Skip links

وارسی کارهای سئو روی وب سایت – ۳ اصل مهم روی سئو

در این مقاله، سه مفهوم مهم و تاثیرگذار بر سئو وب سایت را باهم مورد بحث قرار می‌دهیم.

این ۳ معقوله عبارتند از:

  • صفحه اصلی وب سایت
  • معماری URLهای وب سایت
  • نقشه وب سایت

وارسی کارهای سئو روی وب سایت؛ صفحه اصلی، شناسنامه سایت

از مهم‌ترین قسمت‌های یک وب سایت، صفحه اصلی آن است. در صفحه اصلی، می‌توان کارهای زیادی کرد. ایده‌هایی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نظر بیننده را به خود جلب کند.

اولویت‌بندی

یکی از کارهایی که اغلب کسب‌وکارهای اینترنتی، در صفحه اصلی وب سایت خود انجام می‌دهند، نمایش مهم‌ترین خدمات و محصولات است. به‌طور مثال، یک فروشگاه چرم اگر به یکی از محصولات خود، مثل کیف یا کمربند اهمیت بیشتری بدهد، آن را در ابتدای صفحه اصلی قرار داده و سایر محصولات را، با توجه به میزان اهمیت در ادامه معرفی می‌کند.

توجه داشته باشید، که «اولویت‌بندی» تنها به محصولات محدود نمی‌شود. تمام دسته‌بندی‌ها در منو یک وب سایت

نیز، باید با توجه به اهمیت آن نوشته و چیده شوند.

چینش دسته‌بندی منو وب سایت چگونه باید باشد؟

پاسخ این سؤال بسیار ساده است. تنها کافی است، بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات و محصولات خود را در یک دسته قراردادِ. سپس سایر محصولات و خدمات هم‌خانواده را در ادامه همان دسته جای دهید. به همین ترتیب، محصولات و خدماتی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند را در ادامه منو دسته‌بندی کنید.

اگر به دسته‌بندی سایت دیجی کالا دقت کنید، به‌راحتی این موضوع را مشاهده کنید. همه می‌دانیم که اولین و مهم‌ترین محصولات دیجی کالا، کالاهای دیجیتال است. پس از ورود به دسته‌بندی‌ها، اولین دسته، کالای دیجیتال قرارگرفته است.

نکته

سعی کنید، تمام خدمات و محصولات خود را در منو و دسته‌بندی نمایش دهید. با این کار، علاوه بر معرفی کامل خود، دسترسی کاربر به سایر محصولات و خدمات شما، راحت‌تر خواهد بود.

توضیح متا

از دیگر قسمت‌های مهم صفحه اصلی وب سایت، توضیحات متا یا توضیحات سئو است. متأسفانه این قسمت کمتر موردتوجه قرارگرفته و بسیاری از کسب‌وکارها، از این قسمت بهره کافی را نمی‌برند. در این قسمت، باید به معرفی کسب‌وکار خود بپردازیم و کاملاً شفاف و صادقانه، توضیح دهیم که چه سودی برای کاربر داشته، چگونه می‌توانیم به کاربر برای پیش برد اهدافش کمک کنیم.

مطمئن باشید که کاربر، به‌راحتی می‌تواند واقعیت را از دروغ تشخیص دهد. بنابراین توضیحات متا، باید کاملاً شفاف و واقعی باشد.

توضیحات متا ۶۴ تا ۷۰ کاراکتر را می‌تواند در خود جای دهد. به عبارت بهتر شما تا ۷۰ کاراکتر می‌توانید خود را معرفی کنید. باید از بهترین و کوتاه‌ترین جملات، در عین صداقت و شفافیت استفاده کرده و خود را در ۷۰ کاراکتر معرفی کنید.

وارسی کارهای سئو روی وب سایت؛ معماری URLهای وب سایت

از دیگر اقداماتی که می‌تواند، سئو سایت شمارا تحت تأثیر قرار دهد، معماری URLهای وب سایت شماست. بسیاری از کسب‌وکارها، توجه زیادی به معماری URLها نمی‌کنند. در این قسمت از مقاله به توضیح این مفهوم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تقریباً در همه وب سایت‌ها، از category برای دسته‌بندی محتوا استفاده می‌شود. در بسیاری دیگر نیز به‌اشتباه، برای دسته‌بندی‌های مختلف از <tag> استفاده می‌کنند.

به بیان ساده، می‌توان یک ویژگی خاص را به‌صورت <tag> به گوگل معرفی کرد، تا محتوای مربوط به همان ویژگی را درک کرده و نمایش دهد. استفاده به‌جا از <tag> و category می‌تواند، معماری URL وب سایت شمارا زیباتر کند.

چرا معماری URL اهمیت خاصی دارد؟ به بیان سریع و ساده، معماری صحیح URL به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را به‌راحتی دسته‌بندی کرده، خود را راحت‌تر به موتورهای جستجوگر معرفی کنید. با تنظیم صحیح URL ربات‌های خزنده گوگل نیز راحت‌تر سایت شمارا پیمایش می‌کنند. به‌این‌ترتیب، تمام محتوای وب سایت شما در دسترس ربات‌ها قرار می‌گیرد.

افزونه وردپرسی

این روزها برای طراحی وب سایت اغلب از وردپرس استفاده می‌کنند. می‌توانید از افزونه custom post type ui برای، سفارشی‌سازی URLهای محتوای وب سایت خود استفاده کنید. با استفاده از این افزونه، دیگر نیازی به تعریف دسته‌بندی خاصی ندارید.

نقشه وب سایت

نقشه وب سایت تمام URLهای سایت را به‌صورت یکجا، در اختیار گوگل قرار می‌دهد. ربات موتور جستجوگر با مراجعه به نقشه وب سایت شما یا sitemap می‌تواند، تمام محتوایی که به‌صورت یک صفحه تعریف‌شده را ببیند. به این صورت به تمام وب سایت ما دسترسی داشته و می‌تواند همه URlهای وب سایت را پیمایش کند.

اهمیت نقشه وب سایت

نقشه وب سایت، کاربردهای بسیاری برای وب سایت شما دارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گردآوری URLها، اشاره کرد. تمام محتوای سایت مانند متنی، صوتی و تصویری (به‌شرط داشتن آدرس) ، تمام برگه‌ها، تمام محصولات و به‌طورکلی، تمام آدرس‌هایی که قصد معرفی آن‌ها رادارید، یکجا گردآوری‌شده و با چند کلیک ساده در دسترس خواهند بود.

از دیگر ویژگی‌های نقشه وب سایت، اطمینان شما از نمایه شدن آدرس‌هاست. چراکه تمام آدرس‌های سایت شما، اکنون در دسترس ربات‌های موتور جستجو است. به‌این‌ترتیب، می‌توانید از پیمایش وب سایت توسط ربات‌ها اطمینان خاطر داشته باشید.

مفهوم sitemap

با توجه به‌عکس زیر می‌توانید مفهوم sitemap را بهتر درک کنید.

وارسی کارهای سئو روی وب سایت

برنامه‌ها و ابزارهای بسیاری برای گردآوری تمام URLهای وب سایت وجود دارد. به‌عنوان نمونه می‌توان به ابزار Screaming Frog اشاره کرد. می‌توانید تمام URLهای سایت را، در یک فایل XML بر روی وب سایت خود آپلود کرده و در اختیار گوگل قرار دهید.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag