Skip links

اصطلاحات سئو (بخش دوم)

در مقاله قبلی بخش اول اصطلاحات سئو را بیان کردیم. حال بخش دوم اصطلاحات سئو را برای سهولت کار شما کاربران گرامی در اختیارتان قرار میدهیم.

CTR

Click Throw Rate

به نسبت کلیک به مشاهده و رتبه گفته میشود . به عنوان مثلا اگر سایتی با کلمه کلیدی x در رتبه ۳ باشد و روزانه آن کلمه کلیدی ۱۰ بار جستجو شود و روی آن سایت ۴ بار کلیک شود میزان CTR برابر ۴۰ درصد می باشد.

HIT

وقتی یک خزنده ای وارد صفحه ای شود به ازای هر یک لینک و تصویری که مرجع آنها یک آدرس دیگر است، یک hit تلقی می شود.زمانی که یک صفحه شامل دو عکس و ۳ لینک باشد به اصطلاح hit2 آن مربوط به آن دو عکس است زیرا خزنده وارد صفحه دیگری می شود که فقط عکس است و hit3 برای لینک های مقصد است که آدرس متفاوتی دارند و یک hit هم به دلیل ورود خزنده به صفحه محسوب می شود.

VISITOR

همانگونه که از نام ان مشخص است بازدید کننده تلقی می شود . بازدید کننده منحصر به فرد یک سایت . به عنوان مثال اگر یک نفر با یک IP، بیست بار از سایتی بازدید کند، او تنها یک بازدیدکننده محسوب می شود.

Visit

بازدید از یک صفحه. صرف نظر از منحصر به فرد بودن بازدید کنندگان؛ هر بازدیدی از صفحات را یک visit می نامند .

Alexa Rank

رتبه ای که سایت الکسا به سایت های مختلف در دنیا و به صورت جهانی و کشوری میدهد و هر چه پایین تر باشد نشاندهنده پربازدید بودن آن سایت است. )البته راه های تقلبی برای کاهش رتبه وجود دارد).

Bounce Rate

به میزان دفع بازدید کننده از یک سایت گفته می شود که البته هر چقدر میزان Bounce rate یا ضریب بازگشت بیشتر باشد بدتر است. اگر ۸۰ درصد باشد نشان از این است که ۸۰ درصد بازدیدکنندگان به محض ورود بلافاصله سایت را می بندند.

Google Page Rank

یک عدد در بازه از صفر تا ده است که گوگل به سایت ها می دهد. هر چه این عدد بیشتر باشد نشان از قدرت بیشتر آن سایت است.بعد از سال ۲۰۱۲ و تغییرات توسط گوگل، این رتبه بسیار کمرنگ و کم اهمیت تر شده است و خیلی دیر به دیر به روز می شود.

گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

Google Trend

میزان پیک جستجوی عبارت ها در قالب یک نمودار به صورت نسبی )پیک( نشان می دهد.

Site Map

سایت مپ نقشه سایت است که در مجموع حاوی لینک های داخی (آدرس صفحات) یک وب سایت است که به موتور جستجوی گوگل و بینگ داده می شود تا گوگل صفحات سایت را زودتر ایندکس کند.

Google Web Master Tools – GWT یا Google Search Console

گوگل وب مستر تولز یا گوگل سرچ کنسول – ابزار مدیران سایت ها برای بهینه سازی و تحلیل و بررسی روند سایت در گوگل

Google Analytics

ابزاری است که اطلاعات آماری دقیق به مدیر سایت درباره بازدید صفحات با جزئیات خیلی زیاد را نشان می دهد.

Imprission

به میزان دیده شدن در دنیای تبلیغات و اینترنت گفته می شود . در گوگل وب مستر تولز نیز، به معنی دیده شدن در صفحات نتایج(SERP) است.

Google Keyword Planner

ابزار اولیه ای برای خرید کلمات کلیدی جهت نمایش در قسمت تبلیغات گوگل است و در عین حال بهترین ابزاری است که دقیقا نشان می دهد هر کلمه یا عبارت چند بار در ماه و سال جستجو می شود.

Cache

کلا cache به معنی انبار ذخیره چند نوع مختلف است و در کل باعث افزایش سرعت می شود. cache داده ذخیره شده ای است که باعث میشود اطلاعات مجددا از منبع فراخوانی نشوند. خاصیت خوب این حافظه ها این است که به سرعت بارگذاری کمک می کنند. بدی آنها این است که آفلاین هستند یعنی این امکان وجود دارد که در منبع اصلی اطلاعات تغییر کرده باشد، اما چون cache شده است شما اطلاعات به روز شده را نمی بینید البته یک نوع روی سیستم کاربر است که در تنظیمات مرورگر می توان آن ها را پاک کرد.

در زمینه سئو، cache در شخصی سازی نتایج موتور جستجو موثر است.

Traffic

ترافیک به میزان بازدید و شلوغی از یک سایت نامیده می شود .سایت پر بازدید سایت پر ترافیک تلقی می شود.

Alt Image
متن جایگزین عکس ها در صفحات وب می باشد. که دارای خصوصیات و شرایط مختلف می باشد که می توانید مقاله مربوط به متن جایگزین تصاویر را نیز مطالعه نمایید .

Authority
هر سایتی دارای مقداری اعتبار است. هر چقدر اعتباریک سایت بیشتر باشد، قدرت سئوی آن سایت نیز بیشتر است. اعتبار می تواند کم و یا زیاد شود. Authority یک سایت به معنی اعتبار آن سایت می باشد .اعتبار چیزی نیست که با شاخصی بتوان آن را سنجید و به صورت غیر مطلق و نسبی محاسبه می شود. مقدار دقیق آن نزد هر موتور جستجو با توجه به الگوریتم های آن موتور جستجو محفوظاست.

Blog comment backlink
به بک لینک هایی که در کامنت وبلاگ ها و سایت ها وجود دارند و ایجاد می شوند گفته می شود .

Directory Website
به سایت هایی گفته می شود که عملکرد آنها بر اساس فهرست بندی است و سایت های دیگر دنیا را با دسته بندی موضوعی فهرست بندی می کنند.

Redirect
انتقال از صفحه ای به صفحه دیگر )به معنی هدایت دوباره(. به عنوان مثال وقتی از سایت example.ir به سایت expample.comمنتقل شوید، )با کلیک، به صورت خودکار یا..) شما از آدرس اول به آدرس دوم ریدایرکت شده اید.

Redirect Link
لینک هایی هستند که به صورت غیر مستقیم به سایت های دیگر ارجاع داده می شوند .مثلا آدرس مرجع یک لینک برابر باexample.com/x/2 هست و وقتی روی آن کلیک می کنید ابتدا به همینآدرس می رود و سپس به آدرس دیگری منتقل می شود.

Personalized SERP

موتور های جستجو مخصوصا گوگل، نتایج را شخصی سازی می کنند. بعنوان مثال شما از یک سایت چندین بار بازدید کرده ایت و در تاریخچه cache و مرورگر شما اطلاعاتی از آن سایت ذخیره شده است. گوگل متوجه میشود که شما به آن سایت علاقه دارید. لذا ممکن است آن سایت را در صدر نتایج خود با عبارتی مرتبط برای شما نشان دهد. اگر از سیستم دیگری جستجو کنید نتایج تغییر می کند.

login بودن شما در گوگل نیز در این موضوع تأثیرگذار است. همچنین IP کشور جستجو کننده اگر فیلتر شکن خود را روشن کنید نتایج متفاوتی خواهید دید چون IP کشور جستجو کننده تغییر کرده است.

کلاه سفید White Hat

کلاه سفید، به معنی سالم و پاک عمل کردن تلقی می شود و در هر حوزه ای نیز به این معنا می باشد . کلاه سفید به این معناست که هر چیزی گوگل گفت بگوییم چشم . البته در سئو به انجام کلیه روش هایی که کاملا مطابق با قوانین موتورهای جستجو می باشد و قصد دور زدن و فریب آنها نیست و هیچ گونه فرایند اسپم نیز انجام نمی شود کلاه سفید گفته می شود .

کلاه سیاه Black Hat

کلاه سیاه معنی بد و ناپاک و مخرب و گاها آشکارا و تابلو عمل کردن است و در هر حوزه ای نیز به همین نام می باشد . کلاه سیاه در حقیقت به این معنی شیطنت و لجبازی با گوگل می باشد . البته در سئو به کلیه روش های غیر معمول و اسپم جهت دور زدن موتور جستجو و فریب آن و حرکت بر خلاف توصیه های موتور جستجو کلاه سیاه گفته می شود .

SPAM
اسپم به معنی کرم و مزاحم می باشد. و البته در سئو نیز به هر چیزی که ایجاد مزاحمت کند گفته می شود .برای مثال یک محتوای کپی و سرشار از کلمات کلیدی که برای کاربر مفید نیس، یک محتوای اسپم تلقی می شود. لینک از سایتی بی اعتبار که خود در قعر چاه است و در همه صفحات آن تکرار شده است یک لینک اسپم است هر گونه کار اسپم توسط spammer به منظور کسب سود و بهره ماننددور زدن موتر جستجو و اهداف دیگر انجام می شود و معمولا در روش های کلاه سیاه کاربرد دارد .ایجاد کامنت های تشکر، صرفا جهت ایجاد لینک، یک عمل اسپم محسوب می شود. نتیجه ای که در نتایج موتور جستجو ظاهر می شود اما ربطی به عبارت جستجو شده ندارد یک صفحه اسپم تلقی می شود.

الگوریتم
به فاکتورها و دستورالعمل ها و روش هایی که گوگل و موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات در نتایجشان از آنها پیروی می کنند الگوریتم نامیده می شود.

Query
در سئو، به معنی عبارت جستجو شده تلقی می گردد. و به عبارتی دیگر به معنی تقاضا می باشد.

Robot.txt

یک فایل متنی در پوشه هاست (سرور) وب سایت است که در آن مشخص می شود که کدام صفحات را موتور های جستجو بررسی نکنند .یعنی موتور های جستجو نتوانند صفحات را بررسی کنند و درفهرست خود بگنجانند .فایل ربات Robot.txt کاربرد های دیگری هم دارد که در این مقاله نیاز به معرفی آنها نیست.

۴۰۴Page
ارور ۴۰۴ صفحه ای است که نشان می دهد صفحه درخواستی وجود ندارد.۴۰۴ به معنی یافت نشد می باشد.

Crawl Error
ربات های موتور های جستجو وقتی نتوانند صفحات را مرور کنند یک ارور تلقی می شود که این ارورها مربوط به ربات هاست. یعنی ربات ها)خزنده ها) در بررسی یک صفحه یا سایت با خطا و مشکل مواجه شده اند.

Ranking
رنکینگ یک سایت همانطور که از نامش پیداست به معنی رتبه بندی می باشد. رنکینگ را می توان به روش های مختلف تعریف کرد.اگر در بحث رتبه بندی، میزان بازدید سایت را در نظر بگیریم می توانبه رتبه بندی سایت الکسا استناد کرد .اگر رتبه بندی در عبارت خاص در صفحه اول گوگل باشد، می توان گفت که سایت x با عبارت y رتبه بهتری دارد.

Reputation and Popularity
میزان چرخش و محبوبیت یک سایت. هر چقدر یک سایت در سطح اینترنت بیشتر (و البته از سایت های با کیفیت و عناوین مناسب) به صورت طبیعی لینک داشته باشد و نام آن در شبکه های اجتماعی وحتی اذهان عمومی و به صورت دهان به دهان، بیشتر باشد، می توان گفت که آن سایت دارای محبوبیت، قدرت، شهرت و چرخش بیشتری است.

Social Signal
نشانه های شبکه های اجتماعی همان لایک و اشتراک و کامنت، توییت توییتر، پلاس گوگل پلاس، فیس بوک و پین سایت پینترست و سایر شبکه های اجتماعی است.

Social Network
به شبکه های اجتماعی گفته میشود – توییتر، فیس بوک، گوگل پلاس یک شبکه اجتماعی هستند. سایت های زیادی وجود دارد که می توان از آنها به عنوان شبکه اجتماعی نام برد. سایت linkedin.comنیز یک شبکه اجتماعی تخصص محور است . نرم افزار های وایبر، تلگرام، لاین واتس آپ، اینستاگرام و … نیز شبکه اجتماعی مبتنی بر دستگاه های تلفن همراه و تبلت هستند.

Article Submission

ثبت مقاله ! این کار به طور طبیعی برای هر سایتی مناسب است که اقدام به ثبت مقاله و انتشار آن در سایت های دیگر کند . این روش یکی از روش های قدیمی سئو محسوب می شود.

URL
مخفف عبارت uniform resource location می باشد و به معنی نشانی اینترنتی است . شکل ساختار یافته یک آدرس اینترنتی می باشد.برای مثال example.com/m/guide یک URL است. تمام مثال های زیر یک url هستند.url در بالای مرورگر ها به ازای هر پنجره و tabنمایش داده می شود.

 

Stop Word

به کلماتی گفته می شود که در کل اینترنت از آنها بسیار استفاده شده است. کلماتی نظیر: اینجا, کلیک کنید و …

Guest Post
پست میهمان – نوشته ای در یک سایت که توسط کسی غیر از نویسنده و صاحب آن سایت درج شده است را پست میهمان می نامند .

Paid Link
لینک های پولی .لینک هایی هستند که شما برای دریافت انها پول پرداخت می کنید.در حقیقت لینک می خرید یا اجاره می کنید. را لینک های پولی می گویند .

Forum Link

لینک هایی که در سایت های انجمن و تالار گفتگو وجود دارد. را فروم می نامند .

Image Link
تبلیغات بنری لینک های عکس محسوب می شوند. لینک هایی هستند که متنی ندارند و داخل آنها تصویر است.

SandBox

جعبه شنی یا سند باکس. گوگل سایت های تازه تاسیس و صفر را به زودی در نتایج اولیه خود نشان نمی دهد .سایت های جدید چند ماه در sandbox گوگل یا جعبه شنی هستند.سایت هایی که درsandbox هستند یا دچار مشکلات مربوط به سئو شده اند و یا صفر و تازه تاسیس هستند.

Hidden Text
استفاده از متن های مخفی در روش های مخرب و کلاه سیاه کاربرد دارد. به متن های مخفی که در صفحه ای وجود داشته باشد گفته می شود.

Hidden link
استفاده از لینک های مخفی در روش های کلاه سیاه کاربرد دارد . به لینک های مخفی که در صفحه ای وجود داشته باشد گفته می شود .

Domain name

نام دامنه! example.com نام دامنه آن example است و پسوند آن دات کام.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag