Skip links

۱۰ عامل استرس زا در کارآفرینان

در کارآفرینی شما مسئول رهبری کارمندان خود ، تصمیم گیری و تعیین سرنوشت کسب و کار خود هستید و بالاتر از آن همه این ها ، احتمالا باید بخش عمده ای از پس انداز شخصی خود را دراین پروژه سرمایه گذاری نمایید که به شدت استرس زا است. همه این شرایط استرس زا در زمانی که به عنوان کارمند فعالیت دارید به نظر کم اهمیت میرسد .

وقتی شما به عنوان یک کار آفرین مسئول کسب و کار خود هستید ، دیدگاه های شما در تمام این زمینه ها تغییر خواهد کرد و تمامی موضوعات به عنوان یک “چالش” یا یک “نگرانی” در خواهد آمد. ۱۰ موقعیتی که برای کارآفرینان بیش از هر چیزی استرس ایجاد می کند :

۱- دسترسی به سرمایه.

سرمایه اولین و مهمترین چیزی است که کسب و کارتان را سر پا نگه می دارد. حتی اگر کسب و کارشما بر روی کاغذ سودآورباشد، هنوز هم نیازبه جریان نقدی کافی برای پرداخت حقوق به کارمندان و صورت حساب های خود دارید. بالاترین سهم ایجاد استرس ، چگونگی دسترسی به این جریان نقدینگی و گرفتن وام برای ایجاد سرمایه و یا جذب سرمایه گذاران است . این تنش فقط در زمانی قابل مدیریت است که تمام سناریوهای موجود، تاکید می کنم تمام سناریوهای موجود برای تامین سرمایه را روی کاغذ بیاوریم، بررسی و امکان سنجی نماییم واقدامات لازم را در خصوص جذب سرمایه و یا سرمایه گذار بدانیم و انجام دهیم . درکشور ما به دلیل اکو سیستم ضعیف سرمایه گذاری، ریسک ها و نگرانی های زیادی در این مورد وجود دارد . اما این موضوع دلیل موجهی برای نادیده گرفتن تاثیر سرمایه در کسب وکارمان نیست . اولین قدم داشتن دانستن نیاز های مالی برای راه اندازی اولیه و داشتن پس انداز کافی می باشد . چرا که در آغاز راه ، کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری و شراکت در ریسک کسب و کار ماست.

article_image_one_415.jpg

۲- قول ها و بد قولی ها.

تصویری که کارآفرینان در آغاز از شرکت خود ارایه می کنند قابل تامل است . اگر دروغ بگویند ، تقلب کنند و یا در ارایه کار خود سو ظن کلاه برداری ایجاد نمایند، اعتبار کل کسب و کار می تواند به خطر بیافتد. حتی لغزش جزئی، مانند قول و قرار هایی که ناخواسته انجام نشده ، می تواند به نام تجاری صدمه وارد کند. به این موارد فکر کنید زمانی که برای اجرا و انجام فرآیند ارایه محصول خود قولی می دهید، آیا برای آن یک مهلت درست تعریف می کنید ؟ و یا معیارهای موفقیت خاص کسب و کار خود را برای یک مشتری تعریف می نمایید ؟ زمان استخدام کارمندان ، شرایط و فضای واقعی شرکت را ترسیم می کنید؟ و یا در تمام این موارد موضوعات را به صورتی جلوه می دهید که انتظارات غیر واقعی ایجاد شود ؟ به عنوان مثال برای جذب نیروی با تجربه بالا ، به جای تصویر واقعی شرکت ، توهماتی را ایجاد می کنید، به صرف به دست آوردن آن نیروی با تجربه ؟ بدون اینکه به عواقب آن در ماه های آینده بیاندیشید ؟ این وعده ها، قول و قرارها و ایجاد انتظارات غیر واقعی برای مشتریان و منابع انسانی ، منبع بزرگی برای ایجاد استرس وتنش در شما و کسب و کارتان است .

۳- قرار گرفتن درتنگنا.

هنگامی که تیم شما ، قبل از اجرای فرآیند کاری جدید در انتظار تصمیم گیری، تصویب یک پیشنهاد و یا تکمیل برخی از کار های دیگراز طرف شماست ،تنش شما افزایش می یابد تا زمانی که وظایف هر کسی به موقع به انجام برسد. با اضافه کردن بسیاری از مسئولیت ها بر روی دوش خود، در تنگنا قرار می گیرید ، واحساس استرس فلج کننده ای را تجربه می کنید. به این موضوع فکر کنید : چه مقدار از مسئولیت هایی که درطول روز و یا در جلسات داخلی، انجام و تصمیم گیری در مورد آن را به عهده می گیرید ، می تواند توسط افراد دیگر در سازمان انجام شود ؟
چگونه می توانید افراد نزدیک و کلیدی خود را بر اسا س الویت های سازمان پرورش دهید که آنها در شرایط این چنینی به جای شخص شما وارد عمل شوند . تقریبا همه مدیران و کار آفرینان در مورد این موضوع که هیچ کسی نمی تواند کار ها را آنطور که باید انجام دهد و همیشه من خودم شخصا باید به همه امور رسیدگی کنم ، هم نظر هستند . اما به یاد داشته باشیم که این موضوع در همه موارد صدق نمی کند و گاهی ناشی از عدم مدیریت صحیح ماست . چرا که توانایی افراد در سازمان خود را نمی شناسیم و یا در پرورش مهارت های آنها کوتاهی می کنیم و به این دلیل اعتماد به تصمیمات آنها بدون مداخله ما ، برایمان دشوار است .

۴- تصمیم گیری.

با گذشت زمان، کارآفرینان راحت ترو با اعتماد به نفس بیشتری قادر به تصمیم گیری هستند . با این حال، خستگی در تصمیم گیری یک پدیده واقعی است و می تواند تاثیرات منفی در سلامت روان کار آفرینان ایجاد نماید . ، حتی تصمیمات کوچک نیز می تواند شما را سرشار از استرس نماید ، حتی اگر شما با سرعت و به طور منطقی در مورد هر موضوعی تصمیم گیری نمایید .
فرآیند تصمیم گیری در زمانی برای ما ایجاد استرس می نماید که به دلیلی نگران بازخورد تصمیمات خود هستیم . یکی از بهترین راهی که می تواند این نگرانی را کاهش دهد ، اطمینان از تصمیم گیری درست است ، استفاده از تجربیات مشاوران و دوستان و مدیران با تجربه در تمام زمینه ها به ما در تصمیم گیری درست کمک می کند و گام موثر دیگر توسعه شخصی و بدون وفقه ما در زمینه های اساسی در کسب و کار است .

۵- قوی ماندن به عنوان یک رهبر.

یکی دیگر از موضوعات استرس زا قوی ماندن به عنوان رهبر سازمان خود است ، وظیفه شما این است که در هر شرایطی آرامش، مثبت بودن وظرفیت خود را حفظ نمایید . حتی زمانی که شرکت در حالت بحران است. در غیر این صورت، دیگران به تبع شما دچار استرس می شوند و کارایی همه افراد به طزر غیر قابل انتظاری افت می نماید . حفظ شخصیت “رهبری” کار سخت و پر استرسی است، اما باید برای محافظت از منافع شرکت انجام شود. همه انسان ها در شرایط بحرانی دچار احساسات مختلف می شوند. اما در نظر داشته باشیم به عنوان یک کار آفرین در ابتدای راه کارمندان ما نیاز به دانستن استرس ما ندارند . مدیریت وکنترل احساسات از جمله روش هایی است که می تواند به ما در این مورد کمک نماید . اما در میان گذاشتن درست بحران ها و مشکلات با کارکنان و داشتن همراهی و همفکری آنها از جمله روش هایی است که رهبران بزرگ و موفق دنیا از آن بهره می برند.

۶- تعهدات.

هیچ گاه زمان کافی در روز برای یک کارآفرین وجود ندارد: مردم برای ملاقات باشما زمان می خواهند ، شما باید در مورد مسائل بسیاری تحقیق و بررسی انجام دهید ، نیاز به حضورشما در رویداد ها ی بیشماری وجود دارد و وظایف متعددی که باید آنها را به انجام برسانید، همه این کارها به راحتی روی هم انباشته می شوند . حتی اگر شما عاشقانه کار خود را دوست داشته باشید ، هنگامی که برنامه ها اینطور به هم پیچیده شده تا جایی که به سختی زمانی برای تفکر و حتی مدیریت آن می یابید ، سطح استرس موشک وار شروع به بالا رفتن می کند .

۷- مشتریان.

بهترین راه برای حفظ یک کسب و کار وجود چند جریان مطمئن از درآمد، حاصل از منابع مختلف است. در روزهای اولیه یک کسب و کار، بیشتر درآمد شما ممکن است با یک مشتری یا شرکت گره خورده باشد. اگر چنین است، حفظ رابطه با یک مشتری اولویت شما می شود و بر این اساس منبعی سرشار از استرس را دارید . ایجاد شرکای تجاری متعدد و داشتن گروه های متفاوت از مشتریان به ما در مدیریت این استرس کمک می کند . از سوی دیگر، اگر شما گروه های بسیاری از مشتریان را داشته باشید ، حداقل یکی از آنها موظف به ایجاد سردرد برای شماست و همین یک مشتری دقیقا درزمانی که شما تلاش می کنید از یک شام خانوادگی آرامش بخش لذت ببرید ذهن شما را اشغال می کند . همه کارآفرینان این احساس را تجربه داشتند .

۸- ارایه تاثیر گذار.

با ارائه خود وکسب و کار تان فرصت های زیادی برای شما ایجاد می شود. تصور کنید باید در یک رویداد صحبت کنید خود و برند خود را معرفی کنید : ارائه شما می تواند بسیاری از افراد مهم را تحت تاثیر قرار دهد ، و حجم بزرگی از کسب و کارهای جدید به شرکت شما روی می آوردند و با ارایه ناموفق به جای بهبود شرایط ، در معرض خطر شکست و خراب شدن نام تجاری خود قراربگیرید . ارایه ها و حضور در سخنرانی ها و رویداد ها همیشه یکی از مسائل استرس زا برای کار آفرینان است .

۹- حفظ استعداد های اصلی در شرکت.

اکثر کارآفرینان به خوبی واقف هستند که تیم آنها می تواند باعث شکستن یا رونق کسب و کارشان شود . اگر شما استعدادی که دوست دارید استخدام کرده اید ، یکی ازدلایل ایجاد تنش بالا برای شما این است که چگونه این افراد را در تیم حفظ کنید. کسب و کارهای کوچک قادر به تحمل خروج افراد مستعد نیستند و حتی از دست دادن یک نفردر تیم می تواند مانند زلزله کل فرآیند اجرایی شرکت را مختل کند.

۱۰- نا شناخته ها.

مهم نیست که چقدر تحقیق می کنید و یا تجربه شما زیاد است ، متغیرها و شرایط ناشناخته بی شماری وجود دارد که می تواند بر کسب و کار شما در طول تمام سال ها تاثیر بگذارد. مواجهه با این ناشناخته ها به طور قطع باعث استرس شما می گردد. . ما هرگز نمی دانیم که یک رقیب جدید، فن آوری های جدید و یا برخی از رویداد چگونه می تواند همه چیز را تغییر دهد.اگر شما برای اولین بار در حال ورود به دنیای کارآفرینی هستید، به تمام این مسائل توجه نمایید . بررسی کنید چه عواملی باعث ایجاد استرس در شما می شود ، و اقدامات لازم برای کنترل سطح استرس خود را بیابید و انجام دهید . ورزش منظم، مدیتیشن و استراحت و سفرو وقت گذاشتن برای خانواده و دوستان می تواند به شما کمک کند که استرس های زندگی روزمره کارآفرینی را بهتر مدیریت نمایید .

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag