Skip links

تحلیل شبکه های اجتماعی چیست؟ (Social Network Analysis)

تحلیل شبکه های اجتماعی (Social Network Analysis) که گاهی به اختصار به آن SNA هم گفته می‌شود به معنای فرایند بررسی و ارزیابی ساختارهای یک شبکه اجتماعی به عنوان یک گراف از ابزارها یا انسانهاست که با خطوط ارتباطی به یکدیگر متصل هستند.

این خطوط ارتباطی می‌تواند رابطه دوستی، انتقال ویروس بیماری، رابطه ارسال و دریافت پیام و پیامک، تبادل نظر در زمینه رای دادن در یک انتخابات، رابطه ارسال و دریافت بسته های اطلاعاتی و یا هر نوع رابطه دیگری باشد.

همانطور که در تعریف شبکه های اجتماعی اشاره شده، تحلیل شبکه های اجتماعی با استفاده از دانش ریاضی و نظریه گرافها، شکلی بسیار علمی و ساختاریافته به خود گرفته است و در حال حاضر تحلیل شبکه های اجتماعی از جمله گران‌ترین و پرسودترین تخصص های بشری محسوب می‌شود.نمونه هایی از کاربردهای تحلیل شبکه های اجتماعی

 یکی از کاربردهای تحلیل شبکه های اجتماعی در تصمیم گیری و خط مشی گذاری است. 

فرض کنید در یک کشور، یک بیماری خطرناک مانند ایدز (یا بسیاری از بیماریهای ویروسی دیگر) شیوع پیدا کرده باشد.

در صورتی که شیوع بیماری از حد مشخصی بیشتر نشود، سیاستگذاران ترجیح می‌دهند به شکل عمومی در مورد بیماری صحبت نکنند و با راهکارهای اختصاصی و تخصصی، نسبت به مدیریت آن اقدام کنند.

چون اعلام عمومی، هزینه های دیگری (مثل اضطراب و نگرانی عمومی) دارد که به منافع حاصل از آن نمی‌ارزد.

اما اگر شیوع از حد مشخصی فراتر رود، اعلام عمومی منطقی‌تر خواهد بود. چون مراقبت‌های فردی می‌تواند موجب مدیریت بهتر بیماری شود.

تحلیل شبکه های اجتماعی و شیوه ارتباطات مردم، می‌تواند کمک کند که سیاست گذاران، در زمینه تصمیم گیری برای اعلام یا عدم اعلام عمومی بیماری، انتخاب بهتری انجام دهند.

 شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه های اجتماعی دیجیتال هم از جمله استفاده کنندگان جدی تحلیل شبکه های اجتماعی هستند. 

پیشنهاد دوستان جدید در فیس بوک و یا پیشنهاد تصاویر توسط اینستاگرام که ما به صورت روزانه با آنها سر و کار داریم، خروجی الگوریتم های تحلیل شبکه های اجتماعی است.

همچنین،  گوگل را می‌توان یکی از بزرگترین متخصصان تحلیل شبکه های اجتماعی دانست. 

برای تحلیل شبکه های اجتماعی، پارامترها و شاخصهای متعددی طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان تعامل هر گره (Node) با گره های دیگر، تفاوت یا تشابه توزیع جغرافیایی گره ها و توزیع دیجیتال آنها، عمق و شدت نفوذ اثر هر رفتار گره بر روی گره های دیگر، قرار گرفتن هر گره در مرکز یا میزان فاصله گرفتن آن از مرکز شبکه، تعامل یکسویه یا دوسویه ی گره با سایر گره ها، تنوع اطلاعات و ارتباطات بین گره ها و انتروپی موجود در شبکه اجتماعی، از جمله صدها پارامتر و معیاری هستند که در تحلیل شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرند.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag