Skip links

۵ راهکار هوش رقابتی در بازاریابی

در صورتیکه شما احساس ناخوشایندی در مورد جاسوسی کردن از رقبای خود دارید، این واقعیت را در نظر بگیرید که آنها همیشه در حال جاسوسی از شما هستند و شما در معرض خطر هستید. اگر شما با کلمه جاسوسی احساس راحتی نمی کنید به آن به عنوان “هوش رقابتی” فکر کنید. هوش رقابتی یکی از روش های قانونی دستیابی به اطلاعات است که شما می توانید برای بهبود محصولات ، خدمات و حفظ مشتری از آن استفاده کنید.

اکثر شرکت ها به طور مستمر به دنبال راه هایی برای دستیابی به پیروزی از رقبای خود هستند و یک روش قدیمی آن است که از رقبای خود جاسوسی کنید. از لحاظ تکنیکی، جزء زیرمجموعه تحقیقات بازار است قصد ما جاسوسی از شرکت نیست ما به دنبال استراتژی های تحقیقات بازاریابی که قانونی هستند می باشیم .

هوش رقابتی به شما اجازه می دهد:

  • تجزیه و تحلیل زمینه هایی که رقبا بهتر از شما هستند، در نتیجه شما می توانید استراتژی هایی برای رسیدن یا پیشی گرفتن از آنها در این زمینه ها طراحی کنید.
  • مشخص کردن زمینه هایی که شما بهتر از رقبای خود می باشید، بنابراین شما می توانید بر آن مزایا تکیه کنید.
  • ایجاد یک معیار برای اندازه گیری اثربخشی تلاش های بازاریابی خود
  • به دست آوردن دیدگاه با ارزش در مورد جایگاه شرکت شما در صنعت
article_image_one_456.jpg

زمانیکه شما به دنبال بدست آوردن مزایا از رقبای خود هستید تکنولوژی همانند دوست به شما کمک خواهد کرد. با فناوری کنونی و دستیابی به اینترنت، راه های زیادی وجود دارد که شما می توانید با هزینه کم (یا بدون هزینه) انجام دهید. در اینجا ۵ پیشنهاد ذکر شده است:

۱- مکالمات آنها را گوش کنید.

این به آن معنی نیست که شما تلفن های آنها را شنود کنید یا کامپیوترهای آنها را هک نمایید. ما در حال صحبت در مورد مکالمات عمومی آنها هستیم. رقبای خود را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. توییتر و فیسبوک یک فرصت عالی در اختیار شما قرار می دهند تا شما پیگیر صحبت های رقبای خود با مشتریان شان باشید. شما می توانید یاد بگیرید چه چیزهایی را مشتریان در مورد برند آنها دوست دارند یا ندارند. شما ممکن است اطلاع داشته باشید که ابزارهای متعددی وجود دارد که می توانید برای نظارت بر شبکه های اجتماعی خود و رقبا از آنها استفاده کنید. شما باید در وبلاگ ها، خبرنامه ها و ایمیل لیست های رقبای خود عضو شوید. در نتیجه شما می توانید متوجّه شوید که آنها چگونه مشتریان مورد نظر خود را هدف گذاری می کنند و همچنین در مورد راه اندازی محصول جدید و کمپین تبلیغات آنها اطلاع پیدا خواهید کرد. به برخی از انجمن ها و گروه های ذینفع که آنها عضو هستند ملحق شوید این کار ممکن است به شما دیدگاهی در مورد فعالیت های ارتباطی، مشارکت اجتماعی و موضع آنها در مورد مسائل مهم مربوط به صنعت بدهد.

۲- بر محتوا و عملکرد سایت آنها نظارت داشته باشید.

بدون تردید، وبسایت اولین چیزی است که برای انجام تحقیقات آنلاین در مورد رقبای خود به سراغ آن می روید امّا نظارت وبسایت فقط شامل چک کردن ظاهر سایت، حسی که به شما القا می کند و خواندن صفحات “درباره ما” نیست. مرور دقیق وبسایت می تواند اطلاعاتی در مورد پیشینه رقیب، ترتیب محصولات و خدمات، فرهنگ، بازار هدف و خیلی بیشتر از اینها در اختیار شما قرار دهد. شما نباید فقط به محتوا توجه کنید. اگر شما بر عناصر مشخصی از وبسایت نظارت داشته باشید می توانید به اطلاعات مهمتری دستیابی پیدا کنید. بررسی دقیق تر کلمات کلیدی رقیب مکان خوبی برای آغاز است. سایت هایی مانند Open Site Explorer به شما اجازه می دهد تا به لینک دهنده های رقبای خود نظارت داشته باشید و Alexa که یکی از بهترین ابزار رتبه بندی وب است که منبع منتشر کردن اطلاعات در مورد رتبه بندی سایت ها برای دهه ها بوده است. ابزار های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که می توانند برای نظارت بر وبسایت به شما کمک کنند ، بسیاری از آنها رایگان هستند یا نسخه های رایگان محدود دارند.

۳- بر فعالیت های تبلیغاتی آنها نظارت داشته باشید.

ابزارهای زیادی برای کنترل تبلیغات خود و همچنین رقبا وجود دارد. به عنوان مثال، MixRank به شما اجازه می دهد که ترکیبی از روش های تبلیغاتی که شرکت استفاده می کند را ببینید. بدون نیاز به ثبت نام، اطلاعات مختصری در مورد ظاهر و متن تبلیغ، تبلیغ کننده و آمار جمعیت شناسی در اختیار شما قرار می دهد و با ایجاد یک حساب کاربری می توانید به اطلاعات کاملی دستیابی پیدا کنید.

۴- از یک ابزار رتبه بندی برای مقایسه عملکرد آنها با خودتان استفاده کنید.

ابزار رایگان HubSpot که رتبه دهنده بازاریابی نامیده می شود سایت ها را در زمینه های مختلف مانند وبلاگ، شبکه های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجوو… ارزیابی می کند و سپس یک نمره کلی می دهد. این یک ابزار دستی است که به شما کمک می کند تا متوجّه شوید که چه کارهایی که رقبای شما انجام می دهند درست یا نادرست است. اگر برای شما واقعاً مهم است و می توانید در این زمینه پول خرج کنید Simply Measured را امتحان کنید ابزاری است که همه ابزارها را برای یکی شدن با هم ترکیب می کند و تحلیل های دقیقی از تأثیرگذاران ، برندها، روندها، ترافیک، تغییرات، رقبا و اطلاعات بیشتر ارائه می دهد.

۵- برای هشدارهای گوگل ثبت نام کنید.

این یک روش آسان، راحت و رایگان است که هر زمان برند رقیب شما به صورت آنلاین نام برده شود به شما هشدار می دهد. Google Alert اخبار، وبلاگ ها ، ویدئو، بحث ها و کتاب ها را بررسی می کند. به راحتی به صفحه Google Alerts بروید، سوال های مورد نظر خود را با ذکر نام شرکت وارد نمایید و همچنین انتخاب کنید که نتایج هر چند وقت یکبار برای شما ارسال شوند. ابزارهای زیادی برای کنترل اشاره به برند در دسترس هستند اما Google Alerts یکی از محبوب ترین ها است.

فراموش نکنید که شما نسبت به این اطلاعات مسئول هستید.

ردیابی رقبا می تواند داده های مفید زیادی در اختیار شما قرار دهد، این وظیفه شما است که از اطلاعات به صورت عاقلانه و مسئولانه استفاده کنید. هشدار، هیچگاه از این اطلاعات برای مقلّد بودن استفاده نکنید. قطعاً راه هایی وجود دارد که شما بتوانید از نظر قانونی و اخلاقی اقتباس یا تقلید کنید. اگر متوجّه شدید که رقیب شما در زمینه ای موفق است به غیر از نیاز به فکرکردن در مورد مسائل کپی رایت و علامت تجاری، بسیار مهم است که شما برای حفظ منحصربفرد بودن کسب و کار خود تلاش کنید. همانطور که گفته شد، جاسوسی رقبا این اجازه را به شما می دهد تا با بهینه سازی استراتژی های رقابتی خود از داده های واقعی به جای حدس و گمان استفاده کنید. دانش قدرت است و این روزها شما به راحتی می توانید به دانشی که برای افزایش قدرت خود در بازار نیاز دارید دستیابی پیدا کنید.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag