Skip links

نکات بسیار مهم برای بهینه سازی URL (بخش اول)

یکی از مهمترین مواردی که هنگام طراحی سایت باید به آن توجه داشته باشید آدرس سایت یا URL است. برای اینکه در موتورهای جستجو رتبه سایت شما افزایش یابد بهتر است که به این موارد توجه نمایید.

نکته ۱: به بزرگ و کوچک بودن حروف دقت کنید
اگر بخوایم بصورت خلاصه این مشکل رو براتون توضیح بدیم، به این صورت هست که اگر شما از سرورهای Microsoft یا IIS استفاده کنید مشکلی از این بابت نخواهید داشت ولی اگر سایت شما بر روی Linux قرار داشته باشه، نامها به بزرگ یا کوچک بودن حروف حساس هستند و AbC با aBc یکی نیست و کاملا متفاوت می باشد. در ایده آل ترین حالت شما دوست دارید که حتی اگر کاربران آدرس سایت رو اشتباه بزرگ و کوچک کردند، بصورت اتوماتیک به آدرس صحیح منتقل بشن.

——————-

نکته ۲: آدرس سایت خواناتر، رنکینگ سایت بالاتر
هر چه آدرس سایت شما خوانایی بهتری برای انسانها داشته باشه، مطمئنا برای موتورهای جستجو نیز بهتر و مناسب تر هست. Accessibility همیشه یک قسمت اصلی از سئو بوده است و مخصوصا در زمان فعلی این مورد خیلی پررنگ تر شده است چون موتور جستجو خوانایی و نحوه استفاده کاربران رو مورد بررسی قرار میده و تشخیص میده که برای کاربران مفید بوده است یا خیر. خوانایی یک موضوع ذهنی و فردی است. این مورد به این معنی نیست که آدرس سایت شما از همه جوانب باید اوکی باشه اما حداقل باید کاربر با نگاه اولیه به آدرس سایتتون به راحتی اون رو متوجه بشه و بتونه باهاش ارتباط برقرار بکنه.

——————-

گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

——————-

نکته ۳: استفاده درست از کاراکترهای نشان گذاری
تعداد زیادی از کاراکترهای متنی وجود دارند که اگر اونا رو در آدرس سایت قرار بدیم، باعث میشه که خوانایی URL رو به شدت پایین بیاره و کاربران رو اذیت بکنه. در کل بهتره که یا از این موارد استفاده نکنیم و یا بصورت کنترل شده از اونا بهره ببریم. فقط بخاطر مسئله خوانایی نباید از این موارد دوری کنید، بلکه بعضی اوقات ممکنه که مشکلاتی برای تجریه تحلیل و مرورگر و خزنده ها یا Crawlers به وجود بیارند که به سایت شما آسیب بزنند.

——————-

نکته ۴: استفاده از Canonical برای دو URL با محتوای شبیه به هم
اگر شما دو URL مختلف داشته باشید که محتوای تقریبا یکسانی رو نشون میدن، از Canonical استفاده کنید و به موتورهای جستجو یک آدرس یکسان رو بدید تا مشکلی برای اونا پیش نیاد. تا جایی که میتونین از Redirect 301 استفاده کنید تا هم کاربران و هم رباتها به یک آدرس منتقل بشن و اگر تحت شرایط خاصی میخواین کاربران منتقل نشن و فقط ربات ها منتقل بشن، میتونین از canonical استفاده کنید. مثل کد زیر:
<link rel=”canonical” href=”https://sample.com/path/to” />
محتوای تکراری واقعا برای موتورهای جستجو خیلی مشکل ساز نیست (حداقل تا جایی که استفاده از محتوای تکراری خیلی خیلی زیاد نشه). اما اگر از محتوای تکراری استفاده کنید رتبه بندی به مشکل میخوره و به ترافیک سایت ضربه میخوره. پس به این نکته دقت داشته باشید.

——————-

نکته ۵: استفاده از خط تیره و underscore برای جداکردن کلمات
اگرچه underscore هم یک مورد خوب برای جداکردن کلمات از یکدیگر می باشد، ولی پیشنهاد میکنیم که از اون استفاده نکنید و فقط از خط تیره استفاده کنید. از خط فاصله هم میتونین استفاده کنید ولی Space کدگذاری یا Encode میشه و بصورت %۲۰ در میاد که واقعا خوانایی URL رو پایین میاره و نمیشه آدرس رو به راحتی فهمید.

——————-

گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

——————-

نکته ۶: تحلیل آسانتر با URL کوتاه تر
تا جایی که میتونین از آدرس سایت کوتاه تری استفاده کنید. لازم نیست که خیلی زیاد روی این قضیه حساس بشید و اگر در حال حاضر تعداد کاراکترهای آدرس سایت شما کمتر از ۵۰ تا ۶۰ می باشد، نیاز به انجام کاری در این زمینه ندارید. اما اگر تعداد کاراکترها ۱۰۰ یا بیشتر باشه بهتره که حتما اون رو بازنویسی کنید و به یک URL کوتاه تر برسید.
این مورد خیلی به Google یا Bing یا دیگر موتورهای جستجو ربط نداره چون اونا به راحتی میتونن هر آدرسی رو بدون مشکل مورد استفاده قرار بدن. این مورد بیشتر مربوط به قابلیت استفاده و User Experience است. آدرس سایت کوتاه به آسانی تحلیل میشه، کپی و Paste میشه و به راحتی میتونین اون رو در سایتهای دیگه یا شبکه های اجتماعی به اشتراک بزارید.

——————-

نکته ۷: دقت در استفاده از علامت # 
همونطور که میدونین از علامت # از قدیم تا اکنون بیشتر برای هدایت کردن کاربران به بخش خاصی از صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این مورد برای ردگیری یا Track کردن نیز استفاده میشود (مانند sample.com/sample#src=twitter). به جز این مواردی که گفته شد، اگر از # برای مقاصد دیگه ای مثل نمایش دادن محتوای خاص استفاده کنید، ایده بدی است و باید از انجام اون خودداری کنید. البته در موارد دیگه برای ایندکس کردن محتوای داینامیکی که با استفاده از Ajax لود میشه از علامت # استفاده میشه که باز هم به خودی خود به خوانایی آدرس سایت ضربه میزنه. سایت هایی مثل Twitter یا Amazon در گذشته برای این مورد از # استفاده میکردن ولی به دلیل همین مشکلات آدرس سایتشون رو بهبود بخشیدن. پس شما هم تا جایی که میتونین از این علامت در URL استفاده نکنید

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag