Skip links

الگوهای طراحی سایت – الهام از بروتالیسم در طراحی

در اساسی‌ترین شکل بروتالیسم در طراحی سایت، از رنگ‌های شفاف، اَشکال و طرح‌های جسورانه و نوعی توپوگرافی‌ تشکیل شده که اغلب به صورت خام و بزرگ‌تر از حد معمول هستند. تاکنون، همه ما به نوعی شیوه طراحی وب‌سایت بروتالیسم را تجربه کرده‌ایم که طی سال‌های گذشته کشش زیادی نسبت به آن وجود داشته است.

حتی بلومبرگ هم این شیوه را به عنوان روش کار خود انتخاب کرده است. 
اما این سبک طراحی وب سایت از کجا نشأت می‌گیرد؟ در طراحی سایت بخش‌هایی از آن از جنبه‌های مختلفی چون معماری الگو گرفته شده است. این شیوه معماری در اواسط دهه ١٩۰۰ میلادی رواج یافت و از بتن برای تولید سازه‌های سخت و خشن استفاده می‌شد.  
در این مقاله، به بررسی جنبه‌های مختلف شیوه بروتالیسم در معماری می‌پردازیم که الگوی روند طراحی سایت است که امروزه به طور غالب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ ها در طراحی سایت

رنگ‌های خاکستری و کدر که اغلب با رنگ بتن در ارتباط‌اند، یکی از دلایل چالش‌برانگیز بودن این شیوه معماری هستند. سبک‌های تیره اغلب سرد و سنگین هستند. احیای چنین شیوه‌ای در طراحی سایت این انگیزه را در برخی طراحان ایجاد کرده تا از سبک‌ها و پالت‌های مشابه به ویژه با استفاده از تصاویر بهره ببرند.

شکل ها در طراحی سایت

با توجه به اشکال یافت‌‌شده در معماری سبک بروتالیستی، واکنش مشابهی در طراحی سایت ایجاد شده است.

استفاده جسورانه از اشکال، به طور واضح به شیوه طراحی وب‌سایت تعبیر شده است و طراحان از نمونه‌های مشابه برای ایجاد تأثیر، عمق و توجه استفاده می‌کنند. این اشکال اغلب منحصر به فرد و جدید هستند. بتن توانست گزینه تازه‌ای را برای معماران باز کند تا بتوانند هر شکل قابل تصوری را به کمک آن خلق کنند. بسیاری از سایت‌ها از این اشکال منحصر به فرد و برجسته در تشکیل شکل‌های سه‌بعدی تا نقش‌های بروتالیستی استفاده می‌کنند.

مقیاس و تناسب در طراحی سایت

ماهیت قابل توجه ساختمان‌هایی که براساس سبک بروتالیستی طراحی شده‌اند، تعبیر واضحی از تناسب و مقیاس عناصر را در این شیوه طراحی وب‌سایت ارائه داده است. این ساختمان‌ها اغلب بسیار بزرگ بوده و تأثیر بدی که به جا می‌گذارد تنها به دلیل نبود رنگ است.

این ساختمان‌ها اغلب در رفع سادگی و ضخامت‌های سازه نقش کمی دارند در حالی که در یک ساختمان سنتی از منحنی‌ها یا ویژگی‌های زیبا برای این کار استفاده می‌شود.

 روند طراحی سایت که مفهوم و مقیاس حماسی را به خود اختصاص داده، اغلب با توجه به خوانا بودن یا جذابیت‌های بصری بر عناصر خاصی چون تایپوگرافی و تصاویر تأکید می‌کند.

 مفهوم مشابهی نیز برای این وضع صدق می‌کند. ساختمان‌هایی که براساس شیوه بروتالیستی طراحی شده‌اند، با کمی ظرافت خود را بر مناظر اطراف تحمیل می‌کنند. این ساختمان‌ها برخلاف شیوه‌های معماری امروزی عمل می‌کنند و این در حالی است که ساختمان‌ها اغلب طوری طراحی شده‌اند که با محیط اطراف خود ترکیب شده یا در ساخت آنها از حجم بالایی شیشه استفاده شده تا منعکس‌کننده آسمان باشد.

طراحی وب‌سایت‌هایی که این روند را دنبال می‌کنند بسیار شبیه به هم هستند و با توجه به تأثیر بصری عالی و طرح‌های غیرعادی و ترکیب‌های رنگی به کار رفته، جلب توجه کرده و خود را به بازدیدکنندگان تحمیل می‌کنند. بسیاری از این نوع و عناصر اغلب غیر ضروری‌اند و صرفا با تأثیر بصری و مدسازی در ذهن اجرایی می‌شوند.

این مورد، شبیه نمونه‌های بسیار معروف معماری بروتولیستی بود که قابلیت‌های بتن، معماران را وسوسه می‌کرد تا اشکال، ساختارها و دکوراسیون جدیدی را امتحان کنند.

این طرح‌ها اغلب از اشکالی تشکیل شده‌اند که به طور اختصاصی طبق آنچه در ذهن کاربر است، طراحی نشده اما بیش از هر چیز، تأثیر بصری آن مورد توجه قرار گرفته است.

 در این نقطه، به نظر می‌رسد که شیوه طراحی سایت بروتالیستی بیش از پیش مورد توجه طراحان قرار گرفته و ویژگی‌های منحصر به فرد آنها را به ویژه برای وب‌سایت‌های بصری مانند گالری‌های هنری یا اصطلاحات موسیقی درک می‌کنند. به طور قطع، اقدامات ظریف‌تری برای دستیابی به اثر برتر بدون در نظر گرفتن تأثیرات منفی در تجربیات کاربر و کاربر نهایی به دست می‌آید. 

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag