Skip links

بهینه سازی سایت و بازاریابی محتوا دو روی یک سکه

کسانی که به مقوله سئو علاقه مندند، غالباً بر این عقیده اند که محتوای باکیفیت ستون فقران سئو محسوب شده و موجب افزایش اعتبار و ارزش سایت نزد موتورهای جستجوی اینترنتی می شود. اما این فقط یک روی سکه است.

شما مطالب باکیفیت سایت یا وبلاگ خود را با دوستان و کاربرانی که در شبکه های اجتماعی با آنها مرتبط شده اید، به اشتراک می گذارید و از این رهگذر، ارتقای سایت خود را هدف گرفته اید. با این حال، فقط آن دسته از مطالبی که واقعاً باکیفیت، ارزشمند و جذاب باشد، این شانس را دارند که نظر خوانندگان را به خود جلب کرده و به صورت ویروسی بارها و بارها به اشتراک گذاشته شود.

گروه تبلیغاتی آسان وب طراحی سایت - ریپورتاژ - سئو و پشتیبانی - فوتوشاپ

سئو در برابر بازاریابی محتوا
توجه افراطی به تولید محتوا و بازاریابی آن، باعث ایجاد تصوری غلط در ذهن برخی مدیران وب سایت ها شده و آن نیز این است که این افراد، فقط به تولید محتوا برای وب سایت یا وبلاگ خود، در فاصله های زمانی منظم روی می آورند، چرا که چنین گمان می کنند که سئو مترادف است با تولید محتوا؛ در حالی که شک نکنید، این تصور اشتباه است!
در گذشته نیز صاحبان وب سایت ها و وبمستران، اشتباه مشابهی را مرتکب می شدند و آن نیز، تمرکز زیاد صرفا بر تعداد لینک هایی بود که از دیگر سایت ها می گرفتند. به نظر می رسد الگوریتم پنگوئن گوگل توانسته با وارد کردن شوک بزرگی به آنها، این تصور غلط را از مغز آنها بزداید!
اگرچه سئو شاخه ای از بازاریابی است، اما وقتی از جنبه های فنی آن سخن به میان می آید، شیوه ها و راهکارهای خاص خود را می طلبد. سئو از یک سو با محتوا مرتبط است و از سوی دیگر با فعالیت های بلندمدتی مرتبط است که به بهبود رتبه و ترافیک سایت در موتورهای جستجوگر، معروف است.

آن دسته از کارکردهای «سئو» را که با «محتوا» در ارتباط است، می توان به صورت ذیل خلاصه نمود :

  1. حصول اطمینان از این که سایت به طور مرتب و به درستی، مورد بازدید روبات های اینترنتی قرار می گیرد .
  2. ایندکس شدن URLهای سایت در XML sitemap و robots.txt .
  3. ارتقا تدریجی رتبه سایت در صفحه نتایج جستجوگرهای اینترنتی .
  4. مانیتورینگ منظم داده ها و معیارهای ابزار وبمستری و Google Analytics .
  5. استفاده از Authorship Markup .
  6. استفاده از Twitter Cards و Facebook Open Graph .
  7. به روزرسانی XML sitemaps برای محتواهای متنی، تصاویر و فایل های ویدئویی .

به عبارت دیگر، بازاریابی محتوا، امور ذیل را در بر می گیرد:

تولید محتوا به طور مرتب و منظم .
کار بر روی یک استراتژی مشخص محتوا .
ایجاد طرحی برای به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی و دیگر پلتفرم های وب .

وابستگی متقابل
بازاریابی محتوا و سئو دو پدیده به هم پیوسته و در هم تنیده محسوب می شود ؛ چرا که اگر محتوایی جذاب و قابل اعتنا تولید و به صورت ویروسی منتشر گردد ، راهکارهای سئو نیز موفقیت آمیز خواهد بود.
با این حال مدیران سایت ها نباید فقط «ایجاد محتوا و به اشتراک گذاری محتوا» را مهم بشمارند و لاغیر . شما به عنوان مدیر سایت، باید به طور منظم به آن دسته ازراهکارهای سئو که به مانیتورینگ، خوانده شدن سایت توسط روبات های وب و ایندکس شدن در مرورگرهای اینترنتی می پردازد نیز بها دهید و آنها را عملیاتی نمایید. غفلت ورزیدن از این بخش ممکن است تبعات ناگواری برای سایت به دنبال داشته باشد و حتی تلاش های قبلی شما را خنثی نماید .
در واقع این، یک سوال روشن است که وقتی مطالب شما در گوگل و مانند آن ایندکس نمی شود، چه سودی دارد که هر روز، چند پست حرفه ای بر روی سایت منتشر نماییم؟!
نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که اصولاً عمر محتوای به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی بسیار کوتاه است، چرا که کاربران با شتاب به سراغ مطالبی می روند که جذاب و جدید بوده و بتواند نگاه آنها را به سمت خود جلب کند . هدف از به اشتراک گذاری محتوا این است که سایت، «تا آنجا که ممکن است، خودنمایی نماید» .
بر این اساس، مطالب سایت نباید فقط به دنبال ایجاد یک موج و نگاه باشد و یا با هدف ری.توییت شدن توسط دیگران منتشر شود بلکه یکی از اهداف اصلی عبارت است از ایندکس شدن در جستجوگرهای اینترنتی
مدیران سایت ها باید به روشنی اهمیت سئو را درک کنند و در کنار آن بدانند که در این فرآیند، تولید محتوا همه چیز نیست .
گوگل به مدد فناوری نسبتاً جدید خود به نام Knowledge Graph، می تواند جستجوهای هوشمندتر، دقیق تر و سریع تری را در اختیار کاربران قرار دهد. گفته می شود این فناوری قادر است سئو را متحول سازد . جستجوی معنایی (Semantic Search) فقط در وب معنا ندارد، بلکه این تکنیک، در مورد سایر انواع اطلاعات، داده ها و هر اپلیکیشنی، می تواند استفاده شود .
تولیدکننده محتوا یا نویسنده مطالب سایت، باید یک متن خوب و باکیفیت تولید کند، اما این کارشناس سئو است که باید کدهای برنامه نویسی شده سایت را به درستی بنویسد و چیدمان و نمایش محتوا را طوری تعیین نماید که این محتوای کذایی بتواند به اهداف خود دست یابد .

سئو و بازاریابی : شیر یا خط .

اگر چه سئو و بازاریابی محتوا را دو صنعت و دو سازوکار متفاوت به شمار می آورند، اما هر دوی آنها در واقع دو روی یک سکه هستند .
کارشناس سئوی سایت ممکن است برای شما محتواهای جدید تولید کند یا تولید نکند ، و هم زمان فرد مسئول تولید محتوا یا نویسنده سایت ممکن است بر بهینه سازی سایت شما کار کند یا کار نکند.
بدون شک، هر بخشی از یک مطلب باکیفیت و حرفه ای، بهبود وضعیت سایت شما را به دنبال دارد چرا که وب سایت را برای موتورهای جستجوگر مطلوب می کند .
کوتاه سخن آن که سئو و بازاریابی محتوا، دارای دو هویت جداگانه و متمایز هستند. یک تولیدکننده محتوا، باید درباره حوزه ای که قصد نوشتن مطلب درباره آن را دارد، اطلاعات مفیدی داشته باشد، ولی یک سئوکار، باید در خصوص جستجوگرهای اینترنتی و الگوریتم های به کار رفته در آنها، ابزار وبمسترها، تحلیلگرهای اینترنتی و امثال آن اطلاعات مکفی داشته باشد. اگر چه ممکن است یک فرد، از دانش عمومی درباره اصول و راهکارهای اولیه سئو و بازاریابی محتوا بهره مند باشد، اما برای پرداختن عمیق به این دو مقوله، مسلماً باید به سراغ کارشناسان و مهندسانی رفت، که از تجربه و علم کافی برخوردارند .

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag