Skip links

۵ گام برای یافتن بازار جدید

داشتن برنامه و استراتژی برای آینده بازار از اهمیت محصول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، خصوصاً در قسمت معرفی و شناخته شده محصول در بازار انتخاب شده. یافتن مشتری برای محصولات و خدمات جدید فرایندی به نسبت طولانی و زمان بر است، خصوصاً اگر این کالاها دارای یک برند قوی نباشند. اما زمانی که به این مهم دست پیدا می کنند، به هر کاری دست می زنند تا پس از مدتی این بازار را از دست ندهند.

شاید موضوع ساده ای به نظر برسد، اما با بررسی کوتاه متوجه می شوید که موضوعی است که بسیاری از مدیران حوزه فروش و بازاریابی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

تمرکز بر یافتن بازارهای ثانویه

جستجو برای یافتن بازارهای ثانویه برای محصول خودتان روشی خوب و مطمئن برای محکم کردن موقعیت کسب شده فعلی شما می باشد. خصوصاً اگر از جانب عواملی ازجمله رقبای مختلف در بازار اولیه خود تهدیدهایی را متوجه خود بدانید. هر محصولی دارای یک دوره عمر گریزناپذیر می باشد: شروع کند و آهسته، سرعت گرفتن، رسیدن به قله و شناخته شدن، آهسته سرازیر شدن از قله و گاهی بطور کل حذف شدن از این چرخه. به همین دلیل است که اغلب شرکت های بزرگ دنیا یا در پی ایجاد یک نوآوری یا تغییر حتی کوچک در محصولات فعلی و تعریف یک چرخه عمر جدید برای محصول خود یا حتی عرضه و معرفی محصول خود در یک بازار هدف جدید می باشند.

در اینجا یادآوری این نکته مهم است که پیدا کردن یک بازار جدید آنقدر هم تصور می کنید کار سختی نیست، به عبارتی می توان گفت این کار به آسانی بازطراحی بسته بندی فعلی محصول است. مثلاً می توان در حوزه تولید مواد غذایی و شیرینی های مختلف با استفاده از رنگ های مختلف و نوشته ها و تصاویر درج شده بر روی بسته بندی یک محصول ثابت و مشترک را به دو گروه مختلف بزرگسالان و کودکان عرضه کرد.

article_image_one_391.jpg

چطور باید شروع کنیم؟

هیچ وقت برای جستجو جهت یافتن بازارهای جدید یا ایجاد تغییر در بسته بندی محصولات زود نیست. در ادامه پنج گام برای انجام این کار را معرفی کرده ام:

۱- از قبل برنامه ریزی کنید:

زمانی که در مرحله معرفی محصول هستید باید به فکر بازارهای ثانویه خودتان هم برای آینده باشید و بدانید که در آینده قصد گسترش فعالیت های خودتان را دارید و آن را در استراتژی بازار خودتان لحاظ کنید.

۲- بازار ثانویه خود را تعریف کنید:

یک بازار ثانویه می تواند بطور خاص یک گروه سنی جدید باشد یا حتی یک افق کاملاً جدید در آن دیده شود. در این رابطه می توانید از چشم انداز و رسالت تعریف شده در ابتدا و همچنین اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار خود استفاده کنید تا حرکت های آینده کسب وکار خود را بخوبی هدایت کنید.

۳- قبل شروع به دویدن، ابتدا آهسته قدم بزنید:

یک برنامه زمانی برای استارت استراتژی خود تعیین کنید و به تدریج کارها را جلو ببرید. سعی نکنید هر چیزی از ابتدا یک باره پیش ببرید. ابتدا صبر کنید تا بطور کامل و مؤثر قبل از وارد شدن به بازار ثانویه در بازار اولیه خود نفوذ کنید.

۴- بازاریابی خود را مجدداً تعریف کنید:

همواره آمادگی داشته باشید که در زمان شروع به فعالیت در بازار ثانویه قادر به ایجاد تغییرات در استراتژی بازاریابی خود باشید، اما به تغییرات خیلی بزرگ و گسترده دست نزنید؛ چرا که همچنان باید در بازار اولیه خودتان از جذابیت کافی برخوردار باشید. پیدا کردن یک بازار جدید برای مجموعه ای که تیم بازاریابی بزرگی در اختیار ندارد، کار خیلی ساده ای نیست؛ اما وارد شدن درآمدهای حاصل از بازار جدید می تواند تا حدود زیادی از هزینه های بالای شما بکاهد.

۵- متمرکز باقی بمانید:

همواره به یاد داشته باشید که بازار اولیه و فعلی شما هسته اصلی کسب وکار شماست، هرگز آن را ابدی فرض نکنید و هیچ وقت هم آن را نادیده نگیرید. بازار ثانویه شما هم همیشه همان بازار ثانویه است. بهترین را برای عدم بی توجه شدن به بازار اولیه، گوش دادن به مشتریان و تقاضای آنها، پیگیری معیارها و اطلاعات بازار و فروش و استفاده از بازخوردهای حاصل می باشد. بهترین راه اختصاص دو تیم بازاریابی مجزا به هر یک از این دو بازار می باشد تا نتایج بهتری از هر دو بگیرید.

در مجموع توجه کنید که کسب این موفقیت عدم راضی شدن و کفایت کردن به نتایج کوتاه مدت است که می تواند به رشد و بدست آوردن یک بازار جدید منجر شود.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag