Skip links

تفاوت توسعه و طراحی سایت

جمله طراحی سایت و توسعه دادن وب سایت در جامعه و در تبلیغات بیشتر مواقع بجای یکدیگر استفاده می شوند. ولی درواقع دو چیز متفاوت از هم می باشند. طراحی سایت شامل چیزیست که بیننده در سایت می بیند، و توسعه وب سایت شامل عملکرد سایت می باشد.

هر سایت دارای بخش های متفاوتی است:
طراحی (design) وب سایت : شامل قالب طراحی شده، گرافیک، رنگها، منوها، اسلاید و …
محتوای و اطلاعات وب سایت : شامل اطلاعات، محتوا،مقالات،اخبار، محصولات، و … در سایت
عملکرد سایت : شامل بسیاری از ویژگی های تعاملی سایت با کاربر است که یک وب سایت می تواند به کاربران خود ارائه میدهد که نیاز به زیر ساخت های درونی برای ارائه به کاربران می باشد.

طراحی سایت

طراحی سایت شامل ظاهر و نمای کلی سایت است. طراح وب سایت با توجه به قالب طراحی شده،تصمیم می گیرد از چه رنگها و فونت هایی استفاده کند و صفحات سایت را چگونه نمایش دهند.
طراح گرافیک وب سایت باید زیبایی ها را به خوبی بشناسد و دقیقا بداند از چه ترکیب رنگی  و عکسهای  مناسبی برای پروژه ای که صاحب وب سایت می خواهد به کاربران سایت ارائه دهد، استفاده نماید.

محتوای و اطلاعات وب سایت

تمامی اطلاعاتی و محتویاتی که داخل وب سایت قرار میگیرد را شامل میشود که می توان متن و کلیه مطالب و تصاویر و فایل هایی که مرتب با محتوای سایت گرفته تا محصولاتی که وارد سایت قرار میگیرند جزئی از محتوای سایت هستند.

عملکرد سایت

عملکرد، درواقع همه ویژگی های تعاملی وب سایت و همچنین انیمیشن ها نمایشی در وب سایت می باشد. در اصل برنامه نویسان برای طراحی کلیه ویژگیهای تعاملی سایت با بهره گیری از زبانهای مختلف برنامه نویسی تحت وب که از وب سرور پشتیبانی می کنند، انجام می دهند.
Perl، PHP و جاوا زبانهای برنامه نویسی هستند که در وب سرور استفاده می شوند تا صفحاتی داینامیکی را بوجود آورند. این صفحات می توانند مستقل از یکدیگر کار کنند اما همه آنها از یک دیتابیس(پایگاه داده) استفاده می کنند تا همه نیازهای کاربران که از یک سایت انتظار دارند برآورده شود.
از کدهای جاوا اسکریپت برای ایجاد افکتهای جذاب در مرورگرها استفاده می شود به طور مثال تغییر عکسها وقتی موس را روی آنها حرکت میدهید، یا تغییر رنگ لینکها، و …. کدهای جاوا اسکریپت بر روی مرورگر کاربران اجرا خواهد شد ( روی وب سرورها اجرا نمیشود)
از عملکردهای دیگری که یک وب سایت می تواند بکار گیرد، نرم افزارهایی که کاربران با آنها کار خواهند کرد مثل فرم ها، مدیریت محتوا و برنامه های مدیریتی دیگر که این امکان را برای کسانی که با برنامه نویسی آشنایی ندارند فراهم می کند تا داده های وب سایت را مدیریت کند.
تمامی این برنامه ها و کدها باید از زبان HTML پشتیبانی کنند تا بتوانند در یک صفحه اینترنتی استفاده شوند.

تفاوت طراحی سایت و توسعه سایت

مبحث طراحی سایت و توسعه سایت با یکدیگر گره خورده است. وقتی صحبت از ساخت متن و آزمایش قابل استفاده بودن سایت مطرح میشود، بوضوح به این مشکل برخورد خواهیم کرد.
طراحی سایت معمولا شامل ساخت مطالب و قالب سایت می باشد در حالیکه توسعه وب شامل ساخت عملکرد سایت و آزمایش قابل استفاده بودن آن می باشد.
طراحان وب سایت می بایست مهارت کافی در استفاده از ابزارهایی نظیر فتوشاپ را داشته باشند. اکثر آنها همچنین با زبان HTML نیز آشنایی دارند تا بتوانند طرحهایشان را پیاده سازی کنند. درواقع استفاده از انیمیشن در سایت و قالب سایت و طراحی آنها برای صفحات مختلف نیز از وظایف طراحان وب سایت می باشد.
اغلب صاحبان سایت، مطالب سایت را در اختیار طراحان سایت قرار می دهند ولی پیش می آید که طراح سایت نیاز باشد تا در صورت امکان متون سایت را ویرایش کند و در بعضی موارد آنها را از نو بنویسد. طراح سایت معمولا آزمایش قابل استفاده بودن سایت را نیز برای بررسی منوها و سرعت بارگذاری سایت انجام میدهد.
برنامه نویسان توسعه وب، عملکردهای یک سایت را برنامه نویسی میکنند، ولی تمام برنامه نویسیها باید در چهارچوب HTML در صفحات جاسازی شوند. و بلعکس، محتویات HTML می توانند درون برنامه ها جاسازی شوند. توسعه دهندگان وب، همچنین میتوانند سایت را از لحاظ قابلیت استفاده کاربر، مورد بررسی و آزمایش قرار دهند.در نتیجه برنامه نویسان همچنین نیاز به داشتن دانشی در خصوص HTML دارند.
طراحان وب سایت و برنامه نویسان توسعه دهنده وب، باید در کنار هم کار کنند تا این اطمینان حاصل شود که وب سایت، دقیقا همان چیزی میشود که مشتری درخواست کرده است.
طراحان وب سایت و برنامه نویسان توسعه دهنده وب، دو تیم جداگانه هستند که باید برای طراحی سایت موفق در کنار هم مشغول بکار باشند.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag