Skip links

تاریخچه وب

سال ۱۹۸۹ را می توان مبدأ وب دانست، در ان سال ” تیم برنرزلی ” عضو انجمن اروپایی محققین فیزیک (CERN) ، پروژه ای را مطرح کرد که هدف آن به وجود آوردن شبکه ای از اسناد و فرامتن ، برای رد و بدل کردن اطلاعات بین اعضای انجمن بود. 
درسال ۱۹۹۰ اولین نرم افزار وب با قابلیت نمایش ، ویرایش و ارسال اسناد فرامتن به اعضاء از طریق اینترنت، تولید و بدین ترتیب وب پا به عرصه وجود گذاشت.

در سال ۱۹۹۱ مجلس ایلات متحده قانونی را مبتی بر تأسیس شبکه علمی-تحقیقاتی ملی
(National research and Educational Network – NREN) از تصویب گذراند، هدف از NREN برقراری شبکه های تحقیقاتی و علمی با ظرفیت و سرعت بالا و اجازه فعالیت های تجاری و تشویق آن در اینترنت بود. 
در ژوئن ۱۹۹۳ ، مارک آندرسن و سایر محققین در NCSA یک مرورگر گرافیکی به نام MOSAIC 1.0 را عرضه کردند، که خیلی زود نسخه جدیدی از آن روی ویندوز مایکروسافت قرار گرفت. 
در سال ۱۹۹۴ مارک آندرسن از NCSA جدا شده و با جیم کلارک ، شرکتی را بنا نهادند که به زودی مرورگر آن به نام Netscape Navigator که دارای سرعت بیشتری بود، به بازار ارایه شد. این مرورگر ف مورد استقبال بسیار قرار گرفت و شرکت Netscape از رشد بی سابقه ای در صحنه تجاری بر خوردار شد. 
بازرگانان و تجار ، که از طریق شبکه ” وب ” بازارهای چند میلیونی را مقابل خود می دیدند ، با سرعت زیادی به ” وب ” رو آورده و همگان سعی در اعلان حضور خود در این بستر گسترده کردند. 
به زودی اخبار رادیو ، تلویزیون ، مجلات و روزنامه ها انباشته از رویدادهای مربوط به شبکه ” وب ” شد و اکنون روزی نیست که از یک پیشرفت تازه در خصوص ” وب ” به گوش جهانیان نرسد. 
موج فزاینده مردم جهت ثبت نام در مراکز ارایه خدمات اینترنت ، برای دستیابی به ” وب ” و گنجینه اطلاعات علمی ، آموزشی و تجاری، بیش از پیش مشاهده می شود. 
در اواخر ۱۹۹۶ ” وب ” و دنیای جذاب آن ، از طریق ” تلویزیون وب ” ، با سرعت بسیار زیادی راه خود را به درون خانواده ها گشود و امروزه به صورت بخش لاینفک زندگی روزانه ما در آمده است.

تاریخچه اینترنت
وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۶۹ میلادی شبکه ای طراحی کرد تا کامپیوترهای مرکزهایی را که در زمینه مسائل دفاعی تحقیق می کردند به هم ارتباط دهد. این شبکه آرپانت نام داشت.
هدف شبکه آرپانت مبادله اطلاعات در زمینه تحقیقات دفاعی بود. اما کم کم کامپیوتر های دانشگاه های بزرگ ایالات متحده آمریکا به آن پیوسته و از آن برای مبادله اطلاعات تحقیقاتی در رشته های گوناگون علوم استفاده کردند. به تدریج شمار کامپیوتر هایی که از آمریکا و سایر کشورهای جهان به این شبکه پیوستند افزایش یافت. آرپانت در سال ۱۹۷۷ میلادی به اینترنت تغییر نام یافت و در حال حاضر میلیون ها کامپیوتر در این شبکه قرار گرفته اند.

تاریخچه اینترنت در ایران
در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی ایران نیز به شبکه اینترنت پیوست. نخستین رایانه ای که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ایران بود. در حال حاضر نیز این مرکز یکی از مرکزهای خدمات اینترنت در ایران است.

منظور از وب چیست؟
وب شبکه ای است متشکل از تمامی کامپیوترهای دنیا، شبکه ای از شبکه ها
اینترنت، وب، WWW ، web یا World Wide Web همگی یک چیزند 
تمامی کامپیوترهای وب میتوانند با هم ارتباط داشته باشند 
کامپیوترهای موجود در وب با کمک استاندارد ارتباطی یا پروتوکل HTTP با هم ارباط برقرار میکنند

نحوه کارکرد وب چگونه است؟ها یا صفحات روی Web Server یا کامپیوترهای سرویس دهنده وب ذخیره شده اند برای دیدن صفحات وب از نرم افزاری به نام مرورگر و یا Web Browser استفاده میشود 
دو مرورگر Internet Explorer و Netscape Navigator جزو معروفترین مرورگرها حساب میشوند 
مرورگر Internet Explorer متعلق به شرکت مایکروسافت و مرورگر Netscape Navigator متعلق به شرکت نت اسکیپ میباشد

مرورگرها چگونه به خواندن صفحات وب میپردازند؟
یک مرورگر با کمک یک Request درخواستی برای خواندن یک صفحه از وب سرور میکند این Request یا درخواست بر اساس استاندارد ارتباطی یا پروتوکل HTTP بوده و شامل آدرس صفحه مورد نظر میباشد 
آدرس یک صفحه وب چیزی شبیه است. بخش //:http نوع پروتوکل و یا استاندارد ارتباطی را تعیین میکند، www.internet.com نام دومین یا Domain است و faq.html نام صفحه ای است که باید خوانده شود

مرورگرها چگونه صفحات وب را نمایش میدهند؟
چگونگی نمایش یک صفحه وب بصورت مستتر در آن وجود دارد مرورگرها از روی دستورالعملهای داخل صفحات وب و با کمک تگ ها به نمایش صفحات میپردازند
وظیفه اصلی تگ های اچتمل ( HTML tags ) بیان چگونگی نمایش اطلاعات میباشدیک تگ اچتمل چیزی شبیه <p> این تگ پاراگراف است </p> است

چه کسانی استاندارد های وب را تعیین میکند؟
تعیین استاندارد های وب ربطی به شرکتهای مایکروسافت و یا نت اسکیپ ندارد
World Wide Web Consortium یا W3C متولی تعیین استانداردهای وب استHTML, CSS and XML از مهمترین استانداردهای تصویب شده وب میباشند.
آخرین استاندارد HTML استاندارد XHTML 1.0 میباشد .

استانداردهای وب
رویای تیم برنرز لی برای اختراعش ، شبکه جهانی وب ، یک فضای عمومی است . جائیکه کاربران می توانند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند ، کنار هم کار کنند ، بازی کنند و روابط اجتماعی داشته باشند ( شبکه جهانی وب ، یک تاریخچه مختصر شخصی ). ما به عنوان توسعه دهندگان وب ، با ایجاد سایتهای آموزشی ، اجتماعی و تجاری ، این رویا را به واقعیت تبدیل می کنیم.
در این دوره از رشد وحشتناک ، وب نیاز به راهنمایی دارد تا از پتانسیل کاملش آگاهی یابد. استانداردهای وب این راهنمایی هستند. استانداردها کمک می کنند تا مطمئن شویم که تمام افراد به اطلاعاتی که ما تامین می کنیم دسترسی دارند و همواره توسعه وب را سزیعتر و لذت بخش ترمی کند.
مطابقت با استانداردها استفاده از وب را برای افرادی با نیازهای خاص ساده تر می

کند.افراد نابینا ممکن است سیستمهایی برای خواندن صفحات وب داشته باشند. افرادی با بینایی ضعیف ممکن است صفحاتی بخواهند صفحاتی دوباره مرتب شده و بزرگ شده برای خواندن راحتتر داشته باشند و افرادی که از دستگاههای جیبی استفاده می کنند می توانند به راحتی زمانی که از سیستمهای خود استفاده می کردند از وب استفاده کنند.

چنانکه شرح خواهیم داد ، همواره دلایل مفیدی برای توسعه دهندگان وب وجود دارد که با استانداردهای وب هماهنگ باشند. برای نمونه موتورهای جستجو می توانند کار فهرست کردن سایتها را بهتر انجام دهند. استفاده از کدهای مختص یک مرورگر اغلب کار طراحی یک صفحه را دوبرابر یا سه برابر می کند. و زمانی که رسانه جدیدی مطرح می شود برای مطلوب شدن سایت کار زیادی باقی می گذارد. این وضعیت بدون مفهوم هدایت استانداردهای وب فقط وخیم تر خواهد شد.
بعضی از مردم ترس از این دارند که استانداردها در حال محدود کردن هستند. در حقیقت ، آنها مقدار زیادی از کار خسته کننده مورد بحث در توسعه وب را حذف می کنند و به توسعه دهندگان وقت و اتعطاف پذیری بیشتری میدهند تا به درستی خلاق باشند. که هر دو به آینده بهبود یافته و متفکری نسبت به گذشته راه می یابند.
بسایری از کاربردهای وب ، از جمله بعضی ها که امروزه فقط در رویاهای ما هستند بدون گسترده شدن مطابقت با استانداردها ممکن نخواهد بود و یا مشکلتر خواهد بود. در حال حاضر ، سیستمها و نرم افزارهایی وجود دارند که بسیار عمومی و ظاهرا فراگیر هستند ، اما چی کسی می داند فردا چه اتفاقی می افتد ؟ مقید کردن خودمان با کنترل هر شرکت منفردی به این معنی است که آینده خودمان را به خوش اقبالی یا بداقبالی اینکه یک شرکت میتواند یا میخواهد که ما را تامین کند محدود می کنیم. حمایت کردن از فراگیری استانداردها به وب اجازه می دهد که تا زمانیکه مشوق نوآوری است زنده بماند و در همین مسیر ادامه دهد.
استانداردها چیزهای زیادی برای عرضه کردن دارند . این متن تنها نقطه آغاز است ، به شما از اینکه چه استانداردهای موجود است ، چه کاری انجام می دهند و چرا شما باید به آنها توجه داشته باشید ، یک درک قوی خواهد داد. هر بار که ما یک تکه از وب را میسازیم به فضای عمومی اطلاعات که همان وب است کمک می کنیم. می توانیم آنرا هر چه بهتر بسازیم و یا آنرا سنگین تر کنیم که از هم گسیخته میشود. این انتخاب متعلق به ماست ؛ نتیحه آن متعلق به همه.
طراحی و ایجاد یک وب سایت نیازمند رعایت استانداردهایی است که در صورتیکه به دقت و کامل رعایت نشود کلیه هزینه ای که برای ایجاد سایت خود می کنید بی فایده خواهد بود.
در زیر فهرستی از این استانداردها قرار دارد. 
۱_ بارشدن صفحه در زمان استاندارد
۲- امکان حرکت راحت در کل سایت
۳- امکان پیدا کردن سریع مطلب توسط کاربر
۴- جلب توجه کاربر
۵- ایجاد رغبت برای مراجعه کننده به سایت جهت بازگشت مجددد
۶- دارا بودن رنکینگ بالا در موتورهای جستجو گر
۷- قابل استفاده بودن در کلیه مرورگرها
۸- رعایت استانداردهای کدپیج فارسی و مشکل نداشتن با فونت

وب سایت ها چیستند و چگونه کار می کنند ؟

یک “website” ، “Web site” یا “WWW site”( گاهی کمی کوتاه تر، سایت) یک

کلکسیونی از صفحات وب می باشد . به زبانی دیگر ، مدارک “HTML/XHTML ” قابل دسترس توسط “HTTP” در اینترنت می باشد . تمام سایت های عمومی در دسترس موجود شامل “World Wide Web (www) ” می باشند. آن صفحات وب سایتها قابل دسترس به وسیله ی “URL ” می باشند و به همچنین صفحه اصلی سایت (Homepage ) هم بر همان سرور فیزیکی قرار دارد . این “URL”ها از صفحات ، آنان را به صورت سلسله مراتبی فرمان دهی و مرتب می کند.هرچند که “Hyperlink” های بین آنها کنترل می کندکه چگونه خواننده ساختمان کلی

را بفهمدو چگونه رفت و آمد ها در بین قست های مختلف سایت جریان دارد.
وب سایت ها صفحات نوشته و متحرک شده با “HTML” (Hyper Text Markup Language) است و به آن با نرم افزاری به نام “web browser” می توان دسترسی پیدا ک

رد وب سایتها از صفحات ثابت HTML یا صفحات قابل تغییر که از تکنولوژی مانند
“Active Server Pages” (ASP) یا “Java Server Pages” (JSP) استفاده می کنند تشکیل شده اند.
یک وب سایت همچنین به برنامه ای به نام “HTTP Server” مثل “Apache”نیاز دارد که معمولترین برنامه وب سرور در اینترنت می باشد یا برنامه “Microsoft Internet Information Server ” (IIS).
اغلب وب سایت ها از اطلاعات طبقه بندی شده تشکیل شده اند.

“Plugins”هایی هم برای”Browser”ها موجود می باشد که به آنها اجازه می دهد تا چیزهای فعال مانند “Flash”, “Shockwave”,”Applet” نوشته شده توسط”Java Dynamic HTML”را نمایش دهد که آنها برای کاربر فعل و انفعالات را با به روز کردن صفحه، نمایش می دهد. ( به عنوان مثال صفحاتی که نیاز به بار گذاری و دوباره بارگذاری برا نشان دهنده تاثیر ندارند.)برای بازکننده صفحات مدرن بیشتر از “DOM” و “JavaScript” استفاده می شود.

بعضی (قسمتی) از وب سایت ها تیاز به تعهد پرداخت پول با مخارجی که باید پرداخت بشود(ماهانه) یا ثبت نامهای رایگان دارند . به عنوان مثال خیلی از سایت های اینترنتی غیراخلاقی ، قسمتی از سایتهای اینترنتی، سایتهای بازی ، مسیج بوردها ، سرویس دهندگان ای- میل و سایتایی که اطلاعاتی در مورد بازار سهام و زمان ارائه می دهند.

نگاهی کلی به وب سایت ها
یک وب سایت می تواند اغلب به صورت شخصی و مستقل ، بیزینس و شرکتی یا بر اساس یک موضوع و هدف مشخص دنبال کند. این تعریف کاملا مبهم می باشد.
بیشتر طراحان وب از نقطه نظر نگاه خود به طراحی وب می پردازند، آنها علاقمند هستند که خودشان را با استعارات مشخص و با تبلیغات فراوان نشان دهند. به هر جهت اینترنت برای شما ایجاد تجارت ونیز قابلیتی برای ارتباط نزدیک ارائه می دهد .
کاربران میتوانند اطلاعات و محصولاتی را که در خور نیازشان میباشد را پیدا کنند. 
اینترنت معمولی ترین رسانه واسطه ای است که کاربر را آماده میسازد که تصمیم بگیرد که چه اطلاعاتی را میخواهد و باید برای رسیدن به آن به کجا مراجعه کند. این امر باعث میشود که بر خلاف رسانه های انتشاری، اینترنت یک رسانه تبادلی ( دو طرفه ) تلقی شود. 
اکثراً رسانه ها تاثیر گذار هستند و هدف آنها ایجاد علاقه کافی است تا اینکه که سرانجام بتواند تبادل مطلوب راانجام دهند. 
ماهیت خواندن یک مجله و یا دیدن برنامه های تلویزیون ذاتی و بالفطره نی

ست و معمولاً کار انفرادی است. در اصل عمل خواندن مطبوعات یا تماشای برنامه های تلویزیونی بالفطره عملی تبادلی نیست و در حقیقت بین عمل خواندن یا تماشاتن اطلاعات از طریق خواندن یک کتاب یا مجله یا تماشای برنامه تلویزیون است. ( بصورت یک طرفه) 
بنابراین ایجاد اطلاعات جهت رسانه های گروهی به راهکارهای متفاوت تری نسبت به ایجاد اطلاعات مربوط به اینترنت نیاز دارد.
مشاهدات بی عیب اینترنت مانند ثبت رویداد بر روی مرورگر وب ،دلالت بر درخواست کاربران و واکنش سرور دارد. به عبارت دیگر انجام یک داد و ستد و تبادل می باشد. 
بعلاوه با این طبیعت، اینترنت نمیتواند بصورت خطی عمل کند. اگر کاربر تصمیم به انجام داد و ستد و تبادل داشته باشد، ابتدا باید به سایت راهنمایی و هدایت شود، و سپس برای تجارت در سایت بماند و گردش کند و در پایان دوباره به سایت بازگرددو نیز باید در نظر داشت که کاربر میتواند برای انجام داد و ستد در هر لحظه به هر سایت دیگری مراجعه نماید.

انواع وب سایتها
تعداد بسیار زیاد مدل وب سایت وجود دارد که هر کدام تخصصی برای سرویس دادن کاری هستند. تعدادی از وب سایت ها شامل این تقسیم بندی میباشند:

. Archive Sites : برای نگهداری کردن از فضا ها و اطلاعات الکترونیکی با ارزش که قابل خراب شدن هستند استفاده می شود . دو مثال در این مورد می گویم “Internet Archive” که از سال ۱۹۹۶ از میلیاردها صفحات قدیمی و جدید نگه- داری و آنها را بایگانی کرده است، و دیگری “Google Groups” که در اوایل سال ۲۰۰۵شروع به بایگانی کردن ۸۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰ پیغام پست شده”Usenet”در مورد اخبار و بحثهای گروهی کرد.

. Business sites : برای بهتر کردن امور تجاری و سرویسی.

. Commerce Sites or eComerce Sites: برای فروش اجناس مانند “Amazon”

. Community Sites: سایتی که اشخاص با علایق و سلایق مشابه با هم در ارتباط هستند، معمولا به وسیله “Chat” و “Message Board”ها.

. Database : سایتی که استفاده اصلی آن جستجو و نمایش دادن اطلاعات ریز و جزئی مانند سایت “Internet Movie Database” یا “Political Gravyard”.

. Development Sites : سایتی که هدف آن محیا کردن اطلاعات و منابع مرتبط به بهسازی نرم افزارها و طراحی سایت ها می باشد.

. Directory Sites : سایتی که دارای چیزهای مختلفی می باشد که موضوع و به موضوعهای مرتبط تقسیم می شود. مانند “Yahoo! Directory” ، “Google directory” و “Open Directory Project” .

. Download Sites : محیطی برای دریافت فایل ها و اطلاعات الکترونیکی مانند نرم افزارها ، دموی بازیها و عکسهای کامپیوتری.

. Game Site : سایتی که که در آن بازی و حتی محیط بازی وجود دار

د که خیلی از مردم برای بازی به آنجا می روند، مثل “Zone.com” ، “Pogo.com” و “MMORPGs Planetarion” و “King Of Chaos” .

. News Site : مشابه سایتهای اطلاعاتی ولی مختص به توزیع کردن
. Porn : سایتی مربوط به مسائل جنسی و غیر اخلاقی که در آنها عکسها و ویدوهای غیر اخلاقی و جنسی به دید عموم گذاشته می شود.

. Search Engines : سایتی که اطلاعات اساسی و اصلی را محیا می کند و برنامه ریزی شده است برای مدخل جستجو در دیگر سایتها. به عنوان یک مثال ساده “Google” و دیگری که بسیار معروف است “Yahoo!”

. Shock Sites : شامل عکس ها و چیزهای دیگر که برای بعضی از تماشاگران زشت و بی ادبانه متهاجم می باشد.

. Weblog (or Blog) : برای نوشتن مصالب آنلاین در اینترنت و پست کردن برنامه و خاطرات روزانه، که ممکن است که دارای اطاقهای گفتگو باشد.

. Wiki : سایتی که کابران آن آنرا شاهکارانه ساخته اند.(مانند wikipedia)

خیلی از وب سایت ها مخلوطی از سبک ها می باشند. به عنوان مثال یک سایت تجاری می تواند فعالیت تجارتی کند ولی علاوه بر آن می تواند می تواند حاوی اطلاعات ارزشمندی باشد مثل “White Papers” یا بعضی سایت ها مانند سایتهای جنسی (Porn) می توانند یک تجارت کوچک اینترنتی به وسیله فورش عضویت و اجازه ورد به سایت کنند.

خیلی از سایت های تجاری تصاویری بروشور مانند دارند، یعنی تبلیغاتی که می تواند دست به دست بچرخد. بعضی از وب سایتها به عنوان یک وسیله ارتباطی می توانند به وسیله “Webchat” بین مردم ارتباط برقرار کند.

وب سایتها وادار به محدودیت های معماری شده اند. سایت های بسیار وسیع مانند Microsoft , Yahoo! , Google و بسیاری سایت دیگر سرورهایی را به خدمت گرفته اند و تجهیزات را با بالانس مناسب بارگذاری می کند . همانند ” Cisco Content Services Switches” یا راه حل های “F5 BigIP”.

طراحی سایت به چه معنا می‌باشد ؟
بعد از ثبت دامنه ( Domain ) و انتخاب میزبان ( Host ) و اختصاص فضا ، نوبت به طراحی سایت می‌رسد.
طراحی سایت مهیج ترین و خلاقانه ترین بخش این کار است.
به طوری کلی دو نوع سایت وجود دارد : ثابت یا استاتیک (Static ) ، پویا یا دینامیک ( Dynamic )
 سایت ثابت یا (Static ) :
سایت استاتیک سایتی است که ثابت است. عموما از سایت های استاتیک برای نمایش اطلاعاتی استفاده می کنند که تغییر نمی‌کنند و یا تغییر سایت در فاصله های زمانی

خیلی طولانی انجام می‌گیرد. ( مثلا سالی یک بار ) برای درک بهتر تصور کنید که سایت استاتیک یک کاتالوگ الکترونیکی از یک شرکت می‌باشد که مطالب ثابت و مشخصی را نشان می‌دهد مثل محصولات و رزومه شرکت. سایت استاتیک در واقع فایلی معمولی است که هر بار به ازای درخواستی که کاربران ارائه می دهند ، توسط سرور برای آنها ارسال می گردد . 
 سایت پویا یا دینامیک ( Dynamic )
سایت دینامیک سایتی است که قابلیت تغییر دارد. عموما از سایتهای دینامیک برای نمایش اطلاعاتی استفاده می‌کنند که قرار است مدام تغییر کنند . مثلا در یک قسمت از وب سایت برنامه با پرسیدن نام و اسم عبور از کاربر اطلاعات خاصی ( مثلا مقاله های قابل دریافت ) را به کاربر نمایش می‌دهد و یا در مثال قبلی اگر بخواهیم قیمت محصولی را که هر روز تغییر می‌کند نمایش بدهیم و هر هفته گزارشی از وضعیت تغییر قیمت محصول را به کاربرنمایش دهیم باید از سایت دینامیک استفاده کنیم.دینامیک بودن سایت مطلبی کاملا نسبی است و سایتهای مختلف بر حسب نیاز از درجات پویایی متفاوتی استفاده می‌کنند
• ASP بر مبنای ISAPI بنا شده است . ASP یک DLL است بنام ASP.DLL که معمولا در دایرکتوری های سیستمی ویندوز یافت می شود . IIS فایل های ASP را به ASP.DLL راهنمایی می کند ، در اینجا موتور ASP فایل ها را پردازش می کند و سپس نتایج را برای کلاینت می فرستد. کلدفیوژن از پسوند CFM استفاده می کند . iis ازین پسوند برای تعیین مسیر درخواست هاو راهنمایی آنها به کلدفیوژن توسط ارتباط دهنده ISAPI استفاده می کند. 
• ASP از کد های اسکریپتی سرور ساید مانند VBSCRIPT استفاده می کند و همچنین کد های کلاینت ساید جاوا اسکریپت .کلدفیوژن هم از فایل هی CFML برای عملیات سرور ساید و از جاوا اسکریپت جهت اعمال کلاینت ساید استفاده می کند . اما کلدفیوژن با asp فرق دارد . چون کلدفیوژن فقط یک DLL نیست که توسط IIS لود شود بلکه کلدفیوژن یک سرویس است که روی ویندوز اجرا میشود وشما می توانید آن را مانند هر سرویس دیگر (مثلا SQL ) بحالت START و STOP در آورید . 
• پس نحوه کار ASP و Coldfusion با IIS یکسان است . نحوه برنامه نویسی در هر دو یکسان است ( استفاده همزمان سرور ساید و کلاینت ساید) و تفاوت آنها در پسوند فایل ها و زبان استفاده شده در اسکریپت نویسی آنهاست.
دات نت قدم بعدی ASP : 
• ASP.NET برای کار با دات نت فریم ورک مایکروسافت طراحی شده . برخلاف ASP که یک زبان اینترپرتری (مفسری) است ،ASP.NET قبل از اجرا در همان لحظه درخواست به زبان MSIL (Microsoft Intermediate Language ) ترجمه می شود . کدهای ترجمه شده ASP.NET که معمولا کدVB.NET یا C# هستند در محیط CLR ترجمه می شود . کلدفیوژن زبان کامپایلری است که در لحظه اجرا کد هایش به بایت کد جاوا تبدیل می شوندو کد تبدیل شده در محیطی بنام Java Virtual Machine اجرا می شود.

• ASP.NET از منابع و آبجکت ها و API های دات نت استفاده می کند که در CLR هستند . مدیریت حافظه و اجرا و همه چیز بعهده CLR می باشد . ASP.net بجای پردازش در یک فایل dll تنها، از CLR استفاده می کند اما کلدفیوژن بجای اینکه فقط در محیط دات نت مایکروسافت اجرا شود روی تمام محیط های J2EE اجرا میشود و از ابجکت ها و منابع و API های جاوا و J2EE که داخل java VM است استفاده می کند. و مدیریت حافظه و اجرا و بقیه بعهده VM است .

طراحی و ارتقا و سایت :
مهمترین فاکتور ها در طراحی یک سایت Dynamic , محتوای سایت ، سرعت نمایش سایت و قابلیت دسترسی کاربران به اطلاعات سایت است آمار بیاتگر آنست که ٨۵٪ مراجعه به ساِیتهای اینترنتی از طریق موتورهای جستجو صورت می پذیرد سایتی گه در صفحات اول موتور سر چها یافت نشود مانند آنست که وجود خارجی ندارد لذا امروزه کد گزاری صفحات طراحی شده اهمیت بسیار زیادی دارد موتور سرچها کد گزاری غیر علمی را spam تلقی کرده و ممکن است سایت را برای همیشه از موتور سرچهاخارج نماید 
از سوی دیگر با توجه به تعدا د سایتهای اینترنتی ، کاربران با سرعت از جستجو در سایتی که دارای زمان طولانی Download بوده و یا به صورت پیچیده و پازل گونه طراحی شده منصرف می شوند.
اگر کلمات iran tour ,iran visa, iran company , cheap carpet , iran industrial products , …. را در موتور سرچها یی مثل yahoo, google جستجو نمایید از میان صد ها هزار سایت ، سایت www.irantour.org در صفحه اول ظاهر خواهد شد.
در طراحی سایت اصطلاحاتی مرسوم است که دانستن آن به شما کمک می کند در زیر فهرستی از این اصطلاحات را تهیه کرده ایم. 
۱- Home Page
۲- سایت (صفحه) استاتیک
۳- سایت (صفحه) داینامیک
۴- سایت (صفحه) برنامه نویسی شده
۵- طراحی انیمیشن Flash
۶- طراحی لوگو
۷- دوزبانه بودن
۸- قالب یا Template
Home Page
به اولین صفحه نمایشی هر سایت معمولا Home Page می گویند. اهمیت این صفحه از آنرو است که اولین برخورد مخاطب شما با سایت شما از طریق این صفحه انجام می گیرد . از اینرو این صفحه علاوه بر آنکه معرف سلیقه شما می باشد مانند ویترین موجب معرفی بیزینس شما و جلب مخاطب شما می شود. از طرف دیگر فرم کلی این صفحه معمولا بعنوان قالب صفحات دیگر استفاده می شود و سرانجام اینکه این صفحه از دید موتورهای جستجوگر مهمترین صفحه است و باید به نوعی طراحی شود که برای کلمات کلیدی مربوط به کار شما در موتورهای جستجو گر بیشترین امتیاز ممکن را بیاورد. از اینرو طراحی این صفحه از بقیه صفحات سایت شما مهمتر ، دقیقتر و زمانبر تر است.
سایت (صفحه) استاتیک

در طراحی یک وب سایت به صفحه ای استاتیک گفته می شود که کلیه اجزا آن صفحه به صورت ثابت باشند و به کارهایی که مخاطب انجام می دهد عکس العمل و پاسخ ندهد.
سایت (صفحه) داینامیک
در طراحی یک وب سایت به صفحه ای گفته می شود که بعضی از اجزا تشکیل دهنده آن صفحه نسبت به اعمال کاربر ، عکس العمل یا پاسخ گرافیکی (یا غیر گرافیکی)بدهد و از این طریق مخاطب را به خود جلب کند و یا او را در استفاده ساده تر از سایت کمک کند. طراحی اینگونه صفحات به نسبت صفحات استاتیک زمان بیشتری نیاز دارد.
سایت (صفحه) برنامه نویسی شده
در طراحی یک وب سایت به صفحه ای برنامه نویسی شده گفته می شود که به صورت برنامه (CGI‌یا PHP یا ASP) در سرور قرار گرفته باشد و خروجی هر صفحه در هربار توسط سرور و بنا به آن برنامه ایجاد شود. از اینرو خروجی صفحات کاملا به روز و مطابق نیاز مراجعه کننده خواهد بود. 
امروزه هیچ سایت معتبری در دنیا وجود ندارد که تعداد از صفحات و یا تمامی صفحات آن حاصل برنامه نویسی نباشد.
طراحی انیمیشن Flash
امکانی گرافیکی است که موجب جذابیت بیشتر سایت می گردد. بعضی از سایتها از این امکان جهت نمایش تیزر و یا فیلم تبلیغی در ابتدای سایت خود استفاده می کنند و یا کل سایت خود را بر اساس آن ایجاد می کنند که علاوه بر هزینه بالا به علت حجم زیاد معمولا باعث می شود که کاربر از سایت مایوس شود و همچنین از نظر موتورهای جستجو گر از ارزش سایت کاسته می شود. 
طراحی لوگو 
طراحی لوگوی مجموعه شما به صورت انیمیشن و یا ثابت که قابل استفاده در وب باشد را طراحی لوگو می نامند
دوزبانه بودن
ایجاد سایت به گونه ای که مخاطب بتواند زبان مورد نظر خود را انتخاب کند و مطالب سایت را در آن زبان ببیند ، طراحی سایت به صورت چندزبانه می گویند.یعنی بر اساس کشوری که مخاطب از آن به سایت وصل شده است زبان سایت اتوماتیک تغییر می کند.
قالب یا Template

صفحات یک سایت در قالبی کلی طراحی می شود که مطالب سایت در این قالب و در صفحات مختلف جای می گیرد. به این قالب که طراحی کلی سایت را شامل می شود Template می گویند.

چگونه ساخت یک وب سایت را آغاز کنیم
چگونه آغاز کردن ساخت یک وب سایت, جدا از مباحث نرم افزاری نیاز به یکسری آگاهی در مورد خصوصیات خاص صفحه هات اینترنتی دارد که در زیر به اختصار در مورد آن توضیح می دهیم.

طراحی صنعتی 
چگونه یک مشتری جنس مورد نظر خود را شناسایی و ردیابی می کند، و احتمالا پیشنهادات خوبی را برای فروش بر روی صفحه وب ارائه میدهد؟ این مبارزه طلبی طراحی صفحات تجاری وب می باشد
بیشترین تولید کنندگان صنعتی با جدیت به سمت مشتریانشان جهت گیری کرده و صفحات طراحی شده برای کمپانیهای صنعتی، میبایست تعصبات مشتری گرایانه قوی داشته باشند.
گرایش به مشتری در روشی که صفحات صنعتی، مشتری را چه از لحاظ تصویری و چه از لحاظ تعاملی درگیر می کنند، دیده می شود. صفحات صنعتی غالبا معمولیتر از صفحات دیگر به نظر می دهند.
صفحات صنعتی در کل دارای سه عنصر می باشند
خصوصیات محصول: هر مشتری می بایست بتواند یک محصول خاص را از میان مجموعه ای از محصولات مشخص کند. این کار می تواند به صورت تصویری، با استفاده از یک لیست انتخابی یا با استفاده از یک برنامه جستجو انجام شود.
مشخصات محصول: بیشتر محصولات صنعتی همراه با اطلاعاتی عرضه می شوند که صفحه مشخصات نامیده می شود یک صفحه مشخصات ترکیبی از متن، تصویر و توصیفاتی در مورد کارایی محصول در یک ورق کاغذ می باشد.
خصوصیات کارایی یا تصویر توصیف کننده ساختار کالا، اغلب عامل فروش یک محصول می باشند.
البته با توجه به قابلیتهای وب، ایجاد صفحه مشخصات کالا در وب به روش سنتی، محدود کننده به نظر می رسد. مشخصات کارایی کالا میتواند به صورت سه بعدی و همراه با حرکت ایجاد شود، همچنین خود محصول در حال انجام عمل، قابل نمایش باشد.
ارتباط با مشتری: ‏‏‏کارتهای جالبی را که در آنها از شما سئوال می شود «آیا مایلید که نمایندگی سرویسهای مشتری در مورد کالایی خاص با شما تماس بگیرد؟» را بخاطر بیاورید. با استفاده از وب سئوالات تقریبا پس از پرسیده شدن جواب داده خواهند شد.
طراحی صفحات خرده فروشی
صفحات خرده فروشی کاملا با صف

حات صنعتی متفاوت است چرا که در مورد محصولات خرده فروشی، انتقال اطلاعات تکنیکی چندان مورد توجه نمی باشد. بهر حال چیزی

در این نوع طراحی باید مسائل زیر را در نظر گرفت:
خصوصیات تصویری و سازمانی فروشندگی خرده فروشیهای موفق چیست؟
اجزا ساختاری خرده فروشی چیست؟
از چه خصوصیات وب میتوان به گونه ای موثر در طراحی صفحات خرده فروشی سود جست؟
صفحات تجاری
صفحاتی که برای مخاطبین تجاری طراحی می شوند با صفحات خرده فروشی و صنعتی تفاوت دارند. به خاطر داشته باشید که هر شرکت دارای زندگی و یک شخصیت وجودی در زمینه محصولات ویژه یا عملیات فروش خاصی می باشد. یک شرکت تلاش زیادی را صرف به تصویر کشیدن یک نمای حساب شده از خود میکند. این تلاش ممکن است شامل اسم،ارم شرکت،رسم الخطی که در مکاتبات شرکت استفاده میشود. رنگهای مورد استفاده و اینکه دقیقا چه اسامی برای معرفی محصولاتشان می کنند، باشد.
یک صفحه تجاری می بایست منعکس کننده فرهنگ ان شرکت باشد. این بدان معنی است که صفحات وب یک بانک، اساسا با صفحات وب یک تولید کننده اسباب بازی متفاوت است.
قطعات اصلی پازل صفحه وب تجاری شامل اجزا زیر میباشد
نام شرکت رسما چگونه استفاده میشود؟ ایا به طور کامل نوشته میشود یا مخفف؟ ایا نام، یک نام تجاری ثبت شده است؟
ایا نام شرکت تحت قانون حق تکثیر میباشد؟
ایا نام شرکت همان آرم شرکت است. یا یک طرح گرافیکی جداگانه میباشد؟ اندازه، مکان و جهت رسمی ان چگونه است؟
ایا یک ارم تجاری یا یک نشان سازمانی است؟
ایا اسامی محصولات، اسامی تجاری طراحی شده به شکل خاص میباشند؟
ایا این نوع اسامی با قلم،وزن و تاکید متفاوتی نمایش داده میشوند؟ 
آیا رسم الخط رسمی، برای بدنه اصلی مکاتبات وجود دارد؟
ایا متن ترازبندی شده است یا دارای برامدگی و فرورفتگی است؟
آیا اصلا رنگهای رسمی برای شرکت وجود دارد؟ 
ایا یک سلسله مراتب برای مکاتبات در شرکت وجود دارد؟
شما چگونه میتوانید سئوالات و تقاض

اهایتان را به قسمتهای مختلف ابلاغ کنید؟
موسسات آموزشی
موسسات آموزشی دارای اولین و بیشترین نشریات وب می باشند و همگی با مشگل ساختاری یکسانی مواجهند. کالجها و دانشگاهها،

بیش از حد معمول ساخت یافته اند یا به عبارتی قسمت بندی شده به بخشهای مختلف می باشند، بنابراین صفحات وب می بایست حس مجازی تصویری از ارتباطات ساختاری داخل یک موسسه ارائه دهند بگونه ای که حس قدم زدن در آن موسسه در بیننده القا شود.
جنبه یکسان صفحات آموزشی، ترتیب عملیات داخل موسسات میباشد. این مسئله در تضاد کامل با صفحات تولید کنندگان و فروشندگان جز میباشد. ترمهای مدارس همیشه مدت ثابتی دارند. تاریخ شروع و خاتمه از قبل دقیقا مشخص شده اند تقاضانامه و عملیات ورود به موسسه همگی استاندارد شده میباشند. گذراندن کل دوره تحصیلی اجباری است و معمولا میبایست تحت مجموعه ای از مراحل مشخص گذرانده شوند. کارنامها مقدار پیشرفت محصل را مشخص میکنند. دانش اموزان براساس پیشرفتشان طبقه بندی میشوند، در حقیقت بر اساس وضعیت قبولی هر مقطع طبقه بندی میشوند، این صفحات به دلیل کمبود آزادی عمل طراح، جز مشگل ترین صفحات از لحاظ طراحی میباشد

صفحات مربوط به سرگرمی
در مقابل صفحات تجاری، صفحات مربوط به سرگرمیها قرار دارند. درست است که در اینجا هم ممکن است برخی محدودیتهای تجاری اعمال شوند(سونی، دیسنی و غیره )ولی این صفحات در معمولیترین و مورد قبولترین شکلشان دارای کمترین محدودیتهای طراحی بوده و آزادی عمل زیادی برای طراح وجود دارد. مشتریان سرگرمیها اغلب جز بی ثباترین و مشگلترین مشتریان برای شناسایی و ردیابی میباشند. موضوعی که در سال گذشته مورد توجه ترین موضوعات بوده ممکن است دیگر موردتوجه نباشد.
صفحات وب سرگرمی دارای خصوصیات زیر میباشد؛کمترین ساختارو عمل-عکس العمل بیشتر
اعتماد بیشتر به تصویر نسبت به اطلاعات نو

شتاریاستفاده بیشتر از منابعی که مشتریان بالقوه این نوع صفحات وب مجبور به یادگیری آن هستند.
انجام محاسبات سطح بالا به منظور بهبود سرعت پردازنده، عمق نمایش و پهنای باند شبکه.
حداقل در حال حاضر، کمبود مهمی که در مورد صفحات سرگرمی وجود دارد تفاوت کلی بین شمایل صفحات وب با شکل واقعی سرگرمی واقعی مورد توجهشان مثل فیلم، کتاب، بازی، ضبط صوت، کنسرت و نمایش زنده و چیزهای دی

گر را با صفحات وب مقایسه کنند، به سادگی به عدم واقعگرایی صفحات وب نسبت به رسانه اصلی پی میبرند. برای موفقیت صفحات سرگرمی وب یا باید واقعگرایانه صفحات وب با وسایل موجود در زندگی منطق شود و یا صفحات سرگرمی وبی طراحی شود که هیچ مرجعی در دنیای واقعی برای مقایسه نداشته باشند

اهمیت رنگ در طراحی وب
ما در هنگام صحبت با دیگران علاوه بر حرف زدن کارهای دیگری نیز مانند خندیدن ، اشاره کردن ، نگاه کردن ، عصبانی شدن و غیره انجام میدهیم . تمام این کار ها در ارتباط برقرار کردن ما با مخاطب تاثیر دارد و گاهی بسیاری از حرف ها را با چیزی غیر از زبان بیان میکنیم . یک صفحه وب نیز باید بتواند علاوه بر انتقال مطالب ، احساس طراح وب آن صفحه را نیز بیان کند . این کار را رنگ ها در طراحی وب انجام میدهند . حس خشم ، محبت ، شادی و حتی اعتماد از طریق رنگ ها به بیننده منتقل میشود .

رنگ ها و معانی آنها : 
رنگ سبز و سفید با هم ترکیب مناسبی بوجود می آورند . اما در ژاپن یک گل میخک صد پر سفید نشان مرگ است و در چین کلاه سبز به معنای خیانت یک زن به شوهرش معنی میدهد . کلاه سبز با میخک سفید نشان زیبایی برای لوگوی یک شرکت نمیتواند باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخش است ( بهمین دلیل در بیمارستان ها استفاده میشود ) و در ضمن رنگ سبز راحت تر از بقیه رنگ ها در چشم انسان آنالیز میشود . ترکیب های گوناگون رنگ سبز معانی گوناگونی میدهد . ترکیب سبز و زرد کمترین طرفدار را بین بینندگان دارد .

قرمز برای افزایش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده میشود . افرادی که در محیط قرمز کار میکنند معمولا سریعتر کار میکنند ، اما اشتباهاتشان در کار بیش از دیگران است . این رنگ امیال درونی مثل اشتها ، بی قراری و تنش عصبی را افزایش میدهد . ایجاد یک سایت با دو رنگ آبی کمرنگ و قرمز کمرنگ ایده بسیار ضعیفی است .رنگ قرمز ملایم طولانی ترین طول موج را داراست و آبی ملایم کوتاه ترین را . هنگام نگاه کردن انسان به این دو رنگ ، لنز چشم برای تنظیم زوم تغییر اندازه میدهد . اما چون فرکانس های رنگی این دو رنگ با هم خیلی تفاوت دارد باعث خستگی چشم و ایجاد سردرد برای بیننده میشود .

سایت هایی که از از سایه های گوناگون آبی یا رنگ آبی و سفید استفاده میکنند بیشتر از بقیه ، مردم پسند بنظر می آیند . چرا ؟ آبی آرامش ، استواری ، امید داشتن و دانایی و بخشندگی را عرضه میدارد . مردم ذاتا به سایت های آبی رنگ سریعتر اعتماد میکنند . متن های آبی رنگ بیشتر در ذهن مردم به یاد میماند . ترکیب آبی و سفید و بنفش نجابت و اصالت را در ذهن انسان میسازد .

خدا را شکر که سایت های زرد رنگ زیاد نیستن

د . با وجود اینکه رنگ زرد نشان از جمع شدگی و تمرکز است ، اما بسیار سخت و مشکل در چشم آنالیز میشود . رنگ اطاق را زرد کنید: نتیجه این میشود که بچه ها گریه بیشتری میکنند و بزرگتر ها سریعتر عصبانی میشوند. رنگ زرد یک رنگ حسی و چشم فریب است و استفاده آن در میزان کم بسیار جذاب و خوش دید خواهد بود .

نارنجی باعث میشه که اجناس گرون قیمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه کند . نارنجی روشن تر سخت تر در چشم دیده میشود . و به عنوان متن ها و بک گراند صفحه پیشنهاد نمیشود . مقدار کمی نارنجی کمرنگ میتونه کمک کنه که یه سایت شاد و دلچسب بسازید .

عمل و عکس العمل :
رنگ روی حس ما و ادراک ما و عکس العمل ما تاثیر میگذارد . یک بیننده با آگاهی از سایتتان وارد سایت شما شده است ، حال شما باید او را همچنان سر شوق نگه دارید .شما ۸ الی ۱۰ ثانیه وقت دارید تا او را از لحاظ بصری جذب کنید . با استفاده از رنگ شما میتوانید حس خوش آمد گویی و راحتی و اعتماد را به بیننده منتقل کنید . اگر شما گرافیک های یک سایت را تغییر دهید در اصل زبان گفتگوی تصویری آن را عوض کرده اید و بدین سان است که عکس العمل متفاوتی از بازدیدکننده سایت سر میزند.

قرار دادن یک محصول که با آب سر و کار دارد (مثل لباس شنا و … ) در زمینه بنفش و ن

ارنجی قدرت فروش آن را کاهش میدهد . رنگ های بنفش و نارنجی بطور سریع با آب و طبیعت ارتباط ندارند و یک ادراک غلط به بیننده منتقل میکنند . قرار دادن همان محصول در رنگ آبی یا سبز باعث افزایش جذابیت آن محصول میشود .
سایت هایی که اصطلاحا سایت های رنگین کمانی هستند و از همه جور رنگ در هم استفاده کرده اند کمترین زمان بازدید توسط بیننده ها را دارند و بیننده خیلی سریع ازین سایت ها خارج میشود . زیرا چشم برای
دیدن رنگ های گوناگون زوم های گوناگونی میکند و زود خسته میشود . (سایت هایی که رنگ سفید در آنها غالب است و مقدار خیلی کمی از دیگر رنگ ها در آن در بخش های گوناگون دیده میشود جزو این دسته نمیشوند ) . هر چه تعدد رنگ ها کم شود مدت زمان ماندن بازدید کننده در صفحه زیاد میشود . یک نکته در استفاده از رنگ های گوناگون اینه که حداکثر از ۵ رنگ استفاده کنید و آنها را همگی از رنگ های گرم یا سرد استفاده کنید و زمینه را سفید بگذارید . این کار چشم ها را خسته نمیکند و سایت های کودکان که میخواهند با استفاده از رنگ های گوناگون محیط شادی را ایجاد کنند اگر ازاین روش استفاده کنند فروش بهتری دارند .

رنگ های گرم و سرد :
رنگ های گرم تشکیل شده اند از : زرد ، نارنجی ، قهوه ای ، زرد-سبز و نارنجی- قرمز . یعنی رنگ هایی که با پاییز در تعامل هستند . بطور کلی رنگ های گرم گرایش به هیجان و تکاپو دارند . بسیاری از مردم مقدار کم از این رنگ ها را می پسندند . بنفش و سبز رنگ های واسط هستند که نه گرم و نه سردند و وابسته به میزان رنگ قرمز یا زردی هستند که در رابطه با رنگ آبی در آنها بکار رفته است . اگر رنگ آبی آن کم تر باشد بیشتر شبیه رنگ های گرم بنظر میرسد . 
رنگ های سرد عبارتند از : آبی ، سبز ، صورتی ها ، بنفش ها ، آبی-سبز ها ، سرخابی ها و آبی-قرمز ها . رنگ هایی که بیشتر با بهار و تابستان در تعامل هستند . رنگ های سرد آرامش بخش هستند و محبوبیت بیشتری نزد مردم دارند . طراحی یک سایت با رنگ های گرم و سرد باعث گیج شدن بیننده میشود و باعث میشود سایت شلوغ و بی نظم و غیر قابل اعتماد جلوه کند . طراحان سایت معمولا متوجه نمیشوند که ترکیب رنگ هایشان گرم و سرد است . استفاده از چرخه رنگ ها مفید است . دایره رنگ رنگ های اصلی ( آبی و قرمز و زرد) و رنگ های ثانویه ( نارنجی و سبز و بنفش) را نشان میدهد . ترکیب دو رنگ اصلی یک رنگ ثانویه میسازد . تمامی رنگ ها از ترکیب سیاه و سفید با رنگ های اصلی بوجود آمده اند

افزایش سرعت بارگزاری صفحات
افزایش سرعت بارگزاری صفحات یکی از مسائل مهم در طراحی صفحات وب می‌باشد. در صورتی که زمان بارگزاری یک صفحه وب طولانی باشد، معمولا” کاربران از مشاهده آت می‌باشد که برای مدیران یک سایت اصلا” خوشایند نیست. در ادامه ده روش موثر برای افزایش سرعت بارگزاری صفحات وب بیان می‌شود.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag