Skip links

اهداف طراحی سایت – وبسایت ذهنیتان را طراحی کنید

طراحی سایت جذابی که بتواند نگاه هر مخاطبی را با خود همراه کند، عالی به نظر می رسد اما پیش از اینکه بتوان به چنین صفحه ای دست پیدا کرد باید ساخت و چیدمان صفحه را به خوبی انجام داده و پیش برد.

برای مثال، وب سایتی را در نظر بگیرید که در حوزه کسب و کار در حال فعالیت است، این وب سایت باید بتواند در سی ثانیه اول نگاه مخاطبی که وارد سایت می شود را با خود همراه کند. زیرا تصویر صفحه اول وب سایت در افزایش ماندن کاربر در سایت Time on site و عواملی مهمی مانند سئو یا رنک الکسای وب سایت بسیار سودمند است. پس باید راهکاریی را مورد بررسی قرار داد که به افزایش مدت زمان بازدید کاربران در سایت یا جذب نگاه آنها کمک کند.

*دسترسی های ساده ای را در اختیار کاربران قرار دهید تا با ورود به سایت شما دچار سردرگمی نشوند. 
*احساسات و نگاه مثبتی را در رابطه با کسب و کار در برابر چشمان مخاطبانتان قرار دهید.
*صفحه سایت جذاب و طراح خلق کنید.
*اجازه دهید تا قالب وب سایت شما در نگاه اول ساده اما در خور توجه به نظر برسد.
*اطلاعات مهم را حتما برچسب گذاری کنید.
*محتوای با کیفیت و همینطور مثبتی از کسب و کار شرکت خود در متن یا گرافیک سایت قرار دهید.
توجه به عوامل ذکر شده، می تواند همانند یک استراتژی موفق عمل کرده و راهگشای شما در رسیدن به اهدافتان باشد.


پیاده سازی برنامه ها و دستورات خاص در طراحی سایت
مراحلی که در ادامه به آنها پرداخته می شود را برای طراحی سایت موفق در نظر بگیرید.


اهداف مشتری های خود را شناسایی کنید:
شما باید در وحله اول هدف و نیاز مشتریان خود را شناسایی کنید تا بتوانید انتظارات آنها را در طراحی سایت خود اعمال کرده و در گام بعدی نیازهای مشتریان تان را برآورده کنید

فقط از مشتریان خود بپرسید که چه اطلاعاتی شما را در رسیدن به هدفتان کمک می کند؟ اما معمولا مشتریان قادر به توصیف اهدافشان نیستند و شما باید آنها را به چالش و گفتگو دعوت کنید تا بتوانید به شناختی واحد از سبک و اهداف وب سایت دست پیدا کنید. در نهایت نیز به یک توافق، هدف و جهت گیری مشخصی نائل خواهید آمد.
وب مسترها یا طراحان سایت ها همواره به دنبال استفاده از بهترین تصویر و هنر در طراحی سایت هستند. شما به دنبال وب سایتی هستید که طراحی جذابی داشته باشد و نگاه مخاطبان را جذب کند. اما نباید فراموش کنید که طراحی سایت هنری کاربردی است و اطلاعاتی مانند فروش محصولات، ارسال اطلاعات، دسترسی به خدمات، سرگرمی های مختلف یا …  باید در طراحی مجدد و نگاه ثانویه انجام شوند. اهداف شما باید در طراحی سایت کاملا روشن باشد بخصوص در هنگام طراحی سایت مجدد.


مخاطبان خود را شناسایی کنید.
وب سایت شما چگونه به نظر می رسد؟ پاسخ این سوال بستگی به افرادی دارد که این وب سایت برای آنها طراحی شده و به عوامل مختلفی مانند، شناسایی مخاطبان، تکنولوژی، جنسیت، سن، علایق و سلایق و همینطور تاثیر پذیری زیباشناختی یا  میزان استفاده بستگی دارد.

به طور مسلم وب سایت آموزشی که برای دانش آموزان پیش دبستانی طراحی می شود با وب سایتی که با هدف فوروم (وب سایت های گفتگو) طراحی می شود، کاملا متفاوت است. 
همانطور که طراحی سایت های بازی با وب سایت های تجاری و الکترونیکی متفاوت است. 
جزئیات دیگری مانند نوع خطی که برای تحریر استفاده می شود یا حتی اندازه فونت، گرافیک، انتخاب رنگ و … می تواند در جذب مخاطب تاثیر داشته باشد. در مورد جذب و شناسایی مخاطبان خود هوشمندانه عمل کنید.


طراحی سایت متناسب با برند (مارک) وب سایت
وبمسترها (طراحان وب سایت ها) علاقه خاصی به افزودن فلش ها یا پخش موسیقی هنگام باز شدن صفحات وب سایت ها دارند؛ تمام مواردی که به آنها اشاره شد، بسیار عالی و خلاقانه هستند اما نه همیشه و نه در همه سایت ها. قبل از اینکه چنین گزینه ای را برای طراحی سایت تان انتخاب کنید، مطمئن شوید که این سبک از طراحی  با لوگو یا تصویر برند شما و همینطور هدفی که به دنبال می کنید، متناسب باشد.


طراحی سایت و وبمسترها

شما گام های گفته شده از جمله: تعیین هدف، شناخت مخاطب، انتخاب مناسب طراحی صفحات متناسب با هدفتان را نیز به درستی پیش رفته اید. اکنون زمان آن فرا رسیده که به هماهنگی بین استراتژی های طراحی سایت و همینطوری هدفی که به دنبال آن هستید، بپردازید.
اما از کجا باید شروع کرد؟ تمرکزتان را بر ساخت یا بهینه سازی صفحات سایت قرار دهید. در سه مرحله می توان به «افزایش تعداد ثبت نام کنندگان» دست یافت.
*«درباره ما» در بالای صفحه اصلی باید کاملا روشن، مختصر و همینطور بدون استفاده از واژگان تجاری یا …  باشد تا مخاطب را با استفاده از واژه های اضافی دچار سردرگمی نکنید.
*شما به دنبال این هستید که کاربران وب سایت تان را به قسمت ثبت نام سوق دهید، برای دست یافتن به این هدف باید از رنگ مناسب برای لوگو و همینطور طراحی های صفحات وب سایتتان استفاده کنید تا قسمت ثبت نام به خوبی مشخص باشد. زیرا کاربران تمایلی به صرف زمان برای یافتن مکان ثبت نام در سایت شما ندارند. در اینجا هنر شماست که باید از مهارت های طراحی خود به نوعی استفاده کنید که کاربران بدون کوچکترین سردرگمی و صرف زمان به قسمت ثبت نام راهنمایی شوند.
*فرآیند ثبت نام باید بسیار ساده باشد و از کاربران تان فقط نام و اطلاعات تماس را بخواهید. سوالات پرسش نامه ای، نظرسنجی یا تحقیقات مالی را کنار بگذارید. فرآیند ثبت نام باید مختصر و ساده باشد زیرا در صورتی که روند ثبت نام برای کاربران طولانی به نظر برسد، ثبت نام را نیمه کاره رها خواهند کرد. این اطلاعات را در صورت نیاز می توان به مرور زمان جمع آوری کرد.
این مراحل ساده می تواند طراحی سایت شما را به هدف تان که افزایش تعداد ثبت نام کنندگان است، سوق دهد.
اگر وب سایت تان برند سرگرمی است به جذب احساس کاربر بشتابید و  از تصویر، شکل یا موسیقی استفاده کنید. 
اگر وب سایت تان با هدف اطلاع رسانی راه اندازی می شود بر استفاده ساده اطلاعات و انتقال سهل داده ها به مخاطب متمرکز شوید. زیرا شما به دنبال ساخت صفحه ای هستید که کاربر را از محتوا منحرف نکند.

طراحی سایت مناسب برای مشتریان

هر کسی که از اینترنت استفاده می کند، ممکن است یک مشتری بالقوه باشد اما همیشه یک مخاطب خاص وجود دارد که به دنبال جذب نگاه او هستید. این مخاطب باید تحت تاثیر محصولات یا خدمات وب سایت شما قرار گرفته و تبدیل به یک مشتری وفادار شود و در نتیجه باید به جذب چنین مخاطبانی پرداخت.
هدف مدیران وب سایت ها از تبلیغات دوره ای، تبلیغات دائمی، طراحی محصول و … جذب نگاه مخاطبان است.
وب سایت فروش موتورسیکلت را در نظر بگیرید. این وب سایت بیشتر مورد توجه رده سنی ٢۰-۴۵ سال است و می تواند درآمد ۵۰ هزار دلاری یا حتی بیشتر را داشته باشد. در نتیجه گروه هدف و رده سنی مخاطبان وب سایت موتورسیکلت به خوبی مشخص شدند. بنابراین باید گفت، وب سایت های پرطرفدار می توانند گروه هدف های کوچک و در سنین مختلف را به خود اختصاص دهند. 
اگر به مشخصات کامل کاربران تان برای ثبت نام نیاز دارید باید استراتژی خاصی را در نظر بگیرید. کاربران ممکن است مدت زمان کوتاهی را برای جستجوی محصول یا سرویس موردنظرشان روی سایت شما سپری کنند، در نتیجه فقط مایل به ثبت نام سریع هستند.
بررسی های مختلف نشان می دهد، سایت هایی که فرم ثبت نام های کوتاهتری داشته اند مخاطبان بیشتری را برای ثبت نام با خود همراه کرده اند. 
اما چرا باید این روند را ساده در نظر گرفت ؟

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag