UI چیست ؟
طراحی، یک اصطلاح نسبتا گسترده و مبهم است. وقتی شخصی به شما میگوید که من یک طراح هستم، به روشنی برای شما مشخص نمیشود که فعالیت روزانه او دقیقاً شامل چه کارهایی میشود. ذیل چتر طراحی، وظایف متعددی جای گرفته است که معمولاً هر کدام زمینه های تخصصی ای به حساب می آیند.
UI چیست ؟
در دنیای تکنولوژی، هر آنچه در یک دستگاه هوشمند به گونه ای طراحی شده باشد که بتواند با انسان ایجاد تعامل کند، «رابط کاربری» نامیده می شود. رابط کاربری، کاراکترهای تصویرسازی شده، پیام های راهنما و چگونگی دعوت یک وب سایت یا اپلیکیشن از کاربرانش برای تعامل و پاسخ آنها به این دعوت است.
در کامپیوترهای اولیه رابط کاربری تنها محدود به تعداد دکمه روی صفحه فرمان متصدی و فرم های گزارش پانچ شده خروجی دستگاه بود. با گذشت سال ها، کاربر به توانایی تعامل با یک کامپیوتر آنلاین دست یافت و رابط کاربری (UI) به یک صفحه نمایش خالی با یک خط برای نوشتن دستور، یک صفحه کلید و مجموعه ای از دستورها و پاسخ های کامپیوتر به آنها تغییر یافت.
اگر چه طراحی رابط کاربری مفهومی قدیمی تر بوده و بیشتر از آن استفاده شده است، اما به علت برداشت های غلط بسیار، یافتن پاسخی برای سوال “طراحی رابط کاربری چیست؟” امری دشوار است.
همانند طراحی تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری نیز نقشی چند وجهی و چالش برانگیز است. طراح رابط کاربری مسئول تبدیل محتوا،طرح و ظاهر یک محصول به تجربه ای جذاب برای کاربر است.
نقش طراحی رابط کاربری برای هر رابط دیجیتال و کاربران آن در زمینه احساس ناشی از برند و اعتماد به برند نقشی بسیار مهم و ضروری می باشد. گرچه ارتقا حس ناشی از برند و اعتماد به برند به طور خاص وظیفه ی طراح رابط کاربری نیست، اما طراحی رابط کاربری محصولات برند بر این دو موضوع تاثیرگذار است.
UI که مخفف user interface می باشد در فیلد اثر متقابل ماشین و انسان در صنعت طراحی، فضایی می باشد که اثر متقابل بین انسان و ماشین به وجود می آید. هدف این اثر متقابل اجازه برای عملکرد موثر و کنترل ماشین از سمت انسان می باشد، در حالیکه ماشین اطلاعاتی را باز می گرداند که کمک به تصمیم گیری های کاربران می نماید.
طراحان UI معمولاً وظیفه یکپارچگی سبک طراحی در کل روند محصول را نیز بر عهده دارند، به صورتی که به صورت شهودی، نوع چینش و محتوای صفحات با یکدیگر همخوانی داشته باشد و همچنین زبان طراحی مورد استفاده سازگاری خودش را در تمامی روند ها و صفحات محصول حفظ نماید. حفظ این ثبات در نمایش المان ها، نمایش خطاها و سبک طراحی ضروری می باشد.
آخرین وظیفه ی طراح رابط کاربری نیز پیاده سازی طراحی به کمک یک توسعه دهنده است. در گذشته تفاوتی میان طراح رابط کاربری و توسعه دهنده قائل نمی شدند. اما امروزه طراح وب (که در واقع همان طراح رابط کاربری است که توانایی کدنویسی دارد) به عنوان طراح رابط کاربری شناخته می شود. طراحی رابط کاربری امری است که بر پایه ساخت رابط کاربری هایی جذاب با گذر زمان تکیه دارد و با گذشت زمان دچار تکامل و تغییر می شود.
هدف طراحی رابط کاربری ساده و موثرسازی تعامل ها در حد امکان است. به دلیل اهمیت بالای کاربر و نیازهای او در این طراحی، طراحی رابط کاربری را طراحی «کاربر محور» نیز می نامند.
رابط کاربری، به طور کلی مجموعه ای از معماری اطلاعات، طراحی تعاملی و طراحی بصری است. طراحی رابط کاربری، دانش طراحی وبسایت ها، کامپیوترها، اپلیکیشن ها، ماشین ها، دستگاه های ارتباطی هوشمند و اپلیکیشن های نرم افزاری با تمرکز بر تعامل و تجربه کاربری است.
به طور کلی می توان گفت طراحی رابط کاربری سه بخش از محصول را تشکیل می دهد:
- :Senseشامل کنش و واکنش محصول در رابطه با ورودی کاربر و یا محیط های نمایش متفاوت است
- :Skinشامل نمایش بصری و گرافیکی محصول است
- :Makeup شامل دستورالعمل ها و نکات و راهنماهایی است که کمک می کند کاربر تجربه بهتری داشته باشد.
در یک همه پرسی که از طراحان رابط کاربری غیر ایرانی توسط وب سایت صورت گرفته بود، طراحان این تعاریف را ارائه داده اند:
«طراحی رابط کاربری، زیباسازی پیکسل به پیکسل یک طرح است که جزیی از ساختار تجربه کاربری به شمار می رود. طراحی رابط کاربری کم اهمیت تر از هیچ بخشی از فرایند طراحی نیست و بخش عظیمی از چیزی است باعث شکل گیری یک تجربه کاربری فوق العاده می شود. ابتکار در طراحی رابط کاربری، همه چیز نیست. یک رابط کاربری (UI) زیبا ممکن است باعث ایجاد تجربه ای خوشایند شود، اما یک رابط کاربری خوب در کنار یک تجربه کاربری ضعیف، طرح ضعیفی محسوب می شود.»
طراحی رابط کاربری فرایند ساخت یک زبان بصری و سلسله مراتب هایی است که به کاربر اجازه استفاده و تعامل با یک اپلیکیشن را می دهد.
طراحی رابط کاربری ساخت رابطی قابل استفاده برای دستگاه های انسان ها است و شامل کاربر و اعمال طبقه بندی شده، نیازها و اهدافش؛ راحتی و سهولت در استفاده، وضوح و زیبایی اجرا؛ انعطاف پذیری و انطباق پذیری در دستگاه های مختلف می شود و در نهایت، طراحی رابط کاربری روندی است که شیوه کار ماشین ها را به شیوه تفکر انسان ها ترجمه می کند.
بر پایه طراحی رابط کاربری، نقشی به عنوان طراح تعاملی نیز تعریف می شود. گری بودهو (Gary Bodhoo) این کلمه را ضد و نقیض می خواند چراکه توهمی از درک و کنترل ایجاد می کند. در عین هم پوشانی، میان طراحی رابط کاربری، استراتژی محتوا، معماری اطلاعات، تجربه کاربری تفاوت های ساختاری نیز وجود دارد. بودهو، واژه «قصه گو» (Story teller) را برای این نقش پیشنهاد می دهد.
رابط کاربر می تواند به طور کامل تجربه کاربری را در بر گیرد، که ممکن است زیبایی ظاهری دستگاه، زمان پاسخ گویی و محتوایی که در چهارچوب رابط کاربری به کاربر ارائه می شود را شامل شود.
رابط کاربر ضعیف یکی از دلایل غیر قابل استفاده شدن صفحات وب (و اپلیکیشن) است. بنابراین، هدف طراحی ابزاری است که خوشایند بوده و در عین حال مناسب با انتظار کاربران باشد و به آسانی بتوانند با آن کار کنند. کیفیت رابط کاربری هر وب گاه یا اپلیکیشن، کیفیت تعامل کاربران با آن را مشخص می سازد.
طراحی رابط کاربری اولین عنصر موثر برای شکل گیری ارتباط میان کاربر و فضای وب گاه یا اپلیکیشن است. اولین بخشی که ذهن مخاطب را با خود درگیر می کند. عاملی که موجب تداوم حضور در فضای یک وب گاه یا اپلیکیشن یا برعکس منجر به گریز از آن فضا می شود.
طراحی رابط کاربری، به عنوان یکی از شاخصه های هنر کاربردی، اساسا با زیباشناسی، روان شناسی، نظام نشانه ها و فن آوری در ارتباط است. توجه به هریک از موراد بیان شده در طراحی رابط کاربری، نقش موثری را در بهبود برقراری ارتباط با کاربران خواهد داشت.