Skip links

منو در طراحی سایت – انواع منو و کاربردهایش در سایت

در این مقاله می خواهیم از انواع منو و کاربردهایش در طراحی سایت صحبت کنیم ، با ما تا اتمام مقاله همراه باشید.

انتخاب مناسب منو در طراحی سایت یکی از مهمترین موارد کاربردها در طراحی سایت است، اگر بازدیدکنندگان و کاربران  بعد از ورود به وب سایت شما و برای رفتن به صفحات دیگر وب سایت دچار سردرگمی شوند، به زودی سایت را ترک می کنند و یا بعدها دیگر به سایت شما مراجعه نمی کنند.

نوار منو در طراحی سایت انواع مختلفی دارند: نوار افقی بالای صفحه، نوار عمودی، نوار شناور، نوار کرکره ای و بصورت پاورقی که بیشتر این حالت در فوتر قرار می گیرد.

نوار منوی افقی در طراحی سایت

نوار منوی افقی بطور به صورت عمومی و برای بیشتر سایت ها مناسب و استفاده می شود و محل قرار گیری آنها عموما در بالا صفحه و هدر وب سایت و در تمامی صفحات قرار می گیرد. منوی نوار افقی می توانند بصورت متنی، دکمه شکل طراحی شود.
این نوع منوها برای سایت های ساده که نمی خواهند شلوغ باشند مناسب می باشد. برای افزایش لینک ها برای اینگونه منوها می توان با منوها کشویی ( یا همان زیر منو ) طراحی شود و از معایبی که می توان برای این گونه منوها نام برد: برای سایت هایی که منوهای زیادی نیاز دارند، مناسب نیست مانند سایتی که در تصویر زیر قرار دارد.

از کاربردهای این منو میتوان برای استفاده در  سایت های آموزش آنلاین، فروشگاههای اینترنتی یا سایت هایی که می خواهند صفحات سایت خود را خلوت نگاه دارند مناسب است.

منوهای عمودی در طراحی سایت

هنگامی که زبانه های منو از بالا به پایین در پایین یکدیگر قرار می گیرند منو عمودی می شود که مشخصه آن معمولا سه خط موازی در گوشه بالا سمت راست صفحه قرار دارد.اینگونه منوهای بیشتر برای سایت های شلوغی که لینک های زیادی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
این نوع منو  بیشتر میتوان در سایت هایی با زمینه کاری مثل رستوران، سایت های مد و … استفاده شود .

منوی کشویی بالا به پایین در طراحی سایت 

این گونه منوها به چندین زیر مجموعه دسته بندی می شوند و با قرار گرفتن موس روی هر دسته، زیر منوهای به ترتیب و بصورت از بالا به پایین استفاده می شوند. اینگونه ساختار منوها بیشتر در منوهای افقی کاربرد دارد. با استفاده از این منو می توان محصولات یا خدماتی که دارای چندین زیر مجموعه هستند را نمایش داد.

این نوع منو برای منوهای افقی بیشتر استفاده می شود.گزینه ای مناسب برای سایت های با محصول زیاد و شلوغ است که در عین امکان اضافه کردن محصولات زیر مجموعه، باعث افزایش دسترسی بهتر به صفحات داخلی سایت شود.همچنین به بازدیدکنندگان کمک می کند منوهای و دسته بندی ها را به راحتی و بهتر مشاهده کنند.

محدودیت این نوع زبانه
برخی اوقات تا زمانیکه موس روی دسته بندی قرار نگیرد بازدید کننده متوجه نشود منوها دارای دسته بندی اند.

منوهای Fly-out در طراحی سایت

منوهای آکاردئونی که زیرمنوها بصورت عمودی و در کنار منوی اصلی باز می شوند.مانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید.

مانند منوهای کشویی این سیستم به سایت نظم می بخشد.
دونوع از منوهای آکاردئونی:
منوهای شناور: زمانیکه می خواهید لیستی با پنجره های کوتاهی داشته باشید
منوهای درختی: زمانیکه می خواهید به منو لینک ها ظاهری مرتب و حرفه ای ببخشید.

مشکل این منو
مانند منو قبلی ممکن است باعث شود بازدید کننده متوجه نشود منو اصلی دارای زیر منو است.
مزیت این منو در این است که بازدید کننده را به سرعت به سمت هدف و مقصدی که دارد هدایت می کند تصویر زیر که نمونه منو مایکروسافت است بهترین نمونه از این منو ها است.

منو موجود در فوتر 

این گونه ها منوها زمانی کاربرد دارد که لینکها و مطالب زیادی در سایت باشد و در قسمت هدر ،جایی برای لینک ها و منوهای بیشتر نداشته باشد و  یا در مواردی که  طول صفحه سایت بلند است و  کاربر وقت اسکرول صفحه به سمت بالا و دسترسی به منوهای اصلی وب سایت در هدر را ندارد.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag