . در صورتی که سند مالکیت مکان فیزیکی کسب وکار اینترنتی به نام متقاضی باشد ، صحت سنجی آدرس ارائه شده صرفا هنگام اعطا و تمدید نماد اعتماد صورت خواهد پذیرفت. لیکن در صورت استیجاری بودن مکان فیزیکی کسب و کار اینترنتی ، آدرس ارائه شده ،در مقاطع زمانی ۳ ماهه صحت سنجی خواهد شد.

۵-تلفن مالک کسب و کار
انجام صحت سنجی از طریق برقراری تماس تلفنی با شماره تماس ارائه شده و درخواست کد شناسه یکتا که قبلا از طریق سیستم به متقاضی اعلام شدهاست. در صورتی که شماره تماس ارائه شده، شماره تلفن ثابت باشد، صحت سنجی هنگام اعطا و تمدید نماد اعتماد صورت خواهد پذیرفت. در صورتی که شماره تماس ارائه شده، شماره تلفن همراه دائمی باشد، صحت سنجی در مقاطع زمانی ۶ ماهه تکرار خواهد شد. در صورتی که شماره تماس ارائه شده ،شماره تلفن همراه اعتباری باشد، صحت سنجی در مقاطع زمانی ۳ ماهه تکرار خواهد شد.

۶-صلاحیت مالک کسب و کار
استعلام صلاحیت متقاضی از اداره نظارت بر اماکن عمومی ناجا توقف فرایند اعطای نماد در صورت عدم تایید صلاحیت توسط نهاد مزبورامکان درخواست بررسی مجدد و تجدید نظر متقاضیان رد صلاحیت شده ازاداره نظارت بر اماکن عمومی ناجا

B) کسب و کار اینترنتی

۱-هویت مالک دامنه
لزوم ثبت امتیاز دامنه متقاضی حقیقی به نام فرد متقاضی نماد اعتماد و امتیاز دامنه متقاضی حقوقی، به نام شرکت و یا یکی از اعضای هیئت مدیره

۲-تلفن کسب و کار
صحت سنجی از طریق برقراری تماس تلفنی با شماره تماس ارائه شده و درخواست کد شناسه یکتا که قبلا از طریق سیستم به متقاضی اعلام شده است. الزام درج این شماره تماس در صفحه “تماس با ما” در صورتی که شماره تماس ارائه شده، شماره تلفن ثابت باشد، صحت سنجی هنگام اعطا و تمدید نماد اعتماد صورت خواهد پذیرفت. در صورتی که شماره تماس ارائه شده، شماره تلفن همراه دائمی باشد ، صحت سنجی در مقاطع زمانی ۶ ماهه تکرار خواهد شد. در صورتی که شماره تماس ارائه شده، شماره تلفن همراه اعتباری باشد ، صحت سنجی در مقاطع زمانی ۳ ماهه تکرار خواهد شد.

۳-فرم ارسال پیام
درج در صفحه “تماس با ما”

۴-پست الکترونیکی
الزام به درج آدرس پست الکترونیکی کسب و کار در صفحه “تماس با ما” (آدرس پست الکترونیکی ارائه شده می باید متعلق به دامنه کسب و کار و نه سرویس های عمومی ارائه دهنده پست مانند yahoo و gmail باشد.)

۵-تب(لینک)های الزامی
الزام به وجود تب و یا لینک هایی برای درج “قوانین و مقررات” کسب و کار جهت اطلاع مصرف کنندگان یا مراجعه کنندگان (مطابق با بیانیه قوانین و مقررات اعلام شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) درج اطلاعات تماس و نیز اعلام نحوه ثبت و رسیدگی به شکایت در قسمت “تماس با ما” درج موضوع فعالیت کسب و کار و مجوزهای قانونی انجام فعالیت در قسمت “درباره ما”

۶-شماره حساب مالک/مالکان کسب وکار
شماره حسابی که وجوه دریافتی از مصرف کنندگان بابت ارائه کالا و خدمات به آن واریز می شود، می باید به نام مالک/مالکان کسب وکار باشد.

۷- درگاه پرداخت معتبر
الزام کسب و کارهای اینترنتی به به استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی معتبر، در صورتی که از این روش برای دریافت وجه کالا و خدمت عرضه شده به مصرف کنندگان، استفاده می نمایند.

۸-هدایت بازدیدکننده به صفحات دیگر(در سایتهای دیگر)
در صورت هدایت بازدیدکنندگان به درگاه های دیگر، صفحه ی مربوطه در پنجره ی جدید نمایش داده شود

۹- قرار گرفتن کد نماد به صورت صحیح
الزام به قرار دادن کد نماد به صورت صحیح در درگاه

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag