Skip links

Content Delivery Network یا CDN چیست؟

سرعت بیشتر، مهمترین موضوعی است که همه ی مدیران سایت ها برای بهبود سایت و افزایش بازدیدکنندگان به آن توجه ویژه دارند. در این مقاله یکی از روشهای افزایش سرعت در ارائه محتوا به کاربر را بیان خواهیم کرد.

موسسه های بزرگ تحت وب برای کنترل کردن ترافیک وب سایت های شان از سرور هایی در مناطق گوناگون جهان برای ذخیره کردن و تحویل اطلاعات و امکاناتشان استفاده می کنند. این کار باعث افزایش و بالا رفتن سرعت تحویل محتوا و ارائه ی داده ها به کاربران در هر کجای جهان می شود.

CDN چیست و چگونه کار می کند؟
وقتی قصد راه اندازی یک وب سایت را دارید هاستی بر روی یک سرور تهیه می کنید و بدین ترتیب سایت شما فعالیت می کند؛ اما یک CDN به جای استفاده از تنها یک سرور، از شبکه ای جهانی از سرورها استفاده می کند تا محتوای شما را ارائه دهد.
شبکه توزیع محتوا یا همان CDN تمامی سرورهای شبکه جهانی اینترنت را پوشش میدهد. بنابراین زمانیکه شما این سیستم را برای سایت خود فعال میکنید، اطلاعات شما بر روی تمامی این سرورها کپی و ذخیره میشود و زمانیکه یک بازدیدکننده به سایت یا وبلاگ شما وارد میشود محتوای سایت شامل تصاویر و متون را از نزدیک ترین سرور نزدیک به خود دریافت میکند و مستقیما به هاست یا سرور شما متصل نمیشود. این کار موجب بهبودی چشمگیر در عملکرد سایت شما خواهد شد.


انواع مختلف CDN
به طور کلی می توان CDNها را به دو دسته تقسیم کرد:
CDNهای عمومی: برخی از CDN ها مثل Cloudflare کل سایت را کپی کرده و ارائه می دهند.
CDNهای تخصصی: برخی دیگر از CDN ها روی محتوای خاص مثل مولتی مدیا و فایل های ثابت مثل کدهای جاوااسکریپت (JavaScript) و CSS تمرکز دارند.

گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

مزایای استفاده از CDN 
۱- سرعت بارگذاری وب سایت و نمایش صفحات وبسایت با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا به طور چشمگیری افزایش می یابد که باعث بالابردن سئوی سایت و افزایش رتبه ی سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو می شود. این کار به این دلیل اتفاق می افتد که فشار ترافیک داده های وبسایت بر روی تنها یک سرور نمی باشد و چندین سرور یا شبکه همزمان با همکاری هم این کار را انجام می دهند.
۲- امنیت وبسایت نیز با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا یا CDN افزایش می یابد. شبکه های توزیع محتوا از Firewall بسیار قدرتمندی بهره مند می باشند که در کمترین زمان حمله هایی که به سایت شما می شود را تشخیص داده و آنها را نابود کرده و اجازه نمی دهند به وبسایت شما هیچ گونه آسیبی برسد.
۳- با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا یا CDN می توانید تا حد بسیار زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید. زیرا این سرورها و شبکه ها به صورت اشتراکی هستند و کاربران زیادی از آن به طور همزمان استفاده می کنند و شما دیگر لازم نیست که هزینه های زیادی برای خرید سرور های اختصاصی و هاست های جداگانه صرف کنید. در ضمن با استفاده از این شبکه از پهنای باند بیشتری هم بهره مند خواهید شد.
۴- قابلیت نصب آسان نیز از دیگر مزایای استفاده از شبکه ی توزیع محتوا یا یا CDN می باشد.

تنها مشکل CDN آن است که معمولا رایگان نبوده و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید.


خرید CDN
شما می توانید از شرکتها OVH ، CDNify ، CDNLion ، MAXCDN و… شبکه های توزیع محتوا تهیه کنید . در صورتی که در این رابطه نیاز به مشاوره داشتید با ما در ارتباط باشید.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag