Skip links

شروع سئوی سایت دو راهی قرارداد سئو یا انجام درون سازمانی



مقالات این سری آموزشی

می‌خواهید پروژه وب سایت‌تان را شروع کنید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ پروژه کلی سئوی سایت شما از جایی شروع می شود که شما سر یک ۲ راهی انتخاب مسیر سئو قرار می گیرید:

  1. سایت دارید
  2. سایت ندارید
شروع سئوی سایت دو راهی قرارداد سئو یا انجام درون سازمانی
شروع سئوی سایت دو راهی قرارداد سئو یا انجام درون سازمانی

حالا اگر سایت داشته باشید می‌خواهید پروژه سئوی آن‌را استارت بزنید؛ حالا یا پروژه درون سازمانی هست یا برون سپاری می‌شود. اگر پروژه درون سازمانی باشد، شما به چندتا آپشن نیاز دارید:

  • تخصص و مهارت
  • برنامه اصولی
  • استراتژی صحیح
  • نتایج نیمه شفاف
  • یاد گیری و پیشرفت

یعنی بطور کلی وقتی شما می‌خواهید پروژه را درون آوری بکنید و داخل سازمان خودتان انجام دهید، در ابتدا شما به تخصص و مهارت انجام سئو نیاز دارید و دوم اینکه شما برنامه اصولی می‌خواهید و اگر می‌خواهید سئو را اصولی انجام بدید باید آن را یاد بگیرید. بهمین خاطر شما به آموزش سئو نیاز دارید.

شروع سئوی سایت دو راهی قرارداد سئو یا انجام درون سازمانی
شروع سئوی سایت دو راهی قرارداد سئو یا انجام درون سازمانی

برنامه ریزی برای سئو به چه روشی انجام می‌شود؟

 ما ماتریس برنامه ریزی سئو یعنی MSPT را به شما پیشنهاد می‌کنیم که به شما کمک می‌کند برای انجام کارهای سئو، برنامه ریزی کامل را داشته باشید.

استراتژی صحیح باید پیاده بکنید:

اگر شما می‌خواهید تمام تخم‌مرغ‌های بازاریابی سایت را در سبد سئو بگذارید و میخواهید وب سایت را با سئو به درآمد برسانید، باید استراتژی صحیحی پیاده بکنید.

استراتژی سئو چه موادی دارد؟ ابزارهای شما در طراحی استراتژی

  • برنامه ای که در نظر گرفتید
  • اهدافی که در نظر دارید
  • بوجه‌ای که صرف می‌کنید
  • نیروهایی که برای کار در نظر دارید

جدا از این گزینه‌ها باید در نظر داشته باشید می‌خواهید برروی کدام کلمات کار بکنید؛ این می‌تواند  محور استراتژی سئو سایت شما را تغییر بدهد. به عنوان مثال شما می‌خواهید روی یک کلمه دو سیلابی کار بکنید یا روی یک کلمه چند سیلابی کار کنید. کار روی یک  کلمه ممکن است آسان باشد و یا ممکن است سخت باشد پس مدت زمان انجام آنها باهم فرق دارد.

یکی از ویژگی درون آوری پروژه سئو این است که اگر شما تخصص لازم  هم نداشته باشید، نتیجه نیمه شفاف بدست میاد. مادامی که شما در اولین پروژه خودتان که سایت خودتان باشد، سئو را شروع کرده اید، نتایج برایتان نیمه شفاف است، یعنی شما با آزمون و خطا هم پیش می‌روید زیرا نمیدانید یک سری کار‌ها برای سئوی وب سایت شما چه مزایایی دارد، این باعث می‌شود که شما مقداری سر در گم باشید بین کارهایی که انجام داده اید و فیدبک هایی که گرفتیه اید و کارهایی که انجام نداده و فیدبک‌هایی که نگرفته اید.

ما می‌دانیم که ۲۰۰ فاکتور برای سئو وب سایت وجود دارد:

  • از هرکدام چقدر استفاده کردیم؟
  • اصلی ترین فاکتور ها را چقدر توانستیم بهتر از رقبا انجام بدیم؟
  • فاکتور هایی مانند لینک‌ها، محتوا و کیفیت کدهای شما چقدر از رقبا بهتر بوده است؟
  • چقدر و چه میزان از این فاکتورها چقدر در پروژه سایت شما موثر بوده است؟

این عوامل برای شما که اولین پروژه تان است، نیمه شفاف می‌باشد اما مزیت آخری که من می‌خواهم به شما نشان بدهم این است که شما مهارت بیشتری برای انجام پروژه‌های بعدی بدست می‌آورید. یعنی شما با آزمون خطا و آزمایش‌هایی که خودتان انجام می دهید و تجربه‌ای که کسب می کنید، یاد می گیرید چطور برای پروژه سئو برنامه ریزی کنید و استراتژی پیاده کرده و آن‌ها را انجام بدید.

برون سپاری پروژه سئو؛ اما و اگرهای پروژه های سئو

پروژه های برون سپاری شده چالش های زیادی هم دارند. وارسی همیشگی، پرسش و پاسخ، همراهی تیم سئو با اهداف بیزینسی کسب و کار و… از چالش های شماست. همینطور موردی مثل قرارداد همکاری.

شروع سئوی سایت دو راهی قرارداد سئو یا انجام درون سازمانی
شروع سئوی سایت دو راهی قرارداد سئو یا انجام درون سازمانی

قرارداد سئو؛ پیامدهای قرارداد بد و خوب

اگر پروژه را برون سپاری کنید چند تا چالش دارید که یکی از آنها قرارداد سئویی است که باید ببندید. بله چالش‌برانگیز‌ترین قسمت برای شما ممکن است قرارداد سئو باشد. همین که تعهدات لازم را از سئوکار بخواهید و در مقابل سئوکار، نمی‌تواند تعهد زمانی به شما بدهد و از همه مهم‌تر این که تخصص سئوکار بطور شفاف روی میز برای شما مشخص نیست. پس شما باید دنبال سئو‌کاری باشید که حداقل توانایی ارائه گزارشات صحیح و توانایی اثبات پروژه‌های انجام شده را به شما داشته باشد.

استراتژی صحیح برای شما انجام می‌شود

اگر سئوکار خوب پیدا کنید و استراتژی صحیحی روی وب سایت شما انجام دهد و این می‌تواند کار شما را کامل جلو ببرد و به شما کمک بزرگی بکند. هچنین شما می‌توانید از سئو کار نتایج شفاهی  درخواست کنید؛ به عنوان مثال شما یک لیست از کلمات کلیدی در اختیارش قرار می‌دهید و می‌خواهید سایت با کلمات در جایگاه بالا باشد. اما یک عیبی وجود دارد این است که شما همیشه وابستگی سازمانی خواهید داشت. شما همیشه نیازمند سازمانی هستید که کارهای سئوی پروژه شما را انجام بدهد و باید برای هر پروژه پولی را پرداخت کنید و در مقابل یک سری نتایج و KPI ازشان درخواست می‌کنید و آن‌ها را بدست آورید.

البته این همکاری “ممکن است برد برد باشد” و حتی ممکن است باخت برای شما باشد و حتی برای سئو کار.

در شرایطی که شما نتایج ایده آل را دریافت نکنید و یا اینکه شما درخواست های غیر قابل انتظاری داشته باشید، آن موقع ممکن است شما با عدم شناخت کافی از پروسه و نتایجی که بدست آوردن آنها خیلی سخت است انتظاری داشته باشید که موجب ناراحتی خودتان و شکست پروژه می‌شود.

مهارت پیمانکار مبهم است

مسئله‌ای که اینجا ایجاد می‌شود این است که پیمانکار چقدر می‌تواند برای کار مفید باشد و کار را اصولی انجام بدهد زیرا مهارت پیمانکار و اثبات مهارت خودش در سئو مقداری نیمه شفاف است. این ها کلیاتی از چالش‌های شما در پروژه سئو سایت شما است.

پروسه سئو سایت از کجا شروع می‌شود؟

ممکن است سایت را داشته باشته باشید ممکن است نداشته باشید. میدنید چرا؟ چون شما از الان می‌توانید برنامه سئوی وب سایت خود را بچینید و تازه وب سایت را بسازید.

اگر سایت داشته باشید مراحل شما به این صورت است:

  1. بررسی سایت
  2. بررسی اهداف
  3. آنالیز رقیب
  4. نگاهی به آینده بازار
  5. تنظیم برنامه

حالا اگر سایت نداشته باشید و الان بخواهید شروع بکنید:

  1. نگاه به آینده بازار
  2. بررسی اهداف
  3. آنالیز رقیب
  4. تنظیم برنامه
  5. طراحی وب سایت

یعنی به آینده بازار نگاه می‌کنیم که در کدام حوزه فعالیت بکنیم که در آن تخصص داریم و از عهده‌ی آن برمیایم که درآمد کافی و ترافیک خوبی هم داشته باشد.

بررسی اهداف سایت، سئو و کسب و کار

اهدافی که برای بیزینسمان در  نظر داریم را بررسی می‌کنیم و بوم کسب و کار خودمان را تنظیم می‌کنیم و به رقیب‌ها یک نگاهی می‌کنیم تا متوجه شویم کدام رقیب ضعیف‌تر است تا اول جایگاه آن را کسب کنیم بهتر از آن باشیم سپس به بررسی بقیه رقبا می‌پردازیم و باید بهتر از آنها عمل کنیم و به مرور باید بالاتر از هریک از رقبا قرار بگیریم.

تنظیم برنامه سئو؛ ساده تر از همیشه با ماتریس سئو

در ابتدا اشاره کوچکی به (MSPT (Mango SEO Project Table کردیم. این ماتریس به شما کمک می‌کند تا کارهای خودتان را برنامه ریزی بکنید. در واقع ما یک برد انجام و اولویت بندی کار سئو ساختیم و شما میتوانید کارهای خودتان را در آن جایگذاری کنید.

چطور ما به این نتایج دست پیدا کردیم؟ ابتدا این مورد را در نظر گرفتیم که کارها هر کدام چقدر و چطور برای ما مهم هستند؟ به این صورت هست که ما می‌دانیم یک سری کارها هستند که زمانی کمی از ما می‌گیرند و فیدبک کمی هم در سئو برای ما دارند.

همان طور که میبینید ما یک محور به نام Impact و یک محور به نام Time داریم؛ یعنی زمانی که صرف انجام کار می‌شود و مقدار تاثیری که کار روی سئوی سایت دارد.

۱٫ زمان کم، تاثیر کم – Short Time, Low Impact

شروع سئوی سایت دو راهی قرارداد سئو یا انجام درون سازمانی
شروع سئوی سایت دو راهی قرارداد سئو یا انجام درون سازمانی

کارهایی که زمان کمی از ما میگیرند و تاثیر زیادی ندارند و همین الان می‌توانیم دست به کار شویم و انجامشان دهیم.

۲٫ زمان کم، تاثیر زیاد – Short Time, High Impact

تکنیک های سئو با زمان کم و اثرگداری بالا

کارهایی که زمان کمی از ما میگیرند و تاثیر زیادی ندارند و همین الان می‌توانیم دست به کار شویم و انجامشان دهیم. کارهایی که زمان کمی می‌گیرند اما تاثیر زیادی در رشد فرایند سئو دارند. این ها می شوند کار هایی طلایی ما که با سلول سبز رنگ نشان داده ایم و باید آنهارا به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

۳٫ زمان زیاد، تاثیر زیاد –  Long Time, High Impact

تکنیک های سئو زمان بر با اثر گذاری کم

کارهایی که زمانی زیادی برای انجام نیاز دارند و تاثیر بالایی در سئو دارند:

این قسمت از کارها نیاز به برنامه دارند مانند خرید بک لینک و رپورتاژ که باید چند ماه برای مشاهده کردن نتایجش باید صبر کنیم.

۴٫ زمان زیاد، تاثیر کم – Long Time, Low Impact

تکنیک های سئو کم زمان وکم اثر

یک سری کارها هم هستند که زمان زیادی از ما میگیرند و تاثیر کمی در سئو دارند و ما باید از انجام این کار ها صرف نظر کنیم.

چیزی که با هم بررسی کردیم مسیر اصلی سئوی سایت بود. حالا بیایید قدم دومی که شاید برداریم را بررسی کنیم. چیزی که شاید معمولا برای ما مهم است حفظ فرایند تولید محتوا برای سایت در حال گذار است. همینطور سایتی که تازه شروع کرده دوست دارد تولید محتوا را آغاز کند.

تولید محتوا؛ پاسخ به این پرسش که تولید محتوا را از کجا شروع کنیم؟

شما در هر حوزه‌ای که می‌خواهید وب سایت راه اندازی کنید و سپس محتوای خودتان را شروع کنید، باید از خودتان بپرسید مخاطب به چه محتوایی نیاز دارد و مفهوم وب سایت من با چه محتوایی به گوگل ارائه می‌شود. به متحوا یا مقاله‌ای که باید در ابتدا تولید کنید Corner Stone گفته میشود (مقالات پایه‌ای و یا سنگ بنای وب سایت‌تان) و یا مقالات پرچم دار که مقالات اصلی کسب کارتان هستند.

این مقالاتی هستند که ابتدا باید تولید شوند و بیشتر از همه باید برایشان وقت بگذارید و باید بیشتر از همه مقالات سایت به آنها لینک داخلی بدهید و البته همیشه آنها را بروز نگه دارید. این نوع مقالات را همان ابتدا تولید کنید زیرا قرار است هم به کاربر پاسخ بدهد هم گوگل، که مفهوم اصلی وب سایت شما در کدام حوزه قرار است معرفی و شناخته شود و همچنین کاربر شما چه کسانی هستند.

لازم به ذکر است که بگوییم مقالات Corner Stone مقالاتی هستند که با “چیست ” و “چگونه شروع کنیم” عنوانشان شروع می‌شود.

به عنوان مثال فرض کنید من یک سایت در مورد فروش قارچ دارم، در این صورت عنوان‌های آن به این صورت خواهد بود:

  • قارچ چیست؟
  • خواص قارچ چه چیز هایی است؟
  • قارچ را چطور پرورش بدهیم؟

و ده ها عنوان دیگر که با قارچ شروع می‌شوند و تمام چیستی و چرایی و چگونگی درباره قارچ را برای مخاطب و برای گوگل توضیح می‌دهند.

ازین جا به بعد شما دست‌تان باز است تا هر مقاله ای که می‌خواهید را بنویسید و انتشار دهید و عناوین و تایتل ها و تاپیک هایی انتخاب کنید به سئوی وب سایت منو به سمت ترافیک بیشتر هدایت بکند.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag