Skip links

معرفی تکنیک intrinsic در طراحی سایت

هر صنعت یا زمینه تخصصی اصطلاحات و عبارات مخصوص به خود را دارد که تعریف آنها برای افرادی که در آن حوزه فعال هستند مشخص و قابل درک است. ولی همین مفهوم ممکن است برای کسانی که دانش تخصصی در این حوزه ندارند دشوار یا نامفهوم باشد. طراحی سایت نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله تلاش می کنیم مفهوم جدید Intrinsic Web Design یا “طراحی سایت ذاتی” که در طراحی سایت رایج شده است را به شما معرفی کنیم.

Intrinsic Web Design چیست؟

به طور کلی تکنیک های طراحی سایت به دو دسته تقسیم می شوند:

۱- دسته ی اول تکنیک هایی هستند که با پیشرفت تکنولوژی پدید می آیند. برای مثال می توان به طراحی سایت ریسپانسیو اشاره کرد که تا قبل از پیدایش گوشی های موبایل و تبلت ها وجود خارجی نداشت.

۲- دسته ی دوم نیز شامل تکنیک هایی می باشند که توسط خود طراحان سایت ایجاد می شوند و هدفشان بهینه کردن راندمان کار طراحان می باشد. از این تکنیک ها می توان به طراحی سایت فِلَت اشاره کرد که با پیدایش آن عصر جدیدی در طراحی سایت فوق حرفه ای شروع شد.

تکنیک Intrinsic نیز جز دسته ی دوم قرار می گیرد زیرا روشی می باشد که توسط یک طراحی رابط کاربری به نام Jen Simmons ابداع شده است. معمولا این جور روش ها در ابتدای کارشان اسم خاصی ندارند ولی با فراگیر شدن آن ها و بالا رفتن بحث و جستجو در مورد این تکنیک ها، توسط مبدع آن روش و یا جامعه ی جهانی طراحان، صاحب یک اسم مشخص می شود.

همه چیز در این تکنیک جدید با معرفی ماژول های Flexbox و CSS Grid در CSS آغاز شد. مدت ها پیش استفاده از Table برای ایجاد ساختار و چیدمان سایت رایج بود ولی امروز کمتر کسی از آن استفاده میکند.

پس از مدتی استفاده از float و به کارگیری دستورهای fixed و absolute برای تعیین موقعیت یک المان در صفحه مورد توجه قرار گرفت که به ما اجازه میدهد نحوه نمایش محتوای صفحه را پیچیده تر و و البته زیباتر طراحی کنیم. ولی امکانات این روش در مقایسه با ماژول های جدید بسیار محدود است.

برای نمونه می توان به فریم ورک بوت استرپ اشاره کرد که در نسخه ی ابتدایی خود با تکیه بر دستورات Float توانست نمایش مناسبی از کد های طراحان را پیاده کند. اما در نسخه ی چهارم خود با تمرکز بر روی استفاده از دستورات Flex روش جدیدی از چیدمان ساختار صفحات وب را به نمایش گذاشت.

نکته مهم در همه این تکنیک ها استفاده از خلاقیت برای نمایش المان های صفحه در موقعیت های گوناگون بود. در این روش ها هیچ ساختار مشخص و از پیش تعریف شده ای برای جایگیری المان ها از طریق CSS وجود نداشت و این تجربه و دانش طراح سایت بود که در چیدمان صفحه مورد استفاده قرار میگرفت.

در مورد تکنیک Intrinsic نیز وضع به همین منوال است. این تکنیک با معرفی چهار ماژول Multicolumn ،Flow ،Flex و Grid توانست بسیاری از کدهایی که تا قبل از آن طراحان مجبور بودند به صورت دستی و خلاقانه ایجاد کنند را به صورت آماده در اختیار برنامه نویسان قرار دهد. در نتیجه طراحان دیگر مجبور نیستند تا ساعت ها وقت بگذارند و ریز به ریز کد های سایت را با تفکر خود ایجاد کنند. تنها با زدن چند دکمه ده ها کد آماده در اختیار آن ها قرار می گیرد تا بتوانند از طریق این کد ها طراحی سایت فوق حرفه ای خود را به اتمام برسانند.

گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

تفاوت طراحی سایت intrinsic با Responsive

یک سایت Responsive شده بدان معانست که در هر پلتفرم با هر سایز هماهنگ باشد. یعنی بتوان این سایت را در انواع گوشی ها و تبلیت ها بدون هیچ بهم ریختگی مشاهده کرد.

تا قبل از پیدایش تکنیک Intrinsic ، طراحان سایت از Media Queries استفاده می کردند تا اینکه بالاخره ماژول های Grid و Flex تا حد زیادی کار آن ها را راحت کردند.

با استفاده از یک دستور مشخص می توانید نحوه نمایش محتوا در سایزهای گوناگون را به راحتی مدیریت کنید.

در روش ریسپانسیو برای طراحی سایت فوق حرفه ای که در همه ی پلتفرم ها بدون مشکل اجرا شود؛ ما ستون بندی های شناور داریم یعنی بخش هایی که عرض آنها با تغییر سایز صفحه تغییر میکند. ولی در طراحی ذاتی با استفاده ازGrid علاوه بر ستون ها می توانیم ردیف ها را نیز مدیریت کرده و محتوا و ابعاد آنها را شناور کنیم.

برای مثال می توان گفت اگر تصویری در گوشی های مختلف از عرض استاندارد صفحه بیرون بزند، با روش Intrinsic می توان با توجه به کاهش عرض، به طول آن تصویر اضافه کرد.

بهترین زمان برای استفاده از تکنیک Intrinsic

اینکه بهترین زمان برای استفاده از تکنیک Intrinsic چه وقتی است را خود طراح سایت باید نتیجه گیری کند. زیرا این موضوع کاملاً یک امر شخصی است. همین امروز، بسیاری از طراحان وب در سراسر دنیا از تکنیک ها و ماژول های جدید در طراحی صفحات وب بهره میبرند. بسیاری نیز با همان روش ها و ماژول های قدیمی راحت تر هستند و سرعت کارشان با آن ها بیشتر است. از همین روی می توان گفت که به طور کلی استفاده از این تکنیک به خود طراح بر می گردد.

بوت استرپ ۴ را میتوان یک مثال عینی از حرکت جهانی به سمت طراحی سایت های ذاتی یا intrinsic دانست. شاید نسخه ۵ کاملا از طراحی ریسپانسیو و استانداردهای آن فاصله گرفته باشد.

این مفهوم جدید تنها برای اشاره مستقیم و صریح به این تکنیک معرفی شد.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag