Skip links

شبکه های اجتماعی و شناخت علمی‌تر آنها

 آشنایی بیشتر با انواع شبکه های اجتماعی، دلایل و ریشه‌ها و تاریخچه‌ی شکل گیری شبکه های اجتماعی، کاربردهای آنها، روش‌های استفاده‌ی بهتر و اثربخش‌تر از شبکه های اجتماعی در زندگی شخصی و محیط کسب و کار، اشتباهات رایج در شبکه های اجتماعی و در یک کلام فرصتها و تهدیدهای مرتبط با شبکه های اجتماعیآیا این درس برای من مناسب است؟

وقتی در یک جمع، از شبکه های اجتماعی دیجیتال و نقش و تاثیری که در زندگی ما انسانها دارند حرف می‌زنیم، بعضی‌ها ژست حکیمانه‌ای می‌گیرند و بسیار بی‌تفاوت می‌گویند: هر چیزی خوبی و بدی‌هایی دارد. اگر از آن خوب استفاده شود، خوب است و اگر از آن بد استفاده شود، بد است. درست مثل چاقو!

معمولاً افرادی که چنین بی‌تفاوت و بی‌احساس، موضع می‌گیرند، همین موضع محافظه کارانه را در مورد بسیاری از جنبه های دیگر زندگی هم مطرح می‌کنند. راجع به مطالعه، راجع به تحصیل، راجع به ماجراجویی، راجع به ریسک کردن، راجع به عاشق شدن یا هر چیز دیگری.

اگر جزو این گروه نباشید، احتمالاً در مورد توییتر و فیس بوک و اینستاگرام و اسنپ چت و امثال آن، تا حدی به یکی از دو سر طیف تمایل دارید. یا از جمله کسانی هستید که شبکه های اجتماعی را تبی زودگذر و ابزاری برای اتلاف وقت و غیرمفید و آزاردهنده می‌دانید و همیشه در حسرت یک گوشی غیرهوشمند بدون سیستم عامل‌های امروزی هستید، یا اینکه شبکه های اجتماعی، بخشی از زندگی روزمره شما را به خود اختصاص داده‌اند.

روزی چند بار، سری به تلگرام می‌زنید و پیامهای گروهی خود را بررسی می‌کنید. شاید هم با دیدن هر یک از دوستانتان، در پی این باشید که یکی از گروه‌های “مناسب” تلگرام و واتس آپ را پیدا کنید و او را به آن گروه ملحق کنید.

شاید هم اکانت توییتر و فیس بوک شما فعال باشد و سهمی از روز یا هفته‌تان را به خود اختصاص دهد.

اگر خودتان را به گروه اخیر متعلق می‌دانید، پیشنهاد متمم این است که درس شبکه های اجتماعی و شناخت علمی‌تر آنها را پیگیری و مطالعه کنید. جدای از درس‌ها و بحث‌هایی که در زیر این عنوان برای شما مطرح می‌شود، متمم در پیام اختصاصی شما هم بحثها، اخبار و توضیحات مرتبط با این شبکه‌ها را برای شما مطرح خواهد کرد. البته فراموش نکنید که در صورتی که این درس برای شما جالب است، در زیر این بحث، کنار جمله‌ی این مبحث در حوزه‌ی علاقه‌ی من قرار دارد، علامت بگذارید تا متمم هم از علاقه‌ی شما مطلع و مطمئن باشد.منابع مورد استفاده در این درس چیست؟

با توجه به اینکه محتوای این درس، مقدماتی است و طبیعتاً پراکندگی آن زیاد است، از مراجع متعددی در تدوین آن استفاده شده و مقالات متعددی در آن مورد استفاده و استناد قرار گرفته‌اند. در هر درس، منابع و مراجع مورد استفاده به صورت مستقل مشخص شده و مورد اشاره قرار گرفته است. اما برخی منابع کلیدی هم وجود دارند که ساختار این درس بر اساس آنها بنا شده و به صورت مکرر از آنها در تدوین و تالیف مطالب استفاده گردیده است.

برخی از این منابع به شرح زیرند:

۱٫ Netsmart: How to thrive online, Howard Rheingold (لینک معرفی کتاب در آمازون)

۲٫ Connected: The surprising power of social networks, Nicholas Christakis

          (لینک معرفی کتاب در آمازون , لینک مروری بر کتاب در وبمایندست)

۳٫ Six Degrees: The science of a connected age, Duncan Watts (لینک معرفی کتاب در آمازون)

۴٫ The Start-up of You, Reid Hoffman (لینک معرفی کتاب در آمازون)

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag