Skip links

با مشتریان خود بازی کنید

بازی سازی(gamification) به معنی کاربرد مکانیک بازی بعلاوه تکنیک های طراحی شده برای آن بازی، جهت ایجاد تعادل و انگیزه در افراد برای رسیدن به اهدافشان است. به قولی، هنر خارج کردن همه ی عناصر و هماهنگ کردن آنها با یک بازی و اضافه کردن آنها به دنیای واقعی است. gamification سیستمی است که در آن فرآیند طراحی برای انسان بهینه سازی شده است، که می توان آن را یک طراحی انسان محور در مغایرت با طراحی تابع متمرکز نام برد.

هدف از بازی کردن چیست؟

نخستین صنعتی که در خصوص تمرکز انسان، طراحی های کارشناسانه انجام داد، صنعت بازی بود . بازی از درون انسان ها را شاد و خشنود می کند. در بازی ها اهدافی از جمله نجات دادن پرنسس ها و شکست غول ها وجود دارد که همه آنها بهانه های ساده ای برای سرگرم نگه داشتن کاربران است.

تصور کنید، بازی اعتیادآوری وجود دارد، هرچه زمان بیشتری برای آن صرف می کنید، برای شما پر بار تر و مفید تر هم خواهد بود. مسلما تمام طول روز مشغول آن خواهید بود و مقام تان رشد می یابد، درآمد بیشتری نصیب تان می شود و از آن لذت خواهید برد و در خانواده روابط بهتری خواهید داشت و در جامعه نیز مفید خواهید بود و حل مشکلات سخت برایتان کاری نخواهد داشت.

طراحان بازی ها ده ها سال برای شناخت و تسلط روی انگیزه افراد و مشغول نگه داشتن آنها وقت صرف کردند، حال ما هم در کسب و کار از بازی ها یاد می گیریم و این همان دلیلی است که آن را با عنوان مفهوم gamification عنوان می کنیم. اما متأسفانه بیشتر بازی ها آن طور که باید و شاید منفعتی جز بازی و وقت تلف کردن ندارند و به دور از واقعیت هستند، این بازی ها به جز سازندگان آنها برای اشخاص سودی در بر ندارند.

این همان هدفی است که می توان برای بازی سازی تصور کرد و پتانسیلی است که gamification، می تواند عرضه کند.

article_image_one_598.jpg

gamification چه کاری انجام می دهد؟

gamification شامل خود بازی نمی شود، بلکه عامل جذب کننده عناصر سرگرم کننده بازی به برنامه های دنیای واقعی است. تا حالا به گوی آبی رنگی که در لینکداین در صفحه پروفایل شما قرار دارد، توجه کرده اید؟ عملکردهایی را که شما انجام می دهید تا آن گوی پر شود خود یک gamification محسوب می شود.

امروزه بیشتر بیمارستان ها و شرکت ها و مدارس برای ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان خود، به طور مشتاقانه از مفاهیم بازی (رقابت، موفقیت، یادگیری، پاداش، وضعیت) استفاده می کنند. این امکان وجود دارد که به این پی ببرید مخاطبان شما تمایل داشته باشند تا در یک محیط مجازی به فضا رفته و مشغول امتیازات جمع کردن، شوند یا شما به سادگی به دنبال راهی باشید تا از طریق آن، آنها را جهت بهره مندشدن از امتیازات برای صرف آن جهت دریافت خدمات ارسال رایگان درگیر سازید.

اگر شما بتوانید چیزی را به عنوان یک بازی به شکل طبقه بندی شده در آورید، این مسئله یک “gamification” خواهد بود.

gamification برند شما را قادر خواهد ساخت تا با ترکیب روابط احساسی طبیعی، که مشتریان شما با بازی دارند، شما را به اهداف بازاریابی خود برساند. شما می توانید از تاکتیک های gamification برای آموزش افزایش وفاداری و تعامل مشتریان خود استفاده کنید.

gamification چه اهداف بازاریابی را می تواند برآورده کند؟

gamification اساساً در جذب مخاطب و درگیر ساختن وی مؤثر خواهد بود. ابتدا بیایید این جمله را شفاف تر کنیم. منظور از مشغول کردن مخاطبان این است؛ سطح شناخت مشتری از سرمایه گذاری عاطفی و رفتاری در تعاملات تجاری خاص.

چنین سطح وسیع تعامل مشتری از هیجان و احساس مستقیم داشتن به برند یا پیام آن از لحاظ هوش بازاریابی، بازخوردی قوی و ارزشمند محسوب می شود که به موارد زیر منجر می شود:

  • رضایت
  • وفاداری و حفظ آن
  • تبلیغ دهان به دهان
  • اثربخشی ارتباطات (آگاهی)
  • مجزا کردن اطلاعات
  • رفتار شناسی از شکایات
  • اطلاعات بازاریابی

با توجه به اولویت تعاملات، سازمان ها می توانند در بالاترین سطح مشتریان خود را به اشتراک گذاشتن روند پیشرفت خود یا دعوت کردن دیگر دوستان شان و دریافت جوایز و مدال ها و… تشویق کنند. این انگیزه ها به بازگشت مجدد مشتری به سایت کمک بسزایی می کند و همچنین باعث وابستگی مثبت به برند، گسترش میزان رضایت از محصول و خدمات ارائه شده و همچنین طولانی شدن این روند از طریق تعامل با آنها می گردد.

مشتریان خود را آموزش دهید

هیچ دلیلی وجود ندارد که یادگیری نمی تواند سرگرم کننده باشد. به عنوان مثال، می توان دستورالعمل ها را طوری طراحی کرد که توضیح دهد چگونه می توان محصول شما را به عنوان یک بازی طوری تشریح کند که از طریق آن کاربران، عملیاتی را که دلخواه آنهاست، انجام دهند. به عنوان مثال انجمن گردشگری سنگاپور قصد داشت برای تشویق اعضای خود جلسات، همایش ها، کنوانسیون ها، نمایشگاه ها و…بیشتری را به عنوان میزبان در سنگاپور برگزار کند.

به همین منظور شرکتی برای این انجمن Gamification با نام «تور» طراحی و عرضه کرد که در آن تمامی جاذبه های دیدنی و طبیعی و مناظر زیبای آن را تحت قالب عکس و فیلم به همراه توضیحات آموزشی ارائه کرد که تنها در دو ماه توانست بیش از ۵۰۰۰ جلسه را برای این انجمن در سنگاپور رقم بزند.

با بازدید کنندگان خود تعامل داشته باشید

در راستای رسیدن به هدف خود که مشغول کردن مخاطبان تان مهم ترین آن است، بازی را به برند خود بیاورید. شما می توانید با اضافه کردن سرگرمی در قسمت دریافت امتیاز بابت خریدشان آنها را بیشتر ترغیب کنید تا هم خرید بیشتر انجام دهند و هم آن را با دوستان خود در میان گذاشته و به اشتراک بگذارند.

از gamification در جهت افزایش وفاداری استفاده کنید

My Starbucks Reward، برنامه وفاداری تحت موبایل استارباکس است که در جهت تشویق مشتریان فعلی و جدید خود تعبیه شده تا از طریق این برنامه، مشتریان خرید های خود را انجام دهند. این برنامه وفاداری در خود از نشانگر میله پیشرفت، سطح پیشرفت و پاداش استفاده کرده است. مشتریان نیز امتیازات ویژه و همچنین نشان های چهار ضلعی سفارشی به ازای استفاده از این برنامه، همچنین چک کردن آن در دیگر فروشگاه های استارباکس دریافت خواهند کرد. در سال ۲۰۱۱ طی گزارشی استارباکس اعلام کرد به ازای هر چهار نفر در حال سفارش نوشیدنی، یکی از آنها در حال استفاده از برنامه آن بودند.

تقریباً هر شرکتی می تواند با تکنیک خاص و استفاده از gamification ، استراتژی های ارتقا دهنده در خصوص ترکیب و تعامل بهتر و آموزش مشتریانش ارائه دهد. نگاهی به کمپین های ضعیف برگزار شده گذشته یا اهداف بازاریابی که شما به دنبال آنها هستید تا به انجام برسانید بیندازید و از خود بپرسید آیا gamification می تواند در این زمینه به شما کمک کند یا خیر؟

اگر شما متوجه آمار ضعیف فعالیت، نرخ تغییر پایین، نرخ پایین برگشت مشترک یا معارفه پایین شوید، نیاز به آن خواهید داشت تا یک راه حل بهتر در جهت در ارتباط بودن و تعامل با مشتریان خود پیدا کنید. یک نگاه عمیق به مخاطبانی که می خواهید به برند خود بکشانید و کسب و کار خود را به آنها معرفی کنید بیندازید و آنها را مورد مطالعه قرار دهید و سپس تعیین کنید که چه تاکتیک gamification می تواند برای برند شما منطقی و مناسب باشد و پس از آن شروع کنید و دل به کار دهید.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag