Skip links

اسکرول در طراحی سایت – نقش جدید اسکرول در طراحی وب ( بخش اول)

اسکرول در طراحی سایت، موضوعی که تا چندی پیش یکی از تابوهای مهم در طراحی سایت ها بود، در سال های اخیر تبدیل به یکی از ضروریات مهم دوستداران وب سایت ها شده است و از آن به عنوان یکی از محبوب ترین تکنیک ها یاد می شود.

همانطور که اسکرولینگ در حال تغییر معنای خود است، کارشناسان طراحی سایت و وب مسترها نیز باید قوانین جدیدی را در این رابطه بیاموزند.
در این مطلب قصد داریم تا به تولد دوباره اسکرولینگ پرداخته و به بررسی جوانب مثبت و منفی آن اشاره کرده و تکنیک های سریع موجود در این رابطه را بیان کنیم.

 چرا اسکرولینگ دوباره متولد شد ؟

پاسخ آن ساده است: اسمارت فون ها . از زمانی که کاربران موبایل از کاربران PC پیشی گرفتند ، در نتیجه  UI designersخود را با این تطبیق وفق دادند. افزوده شدن هر روزه به تعداد کاربرانی که با نمایشگرهای کوچک کار می کنند، نقش و ضرورت اسکرولینگ را بیش از پیش در بین طراحان سایت برجسته کرد. نمایشگرهای کوچک با اسکرول های طولانی.
اما عوامل دیگری نیز در این موضوع و تولد دوباره دخیل هستند. اینترنت پر سرعت که در  اختیار کاربران قرار گرفته، باعث شده تا اسکرولینگ نسبت به کلیک کردن برای رفتن به صفحه دیگر سریعتر باشد. قدرت روز افزون شبکه های اجتماعی نیز تکنیک خاص خود را می طلبد. متناسب با حجم محتوای تولید شده توسط کاربران ، اسکرولینگ نیز به همان میزان تغییر می کند.
همانطور که در  Web Design Trends ٢۰١۵ & ٢۰١۶ توضیح داده شده است، اسکرول های طولانی در سمت راست صفحه card-based design  قرار می گیرند. وقتی تکنیک ها با یکدیگر ترکیب می شوند ، اجازه می دهند تا داده های زیادی  که مخصوص کاربران bite-sized  هستند در جریان باشند.

بنا به تحقیقات انجام شده، کاربران اهمیتی به اسکرولینگ نمی دهند و مشکلی با آن ندارند. جمع کردن همه چیز در بالای صفحه باعث می شود که همه مطالب در کنار یکدیگر قرار گرفته و به سادگی و سهولت با یک اسکرول در امتداد یکدیگر قرار بگیرند.
بخشی از دلیل اینکه اسکرولینگ به عنوان یک الگو و همینطور اسطوره محبوب ارائه شد، این است که پیشرفت های خوبی در Javascript  و  CSS داشت. 
زیرا پیش از این بسیار دشوار بود که در یک صفحه طولانی اسکرولینگ خوبی داشت. همانطور که به خوبی می توانید تصور کنید که یک صفحه پر از متن و تصویر خیلی با قالب UI همخوانی ندارند.

اگر یک بار از اسکرول طولانی در ابتدا، وسط یا پایان وب سایت تان (گرافیک، انیمیشن ، آیکون و …) استفاده کنید، خواهید دید که چگونه توجه کاربران را به خود جلب خواهید کرد.
در واقع باید گفت که برخی الگوهای ترکیبی جدید در اسکرولینگ در حال تولد هستند. برای مثال ، «اسکرول ثابت در یک نقطه» همانند تجربه ای است که کاربران در سایت های قدیمی با اسکرول های طولانی و بدون حرکت عمودی  داشتند.

 آیا اسکرولینگ برای شما مناسب است ؟

در کنار تمامی طراحی سایت ها و تکنیک هایی که ارائه شده، کسانی هستند که یا عاشق یک مفهوم بوده یا از آن بیزارند. اما نمی توان گفت که یک موضوع کاملا درست است یا غلط. به همین دلیل باید قبل از مقابله با چنین پروژه هایی به بررسی های آنها پرداخت.

مزایای اسکرولینگ

تعاملات تشویقی : عناصر متغییر همیشه در یک محیط ثابت قرار گرفته اند و روش جالبی برای نمایش مطالبی هستند که کاربران را جذب و تشویق به ادامه می کنند.
اسکرولینگ سریع اما طولانی:  باعث می شود تا کاربران سریعتر بین صفحات جابه جا شوند. 
کاربران تان را حفظ کنید : استفاده از این تکنیک در طراحی سایت شما باعث می شود تا تعاملات کاربری افزایش پیدا کرده و مدت زمان ماندگاری کاربران در وب سایت تان  افزایش قابل توجهی پیدا کند. 
از این موضوع می توان در سایت هایی با اسکرول های طولانی استفاده کرد و به کاربران مطالبی را نشان داد که حتی به آن فکر هم نکرده اند.

طراحی سایت ریسپانسیو :  طراحی سایت با وجود اندازه های متفاوت نمایشگرها مثل اسمارت فون 
PC ،  و تبلت ها می تواند دشوار باشد اما استفاده از اسکرولینگ ها به ساده تر شدن این پیچیدگی کمک سودمندی کرده است. 
حرکات کنترلی :  اسکرولینگ معمولا به صورت طبیعی و با تماس دست به سمت پایین صفحه بوده و کاربران با آن ارتباط برقرار کرده اند و این موضوع بسیار ساده تر از ضربه زدن به نقاط مختلف صفحه ( در اسمارت فون ها ) است. 
طراحی لذت بخش : با چند کلیک می توان تعامل سریعی بین یک برنامه ، بازی یا … با کاربر برقرار کرد.

معایب اسکرولینگ

-کاربران سمج :  برخی از کاربران در برابر تغییرات مقاومت می کنند. با وجود اینکه تکنیک استفاده از اسکرولینگ بسیار رایج شده و امروزه این تکنیک بخصوص در بین کاربران موبایلی بیش از پیش دیده می شود.
-اشکالات سئو : داشتن تنها یک صفحه ممکن است بر سئو سایت اثرات منفی داشته باشد. 
-نامتناسب بودن : عدم تناسب بین اسکرولینگ و محتوا ممکن است باعث آشفتگی و سردرگمی کاربران شود. 
-مشکلات  Navigational  : این مشکل در صورتی بروز می کند که برگشت به مطلب قلبی دشوار و دردساز باشد. برای حذف این مشکل باید چند نویگیشن دائمی به سمت بالا ایجاد کنید که هر کدام به یک بخش از سایت برگردند.
-سرعت سایت : بخش های بزرگ محتوا مانند فیلم یا گالری های عکس ممکن است سرعت سایت را کاهش دهند. بخصوص برای سایت هایی که اسکرول  parallax  بوده  و بر مبنای Javascript و jQuery هستند.
-عدم وجود پاورقی : در سایت هایی با اسکرول تمام صفحه، یک فوتر باریک اما قابل مشاهده پیشنهاد می شود که نویگیشن را قربانی نکند. زیرا ممکن است کاربران در صورت عدم وجود نوتیفیگشن آشفته و سردرگم شوند.


جدای از مزایا و معایب باید گفت که اسکرول طولانی تکنیکی است که برای برخی از وب سایت ها مناسب تر از سایر وب سایت ها است. این وب سایت ها عبارتند از :
-وب سایت هایی که سهم عظیمی از  کاربران آنها را کاربران موبایلی تشکیل داده اند. 
-وب سایت هایی که به صورت مداوم آپدیت می شوند ، مانند وبلاگ ها 
-وب سایت هایی که اطلاعات زیادی را برای یادگیری تنها از یک راه  و مسیر ارائه می دهند، مانند سایت های اینفوگرافیک 
-وب سایت هایی که حاوی ویدئوهای سنگین نیستند.
-شبکه های اجتماعی که با محتوای ثابت اما گسترده توسط کاربران تولید می شوند به خوبی با اسکرولینگ های طولانی کار می کنند (تکنیکی که در سال های اخیر باعث محبوب تر شدن صفحات اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر شد) 
-از سوی دیگر، وب سایت های هدفمند مانند E-commerce که نیازمند نویگیشن منسجم هستند، بیشتر به سمت صفحاتی با طول مشخص گرایش دارند.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag