Skip links

فضای منفی در طراحی سایت – استفاده از فضای منفی در وب سایت

به چه فضای در طراحی سایت ، فضای منفی گفته می شود؟
فضای منفی در طراحی سایت مثل فضای سفید برای کاغذ در چاپ است  در بخشی از کاغذ که محتوایی را در آن اختصاص نداده باشیم بعد از چاپ هم سفید باقی می ماند. فضای منفی شامل رنگهای یکپارچه در وب سایت می باشد. در واقع فاصله ی بین عناصر و آیکن ها و … یک صفحه در سایت را فضای منفی می نامیم.

تعدادی از طراحان وب سایت عقیده در خصوص طراحی وب سایت دارند که هر چه از فضا استفاده ی بیشتری شود ، در طراحی وب سایت نیز کاربر را بیشتر جلب می کند اما این عقیده  در همه ی جا کارامد نیست!
استفاده از فضای منفی  طراحی سایت در واقع یکی از تکنیک های کاربردی می باشد که هدف انتقال بیشترین مفاهیم با کمترین اطلاعات انجام می شود.

کاربرد فضای منفی در طراحی سایت

دو نوع فضا در طراحی وب سایت وجود دارد : مثبت و منفی 
فضای مثبت: به فضایی که اجزای صفحه مانند متن،تصویر، منوها و …. قرار دارند، می گویند.
فضای منفی (فضای خالی): به فضایی که  بین اجزا و عناصر صفحه و فضای کنار آن، که این بخش باعث جدا شدن اجزا و عناصر صفحه از یکدیگر است می گویند که کاربر را برای شناخت درست فضای مثبت کمک می کند. هدف اصلی تاکید و جلب توجه بر روی بخش خاصی از سایت است. هرچه ما از فضای منفی بیشتر استفاده کنیم وب سایت ما را هدفمند تر خواهد بود.
فضای منفی نیز به دو بخش خرد و کوچک(micro) که “فضای مابین اجزای بسیار کوچک مانند فاصله ی بین متن ها” و بخش کلان  (macro) “فضای مابین اجزای بزرگ مانند هدر وفوتر” تقسیم می شود.
در فضای منفی خرد ، مسائلی که بیشتر از همه باید به آن دقت نماییم به طور مثال باید به فاصله و ارتفاع خطوط در هر پاراگراف و فضای مابین اجزا روی یک خط توجه نماییم ،باید طوری باشد که سایت خیلی شلوغ نشود و کاربر با دیدین سایت سردرگم شود.
اعمال نکات کاربرد فضای منفی در طراحی سایت کار آسان نیست! تنظیم کردن تناسب بین Margin و Padding در یک صفحه ی وب سایت به دقت و زمان زیادی نیاز دارد. زیرا که هر سایت باید تراز خود را داشته باشد.
در فضای منفی کلان سعی بر این داریم که با کمترین تعداد عناصر بیشترین مطلب را به کاربر انتقال دهیم. مانند هدر یک سایت با دیگر اجزای صفحه همانند فوتر و کناره های سایت باید دارای چنین طراحی باشند. باید سعی کنیم از عناصر کمتری در این بخش ها قرار دهیم بر خلاف هدر! تا کاربران به راحتی قادر به پیدا کردن آنچه که در جستجویش بودن باشند.

زیاده روی استفاده از فضای خالی و منفی در طراحی سایت

با توجه به توضیحاتی که در ابتدا مقاله دادیم، استفاده از فضای خالی خوب هستش ولی فضای خالی بیش از حد در وب سایتتاثیر برعکس و نامطلوبی خواهد داشت. چرا که این کار ممکن است موجب نادیده شدن بخش مورد نظر شما شود. برای کارا بودن این تکنیک باید متعادل از آن استفاده کرد.
برای درک بیشتر سایت گوگل را مثال میزنیم. این موتور جستجو تمام توجه کاربران خود را به مهمترین کاربرد خود که همان جستجو است جلب می کند.

یا شرکت اپل نمونه دیگری از استفاده فضای منفی در طراحی سایت است. که با استفاده از فضای سفید بین عناصر اصلی و تصاویر بزرگ نیاز کاربر را به راحتی رفع می کند.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag