Skip links

۳ مزیت کلیدی MBA برای کارآفرینی

دیدگاه های متفاوتی در خصوص تاثیر تحصیلات در کارآفرینی وجود دارند . نمونه های موفق از کارآفرینانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند این ذهنیت را ایجاد می کند که برای راه اندازی کسب و کار نیازی به تحصیلات دانشگاهی نمی باشد و اینکه تحصیلات دانشگاهی در بازار کار امروز خصوصا در کشور ما چندان کاربردی نیست. این در حالیست که در تمام دنیا و همین طور درکشور ما ایران مدیران ارشد و میانی سازمان ها به رشته هایی همچون MBA روی آورده اند .

اگر در پی ایجاد کسب و کار و یا بهبود مهارت های خود در حوزه مدیریت و توسعه سازمان تان هستید، داشتن مدرک و دانش MBA به شما کمک شایان توجهی می نماید. اما آیا دوره های مرتبط با این رشته مفید واقع می شوند ؟ چه مزایایی برای ما به همراه دارند ؟از لحاظ فرصت شناسی ، کشورهای خاورمیانه سکوی تبدیل ایده های بسیار زیادی به کسب و کارهای اجرایی می باشد. در آمار مجمع جهانی اقتصاد درسال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ کشورهای قطر و امارات متحده عربی به ترتیب رتبه اول و هفتم جذب سرمایه گذاران حرفه ای را در میان بیش از ۱۴۰ کشور در دست دارند. در سال های اخیر تب تند استارتاپی در کشور ما نیز فضای کسب و کار تکنولوژیک را در بر گرفته است. شکوفایی کارآفرینان درمدارس کسب و کار جهان در سال های اخیر باعث علاقه کارآفرینان به این رشته گردیده است. گذشته از برگزاری کارگاه های تخصصی برای ارایه ابزارهای لازم برای کارآفرینان ، فرصت ایجاد شبکه، ایجاد اعتبار و ارتباط با سرمایه گذاران و… از مزایای ویژه این قبیل دوره هاست .در اینجا به سه مزیت کلیدی که گذراندن یک دوره MBA برای کارآفرینان به همراه خواهد داشت اشاره می کنم. این مزایا را از زبان کار آفرینانی که دوره MBA گذرانده اند می شنوید.

article_image_one_459.jpg

۱- گسترش دانش کسب و کار

مهم نیست که پس زمینه کسب و کار شما چیست ، حفره های بسیار زیادی در دانش شما برای مدیریت کسب و کارتان وجود دارد. برای شفاف شدن این بحث ، فرض کنید کار شما در شرکت رسیدگی به امور مالی است و شاید به مهارت های بازاریابی احتیاجی نداشته باشید و به همین دلیل دانش بازاریابی شما کاملا ابتدایی است و یا بالعکس ، مدیر فروش یک شرکت هستید و در مورد مسایل حقوقی و مالی اطلاعات بسیار ضعیفی دارید تا اینجا هیچ خطری شما و موقعیت کاری شما را تهدید نمی کند ، اما این شکاف ها در دانش زمانی که شما کسب و کار خود را شروع می کنید می تواند بر روی شانس موفقیت شما تاثیر بسزایی بگذارد ، اینجاست که عناصر اصلی یک دوره MBA این خلا را برای شما پرمی کند و در عین حال، شما را با بینش جدید و آخرین روند ها و استراتژی های روز دنیا برای راه اندازی یک استارتاپ موفق در دنیای امروز آماده می کند .

در استارتاپ و کسب و کار های امروزی در کشورمان می بینیم که عموما مدیران و بنیانگذاران یک استارتاپ، افرادی با دانش فنی بالا می باشند و همین دانش آنها باعث ایجاد یک ایده استارتاپی و به تبع آن راه اندازی یک شرکت می گردد و این در حالیست که برای مدیریت کسب وکار نیاز به دانش مدیریت منابع انسانی، مالی، بازاریابی، فروش و رهبری سازمان و… می باشد وهمان طور که شاهد هستیم نبود این دانش باعث بروز بحران و شکست استارتاپ ها و چه بسا سازمان ها می گردد. در حالی که اگر به عنوان بنیان گذار شرکت ، علم روز دنیا را در زمینه های مربوط به کسب و کارمان بدانیم، می توانیم در استخدام افراد و مدیران میانی در مهارت های مورد نیاز شرکت موفق تر عمل نماییم و همچنین در بررسی عملکرد هریک از بخش های شرکت کارا تر وارد شویم و برنامه ریزی توسعه تجارت خود را آسان تر انجام دهیم . دانش و وسعت عمیق تر در هسته های اصلی کسب و کار باعث پیشرفت چشمگیری در کسب و کار ما می شود. برای توسعه کسب و کار خود به یک تجارت جدی، نیاز به یاد گیری مواردی مانند مسایل حقوقی، مالیاتی، منابع انسانی و انواع رشته های دیگرداریم. در بسیاری از موارد در خصوص هسته های اصلی کسب و کار تجربه کافی نداریم و دوره MBA در این زمینه ها به ما کمک می کند.

۲- شبکه سازی

یکی دیگر از مزایای کلیدی که پیوستن به مدرسه کسب و کار به همراه دارد دسترسی به یک شبکه ای از دانشجویان، فارغ التحصیلان، مدیران و بنیانگذاران با نفوذ است . آیا نگران پیدا کردن سرمایه گذاری مناسب برای شرکت خود هستید؟ یک دوره MBA تواند شما را به کسانی که دقیقا هم راستا با شما در حرکتند معرفی کند و اعتبار مورد نیاز را برای ایجاد علاقه در آنها ، برایتان به ارمغان می آورد. . بسیاری از دانش جویان حتی شریک مناسب راه اندازی و یا بنیانگذاران استارتاپ خود را در طول زمانی که در مدرسه کسب و کارهستند پیدا می کنند . در مدت زمان کوتاهی دوستان جدید که همگی در حال انجام کار های هیجان انگیز و تاثیر گذارند و اتفاقا دیدگاه مشابه شما دارند می یابید .در جامعه ای جدید قرار می گیرید که سرشار از بحث بسیار جذاب است ، با صاحبان کسب و کار ملاقات می کنید ، در جریان صنایع مختلف قرار می گیرید و همه این ها به راحتی در یک دوره MBA اتفاق می افتد.

۳- در می یابید که آیا کار آفرینی برای شما مناسب است و اعتماد به نفس بالایی بدست می آورید

برخی از افراد دوره MBA را با هدف خاص تبدیل یک ایده به یک کسب و کار واقعی می گذرانند ودیگران به دنبال طعم و مزه زندگی کارآفرینی در طول دوره هستند، درهردو صورت، مدرسه کسب و کار یک محل عالی است برای اینکه کشف کنید آیا استعدادی برای ساختن یک کسب وکار و یا راه اندازی یک استارتاپ دارید یا خیر. محیطی که در آن شما می توانید ایده های خود را آزمایش کنید وتوسعه دهید و در کلاس هایی که سرشار از افرادی با پتانسیل بالا است اعتماد به نفس خود را محک بزنید و از اینکه آیا از انجام این کارها و فرآیند زندگی کار آفرینی لذت می برید یا نه مطلع شوید . بدین صورت توانایی های خود را بشناسید و مهارت های خود را توسعه دهید .

برای یافتن مزایای دیگر دوره MBA حضور در مدرسه کسب و کار را باید تجربه کنید .

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag