Skip links

تفاوت های http با https در امنیت اطلاعات وب سایت

با سلام

در این مقاله می خواهیم تفاوت http با https در امنیت اطلاعات وب سایت را برایتان توضیح دهیم ، لطفا با ما همراه باشید:

کلمه HTTP مخفف Hyper Text Transport Protocol می باشد و به معنی یک پروتکل می باشد و از آنجا که برای رد و بدل کردن اطلاعات میان سرور و کاربر در زمینه یطراحی سایت استفاده می شود. پروتکل ها اصولا به متنی هستند و نحوه برقراری ارتباط بین کلاینت و سرور را مشخص می نماید .

فرق بین HTTP و HTTPS در یک S میباشد که این S مخفف کلمه ی Secure به معنی امن می باشد به عبارتی دیگر زمانی که شما در حال تبادل اطلاعات در یک وب سایت می باشید اگر این وب سایت دارای پسوند HTTPS باشد شخص دیگری قادر به استفاده از اطلاعات شما نخواهد بود و می توان به این صورت گفت که اطلاعات شما رمز گذاری می شود و می توان  گفت که امنیت HTTPS از HTTP بیشتر می باشد .

در ادامه به نکاتی در خصوص پروتکل  HTTPS  اشاره خواهیم کرد:

در HTTPS اطلاعات ابتدا به کد تبدیل شده و به سرور ارسال می شود در ادامه این کد در سرور رمز گشایی شده و به زبان قابل فهم بر می‌گردد . این کار مقداری زمان بر بوده و بنابراین سرعت HTTPS از سرعت HTTP کمتر است همچنین HTTP از Port شماره ٨۰ و HTTPS از Port شماره ۴۴٣ استفاده می کند .
هنگامی که شما از سایتی بازدید می کنید اگر عبارت HTTP ظاهر شود و شما اطلاعات خود را در وب سایت وارد کرده باشید، هاست دارای امنیت مناسبی نیست و در خصوص امنیت اطلاعات شما هیچ تضمینی وجود ندارد و اطلاعات شما توسط هکرها قابل تغییر خواهد بود .

از آنجایی که امنیت در دنیای مجازی دارای اهمیت زیادی می باشد، بعد از طراحی سایت ، در سایت هایی مانند بانک ها امنیت وب سایت بسیار اهمیت دارد بنابراین  استفاده از چنین پروتکل //:https معمولاً براى بانک ها، ایجاد حساب کاربرى و ورود کاربر به پورتال ها،فروشگاه هاى اینترنتى، خرید اینترنتى، ورود به صفحات با اطلاعات  مهم و  امنیتی و … استفاده مى شود .

و در ادامه بعد از وارد شدن به صفحه سایت با پروتکل HTTPS، اطلاعاتی مختصر در خصوص امنیت اعمال شده در وب سایت و گروه ارائه دهنده این امنیت در وب سایت نمایش داده می‌شود . این اطلاعات اصولا ( در بیشتر مرورگر ها ) بصورت قفلی در پایین صفحه وب سایت بوده و بعد از کلیک بر روی آن این اطلاعات را مشاهده خواهید کرد .

یک سری از شرکت هاى امنیتى مانند Goddady و Verisign  این گونه سرویس ها را ارائه مى دهند  تا وب سایت شما جهت تبدیل اطلاعات سرورى که شما به آن متصل شده اید به این سرور ها مراجعه مى کند.سود اصلی HTTPS جلوگیری از Sniff کردن اطلاعات هست . یعنی برای مقابله با دزدهای اطلاعاتی که در مسیر قرار می گیرند.لازم به ذکر است که برای تهیه ی پروتکل HTTPS باید ماهیانه هزینه ای را پرداخت کرد.


نکته ی آخر اینکه در هنگام ورود به این سایت‌ها حتما به اطلاعات امنیتی توجه کنید. ممکن است امنیت در کار نبوده و همه اینها با برنامه نویسی ساده‌ای برای شما نمایش داده شود .

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag