Skip links

۸ گام برای شتاب در کسب تخصص جدید

جدا از هر تصمیمی که برای کسب تخصص جدید گرفته اید، سوال این جاست که چگونه می توان به آن دست یافت. البته هدف شما، تبدیل شدن به یک تصمیم گیرنده سریع و منطقی در حوزه ای جدیدی است تا بتوانید در زمینه های مختلف، مشکلات را شناسایی و فرصت های موجود را ارزیابی کنید. عموما کسب این نوع تخصص به سال ها زمان و سخت کوشی نیاز دارد، اما به این معنا نیست که فکر کنید دیگر کسب تخصص جدید برایتان خیلی دیر شده است.

گام های زیر می تواند کسب تخصص شما در زمینه ها را شتاب ببخشد.

۱- الگوهای خوب را شناسایی کنید.

(این سوال ها را از خود بپرسید) آیا کسی را می شناسید که در تخصص مورد نظر شما مهارت داشته باشد؟ چه متخصصانی توسط افراد هم سطح یا سرپرستان مورد تمجید قرار گرفته اند؟ از چه کسی می خواهید الگو برداری کنید؟

۲- شکاف بین تیم و خودتان را ارزیابی کنید.

این مورد به خود-ارزیابی جدی احتیاج دارد. این که برای این تغییر به چه کارهایی نیاز دارید، و آیا اصلا آماده این کار هستید یا خیر؟ اگر پی برده اید که شکاف دانش تان نسبتا کوچک است، این موضوع می تواند به شما اعتماد به نفس بدهد. اما اگر متوجه شده اید که شکاف بسیار بزرگی وجود دارد، با نفس عمیق و در نظر گرفتن این نکته که عزم و شجاعت حل آن را دارید، این شکاف را کم کنید.

article_image_one_469.jpg

۳- روی تخصص خود بررسی را شروع کنید.

به طور خاص اگر شکاف دانشی بین شما و کارشناسان در حوزه جدید بسیار زیاد است، به این فکر کنید خودتان چه کاری می توانید برای خاتمه دادن به این شکاف شروع کنید. به عنوان مثال، مطالعه فردی (Self-study)، صحبت با همکاران و احتمالا دوره های آموزشی آنلاین (مانند Coursera) می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

۴- متخصصان را برای اشتراک گذاری دانش ترغیب کنید.

بسیاری از افراد از این درخواست استقبال خواهند کرد. به ویژه زمانی که وظیفه خود را انجام داده و دانش پایه را داشته باشید. اما ممکن است برخی افراد به دلایل احتمالی مانند کمبود وقت و یا ترس از این که پس از کسب تخصص به جایگاهی (بالاتر از آن ها) برسید، در مقابل این موضوع مقاومت نشان دهند. این واکنش ها عمدتا به شخصیت و فرهنگ سازمانی بستگی دارد. این مورد را می توانید با تمرکز بر این که کمک شما چه نفعی به آنها می رساند، تقویت کنید. ممکن است وظایف مشخص و تکراری را برعهده بگیرید که برای آنها خسته کننده و برای شما جدید باشند. اگر این متخصصان در سازمان تان هستند، بخش مدیریت ممکن است به هرگونه سرمایه گذاری که آن ها در توسعه استعداد افراد صرف می کنند، پاداش بدهد. با توجه به این که تعهد زمانی می تواند در کمترین سطح باشد، شما می توانید فرصت های کوتاهی را برای پرسیدن سوال های خود از آنها پیدا کنید.

۵- یاد بگیرید که دانش را پیش ببرید.

شما برای یادگیری و جذب دانش باید ترکیبی از ویژگی هایی مثل پرنده شکاری و دقت دید بالا مثل عقاب داشته باشید. انتظار نداشته باشید که کارشناسان به صورت نکته وار مهم ترین قسمت های انجام کار را به شما توضیح دهند. این اتفاق غیر ممکن است (زیرا آنها زمانی این نکات را به خاطر می آورند که با آن مواجه می شوند)، و شاید توهین آمیز جلوه کند (اگر نکته آسانی برای گفتن وجود داشته باشد، دانش آنها ارزش زیادی را نشان نخواهد داد) و برای هر دو شما خسته کننده باشد (چرا که درس های ارائه شده معمولا کمتر در واقعیت عملی می شوند.) در عوض، دو سوال مهم برای بهره گیری دانش آنها بپرسید: چرا؟ (دلیل این کار) و آیا می توانید مثالی ذکر کنید؟

۶- کارشناسان را در حین انجام کار تحت نظر بگیرید.

مشاهده متمرکز معمولا نسبت به مصاحبه اثربخشی بیشتری دارد، زیرا به شما نشان می دهد که آنها در واقعیت چگونه فکر کرده و عمل می کنند. با اجازه آنها سعی کنید در جلسات مهم شرکت کرده و در کنفرانس و یا دیدار با مشتریان همراه آنها باشید و در حل مسائل نیز آنها را کمک و همراهی کنید. این کار با فرآیند انفعالی تفاوت دارد و شما به طور مداوم از خودتان می پرسید: چرا او این کار را انجام داد؟ تاثیر این اقدام چه بود؟ آیا باید به گونه ای متفاوت آن را انجام می دادم؟ پس از آن چند دقیقه ای به پرس و جو با آنها ادامه دهید. حتی اگر در طول قدم زدن برای پارک خودرو باشد.

۷- به دنبال تجربه های کوچک باشید.

مرحله بعد، شناسایی فرصت ها به منظور تجربه برخی از روش های محدود، محیط، موقعیت ها و نقش هایی است که تخصص های با ارزشی را برای سازمان ایجاد کرده اند. شاید نتوانید قبل از این که طراح دستگاه MRI باشید وارد دانشگاه پزشکی شوید، ولی می توانید یک هفته ای را در مطب پزشک بگذرانید. ممکن است نتوانید در دفتر تماس شرکت خود عملکرد عالی مدیر فروش را تقلید کنید، اما می توانید به طور مشخص روزهایی را به بخش تماس اختصاص دهید. هر تجربه کوچک به شما این امکان را می دهد که درک عمیقی از زمینه کاری متخصص را کسب کنید و آگاهی از قضاوت های آنها نیز به شما دید بیشتری می دهد. حتی اگر چیزی (دانشی) نیز به شما اضافه نشود، می توانید سوال های بهتری بپرسید و یا دانش خود را به طور موثر جلو ببرید.

۸- ارزش محسوس را هر چه زودتر اضافه کنید.

کارشناسان و یا مدیران جدید و آینده شما می خواهند شواهدی را مشاهده کنند که نشان دهد تلاش شما نتیجه بخش بوده است. گزارش کارهای انجام شده و یادگیری شما، تلاش و پیشرفت را نشان می دهند. اما در عمل اگر بتوانید در برخی از قسمت های کوچک، از تخصص افرادی که تمایل به کنار گذاشتن آن دارند – پیشی بگیرید، حتی بهتر خواهد بود. ممکن است در کنفرانس یا جلسه ای شرکت کنید، دوره هایی را در خانه بگذرانید، بنابراین گزارشی از آن ها تهیه کنید.

توسعه هر تخصصی به زمان نیاز دارد. تخمین ها نشان می دهند که ۷ سال یا بیشتر طول می کشد. اما اگر شما مراحل ذکر شده در این مطلب را ادامه دهید، می توانید به مهارت هایی دست پیدا کنید و هر چه زودتر نیز از آن ها بهره بگیرید.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag