Skip links

روانشناسی رنگ ها و تاثیرات آن در طراحی سایت

آیا تا بحال به این نکته توجه کرده‌اید که رنگ‌بندی در هر چیزی چه تاثیری می تواند بر روی بیننده داشته باشد؟ یا اینکه هر رنگ چه احساسی را به بیننده القا کرده و یا چه پیامی را به مخاطب می رساند؟ آیا تاکنون به این مسئله پی برده‌اید که رنگ‌ها کاملا با احساسات در ارتباطند و با دیدن هر شیء، پیامی که رنگ آن به ضمیر ناخودآگاه ما می رساند،

باعث بروز احساسات مختلفی از قبیل شادی، غم، آرامش، هیجان، ترس، امنیت، اطمینان و … در ما می شود؟ توجه به این نکته که در وب‌سایت باید از چه ترکیب رنگی برای جذب مخاطب و ایجاد فضای موردنظر، استفاده کنیم، بسیار حائز اهمیت است. برای درک بیشتر این مسئله بد نیست به چند مورد از تحقیقات روانشناسان در زمینه تاثیر رنگ‌ها توجه کنید:

در روانشناسی رنگ‌ها این جمله تایید شده است که رنگ ها تاثیر زیادی بر احساسات بیننده در ٩۰ ثانیه اول دیدن می‌گذارند این تاثیر می تواند فرد بیننده را ترغیب به خرید محصول از شما نماید. رنگ‌ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی‌کنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان می دهند.وجود یک رنگ در مناطق مختلف و فرهنگ ها تاثیر بسیار متفاوتی داردو هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می فرستد.

طراحان نیز در طراحی سایت این نکته را در نظر می گیرند که رنگ ها جز عناصری هستند که می توانند پیامی را به شخص انتقال دهند. در طراحی سایت نیز رنگ ها می توانند تمامی جنبه های یک سایت اعم از طراحی بسته بندی محصولات، لوگوها و… را به کاربر انتقال دهند.  

در ادامه مقاله مفاهیم هر رنگ را بررسی می کنیم.

 

رنگ ها معانی خاص خود را دارند که بسته به شرایط اجتماعی و فرهنگی این معانی می تواند متغیر باشند. در زیر معانی چند رنگ را بیان کرده ایم:

رنگ قرمز نمایانگر : فعالیت، انرژی، گرما
رنگ آبی نمایانگر : آرامش، اعتماد، صداقت
رنگ سبز نمایانگر : مثبت بودن، خوشبختی، آرامش ، مناسب برای محصولات حوزه سلامتی
رنگ صورتی نمایانگر :  زنانگی، لطافت، آرامش بخش
رنگ سیاه نمایانگر : کارایی، جذابیت، اقتدار و توانایی، کمال، تشریفات و رسمی
رنگ سفید نمایانگر : پاکی، سرما، معصومیت و صداقت
رنگ نارنجی نمایانگر : محرک، گرمابخش، شادی آور
رنگ بنفش نمایانگر : ظرافت، ثروت
رنگ زرد نمایانگر : درخشندگی، خشنودی، گرمی و در مواردی احتیاط


یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب رنگ جنسیت طراح سایت و یا مدیر سایت می باشد که باید آن را در نظر گرفت.به عنوان مثال اگر سایتی آرایشی و بهداشتی و یا هر سایتی که مناسب بانوان باشد را طراحی می کنید می توانید از رنگ بنفش و صورتی استفاده نمایید که می تواند برای خانوم ها جذاب باشد ولی برای آقایان چنین رنگی جذاب نیست…

ترکیب رنگ مناسب برای وب سایت

شما جهت استفاده از رنگ در وب سایت خود می توانید از یکی از سه روش زیر استفاده نمایید تا با انتخاب رنگ صحیح بهترین راه رسیدن به هدف و تاثیر گذاری در مخاطب را داشته باشید.

روش سه گانه

این روش یکی از متعال ترین و اصولی ترین متد رنگی است که شما می توانید در طراحی سایت از آن استفاده کنید به این صورت که با استفاده از چرخه ١٢ تایی رنگ می توانید ٣ رنگ انتخابی خود را با فواصل ١٢۰ درجه تحت شعاع یک مثلث انتخاب نمایید.

روش ترکیبی

این روش در مقایسه با روش سه گانه سخت تر است و ممکن است شما را به آزمایش وا دارد. ولی در صورت استفاده صحیح می توان نتیجه خوبی از آن گرفت. این روش با انتخاب دو جفت متضاد و دو جفت مکمل در چرخه رنگی ١٢ تایی انجام میشود.

روش رنگ های مکمل

در این روش فقط به انتخاب رنگ های مکمل تاکید می کند و در استفاده از این نوع روش باید با دقتی بیشتری رنگ ها را انتخاب کرد، چون همه در یک طیف رنگی می باشند و همین استفاده از یک طیف رنگی خاص می تواند یک پیام را بسیار شدید تر به کاربر انتقال دهد.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag