Skip links

تحلیل رقبا – از آنالیز سئو تا تحلیل کسب و کار رقیب

 نظر شما باید آنالیز سئو رقیب و مارکت ریسرچ Market Research یا تحقیق بازار را از کجا شروع کنیم؟ اینجا ما فقط در مورد سئو که با تحقیق کلمه کلیدی شروع می‌شود صحبت نمی‌کنیم. ما یک مسئله‌ای داریم بنام آنالیز رقیب که کمک‌های زیادی می‌تواند به ما داشته باشد.

می‌خواهیم رقیب را آنالیز کنیم چون کارهای زیادی هست که باید از رقیب‌ها یاد بگیریم. یکی از نقل قول‌های معروفی که در زیر می‌توانید ببینید این است که به یادگیری از رقیب اشاره کرده است. البته باید به رقیب هم احترام گذاشت چون باعث پیشرفت ماست.

آنالیز رقیب در بازار؛ پیداکردن فرصت‌های کسب و کار

ما باید به همه افرادی که کنارمان هستند نگاه کنیم تا پتانسیل‌های موجود را درک کنیم. یکی از این مسائل یعنی بدانیم رقیب ما روی چه چیزهایی دارد کار می‌کند دو فایده برای ما دارد:

  1.  فرصت‌های شناخته شده کسب و کار را پیدا می‌کنیم (اقیانوس قرمز)
  2. فضای خالی از محصول و فراخ برای تقاضا را کشف می‌کنیم (اقیانوس آبی)

وقتی می‌بینیم که رقیب‌های ما روی چه چیزی تمرکز کرده‌اند یعنی ما به آزمون و خطای آنها پی می‌بریم و می‌بینیم که رقیب ما روی چه چیزی متمرکز است. اگر رقیب ما در حال فروش نوعی وسیله زینتی است و سال‌های سال است اینکار را انجام می‌دهد یعنی محصول مورد نظر فروش می‌رود.

اگر ما بتوانیم یک رقیب را به درستی تحلیل کنیم می‌توانیم کسب و کار را از شکست دور کنیم. اینکار فقط با علم به اینکه چه چیزی توسط رقیب ما در حال عرضه است می‌تواند صورت بگیرد. کافیست یکی از کارهایی که رقیب‌های ما انجام می‌دهند را بهتر انجام دهیم.

چالش ما اینست که کاری را انتخاب کنیم که هم تقاضا برای آن زیاد است هم اینکه ما بهترین نمونه موجود هستیم. مثل یک فوتبالیست. یک فوتبالیست را در نظر بگیرید مثل جیدون سانچو یا می‌سون گرینوود که به ترتیب بازیکنان دورتموند و منچستر یونایتد هستند.

منچستر یونایتد در فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به وینگر سمت راست و همینطور مهاجم کلاسیک (بازیکن‌های شماره۹ و۱۱) نیاز دارد. این بازیکنان می‌توانند نوک خط حمله و همینطور سمت راست خط حمله تیم را به دوش بکشند. اگر بازیکنان مناسب را پیدا کند آن را جذب می‌کنند. این یعنی جیدون سانچو بازیکن دورتموند که در این پست به بازی گرفته می‌شود می‌تواند به استعدادی تبدیل شود که دورتموند در ازای ۱۲۰ میلیون دلار آن را واگذار کند. فقط فکرش را بکنید وقتی بهترین محصول را برای بازار بسازید چقدر می‌توانید سود کنید.

آنالیز رقیب در بازار

آنالیز رقیب با اصول درست؛ کاری که چالش اصلی شماست

چالش اصلی اینست که هم رقیب‌های خود را بخوبی پیدا کنیم و تشخیص دهیم چه کسی رقیب ماست و چه کسی رقیب ما نیست و همینطور بفهمیم که چکسانی در حال فعالیت در بازار ما هستند.

ما اینکار را در حوزه کسب و کار و همینطور سئو انجام می‌دهیم. قبلا راهنمای آنالیز سئو رقیب را توضیح داده‌ایم. اگر می‌خواهید سایت رقیب را با اصولی مشخص تحت نظر بگیرید و سئو سایت‌شان را تجزیه و تحلیل کنید می‌توانید از لینک بالا استفاده کنید.

با رویکرد سئو می‌خواهیم ببینیم یک کسب و کار چطور می‌خواهد صاحب یک بازار شود. ما متد جالبی را برای این مورد پیدا کرده‌ایم. از هدفگذاری کسب و کار و مدل سرمایه گذاری آن روی سایت گرفته تا برندینگ و همینطور کلمات کلیدی و رتبه‌های بدست آمده استفاده می‌کنیم.

ما می‌خواهیم بدانیم که هدف یک کسب و کار در کدام زمینه است؟ اگر بتوانیم اهدافی که یک مجموعه دنبال می‌کند را پیدا کنیم، به نتایج خوبی دست پیدا می‌کنیم. می‌توانیم حتی آن را در یک جدول بریزیم و یک ماتریس ساده و یا قالب اختصاصی برای آنالیز رقیب داشته باشیم.

یکی از این موارد ماتریس سوات SWOT است که هم استفاده از آن رایج است و هم با تکنیک مهندسی معکوس می‌تواند راهنمای تولید محصول جدید برای رقابت در بازار باشد. اینجا البته در مورد آن بیشتر صحبت نمی‌کنیم.

آنالیز رقیب در بازار؛ پیداکردن فرصت های کسب و کار
مراحل تجزیه و تحلیل رقبا؛ قدم به قدم تا رسیدن به نتیجه مناسب

می‌خواهید رقیب کاری خود را شکست دهید؟ اگر برای پیروز شدن در این زمینه می‌خواهید گام بردارید ابتدا باید از ضعیف ترین حالت ممکن شروع کنید. رقیب شما در فینال جام جهانی نیست. رقیب شما همان تیم فوتبال محلی است که باید ابتدا آن را شکست دهید. پس باید آهسته ولی پیوسته قدم بردارید.

تصمیم درست و تلاش کافی با ذهنیت مثبت می‌تواند شما را به موفقیت نزدیک کند. بیایید یاد بگیریم از کجا و چطور به سایت رقیب خودمان نگاه کنیم و ببینیم هدف آنها در بازار چیست.

آنالیز قدرت برندینگ رقیب؛ مسئله‌ای سخت و نیمه شفاف

اینکه قدرت یک برند را تشخیص دهیم کار خیلی سختیست. اما برند چیزی است بعنوان دلیل برای انتخاب. اگر یک نفر هیچ دلیلی برای انتخاب یک تلفن بین ده‌ها تلفن نداشته باشد، به برند آن نگاه می‌کند. بله درست حدس زدید منظور ما انتخاب سونی است.

نه صبر کنید، مطمئنا از این جمله تعجب کردید، ما اصلا سونی را بعنوان یک برند خوب نمی شناسیم ما معمولا طرفدار اپل هستیم. یا شاید هم نوکیا. در هر صورت مطمئنا افراد زیادی هستند که بین انتخاب یک تلفن سونی / سامسونگ یا الجی و آیفون اپل، بعنوان یک هدیه رایگان همیشه دست روی اپل می گذارند.

ما دو تا راهکار برای شما داریم که بتوانید بسادگی هرچه تمام تر تقریبا برندینگ رقیب در سطح اینترنت را بررسی کنید. اولین کار اینست که به گوگل ترند بروید. در این ابزار می توانید اسم کسب و کار یا برند رقیب (به زبان فارسی و انگلیسی) چقدر در طول یکسال بررسی شده است. از شاخص های زیر حتما در گوگل ترند استفاده کنید:

  • بازه زمانی ۱۲ ماهه
  • کشور ایران
  • جستجوی سراسری

کار دومی که باید انجام دهید استفاده از گوگل است. قدرت تکرار و “منشن شدن Brand Mention” رقیبتان در سراسر محتوای اینترنت را بررسی کنید. با یک “دستور جستجو Search Operator” خیلی ساده. کافیست وارد گوگل شوید و در کادر جستجوی صفحه نتایج، از این دستور استفاده کنید:

asanweb.net -site:asanweb.net

-site:asanweb.net آسان وب

این دو دستور به شما کمک می کنند تکرار یک برند در محتوای سراسر اینترنت بجز خود وب سایت را بررسی کنید.

تعداد بک لینک های رقیب؛ نمایانگر محبوبیت یا هزینه ها

یکی از رقیب های شما به باشگاه می روید و دیگری هم هیچ تمرینی نمی کند. کدام یک می تواند رقیب خطرناکی برای شما باشد؟ (اگر ضرب المثل از آن نترس که های و هوی دارد از آن بترس که سر به تو دارد را کنار بگذاریم) می توانیم ببینیم که رقیب هایی که داریم چقدر برای لینک سازی در سراسر اینترنت تلاش کرده اند.

یکی از بهترین راه های پیدا کردن رقیب ها یا تاپ ترین رقیب ها اینست که برای کلمات کلیدی کسب و کار خودمان یک جستجوی ساده انجام دهیم و در صفحه اول گوگل بیاییم بهترین سایت ها را که همان ۱۰ نتیجه اول هستند.

البته بهترین رقیب شما این ویژگی ها را دارد:

  • جایگاه های مورد نظر شما را به راحتی کسب کرده است
  • بیشترین قدرت بک لینک را دارد
  • یشترین تعدد دامنه Referring Domain را در بخش بک لینک دارد
  • سایت و شبکه های اجتماعی خودش را بروز نگه میدارد و کیفیت بالایی هم دارد

خب از این ها بگذریم، اگر حوصله آنالیز رقیب‌های‌تان را ندارید می‌توانید فقط ۵ رقیب اصلی را مورد بررسی قرار دهید. یعنی بخش بالایی صفحه اول نتایج جستجو.

بررسی قدرت رقیب در لینک سازی؛ استفاده از ابزار Ahrefs

سایتی که نام بردیم کارهای شما را بسیار آسان می کند. می توانید به داده های این ابزار برای بررسی بک لینک های یک رقیب اطمینان کنید و خیلی ساده با چند کلیک قدرت رقیب در لینک سازی را بررسی کنید.
چند کاری که بهتر است انجام دهید:

  •  قدرت صفحه اصلی یعنی Domain Rating را بررسی کنید
  • بررسی میزان قدرت مهم ترین صفحات سایت رقیب URL Rating
  • بررسی تعداد دامنه های لینک دهنده به صفحات مهم سایت Top Linked Pages
  • بررسی میزان قدرت و تعداد بک لینک های دسته بندی ها

این ابزار بهترین ابزار در دنیای سئو برای سئوکار هاست. ما در تمام آموزش های سئو به این ابزار می پردازیم. اگر می خواهید واقعا در لینک سازی حرفه ای شوید باید کار ابزار سئو Ahrefs Backlink Checker را یاد بگیرید.

بررسی قدرت رقیب در لینک سازی؛ استفاده از ابزار Ahrefs
بررسی سابقه رقیب در لینک سازی؛ ردپای دخل و خرج رقیب در خرید بک لینک

مسلم است بسیاری از رقیب های لینک خریداری میکنند. خرید بک لینک کار پرخطر و پر ریسکی است که مثل یک اسلحه پرِ قرارگرفته روی سر قربانی است که برای تهدید استفاده میشود. شاید اهرم خوبی در حفظ قدرت شما در آن جایگاه باشد اما پرخطر هم هست. یک لحظه یا یک اشتباه کافیست کاری که میخواهید را نتوانید انجام دهید.

در ابزار MOZ Link Explorer میتوانیم تاریخچه رقیب در لینک سازی متناوب را مشاهده کنیم. اگر رقیب در برخی نقاط لینک های زیادی کسب کرده باشد نشان از این دارد که سراغ خرید بک لینک های پکیجی رفته است. اگر هم لینک های قدرتمندی کسب کرده باشد شاید دست به خرید رپورتاژ زده است.

بررسی سابقه رقیب در لینک سازی
فعالیت سایت روی کلمات کلیدی

یکی از اصلی ترین کارهایی که میخواهیم در واقع از آن سر در بیاوریم آنالیز وضعیت سئو سایت است و اینکه بفهمیم رقیب ما تا چه حد تسلط روی سئو سایت دارد برایمان نکات ارزنده ای دارد. چطور؟ هر چقدر یک سایت سطح تخصص دیجیتال مارکتینگش بالا باشد در این صورت روی سئو هم مانور خوبی می دهد.

کلمات کلیدی برای آچارکشی سایت ایده ال هستند. یعنی اینکه اگر بخواهیم هر قسمت از سایت را درست برای اهداف سئو SEO Target تنظیم کنیم باید دست به تحقیق کلمه کلیدی بزنیم.

هر قسمت از سایت ما فقط قرار نیست برای کاری که انجام میدهیم یک معرفی آماده کرده باشد، اصل کار اینست که کار خودمان را با نیاز مخاطب تطبیق دهیم. پس بدست آوردن لیست کلمات کلیدی برای کار ما مهم است.

حالا ما به فعالیت رقیب روی کلمات کلیدی دقت میکنیم تا ببینیم که رقیب ما چقدر توانسته این کلمات را به شکل صحیح هدف بگیرد و از آنها درست استفاده کند.

برای هر کدام از کلمات کلیدی رقیب اگر جستجو کنیم می‌توانیم به راحتی رتبه سایت برای کلمات کلیدی را بدست بیاوریم. اما بیایید یک نکته جذاب بشما بگوییم. کاری که باید برای بررسی هدف گیری کلمات کلیدی Keyword Targeting باید انجام دهید استفاده از یک دستور سرچ گوگل است.

Site:keyword [space] “quotation-keyword”

Site:asanweb.net “سئو”

آدرس سایت را با دستور Site: انتخاب می‌کنیم و پس از قراردادن یک فاصله کلمه کلیدی را داخل گفتاورد یا نقل قول قرار میدهیم تا ببینیم برای کلمه کلیدی مورد نظر چند برگه مهم در سایت رقیب پیدا می‌شود. از اینجا ببعد است که می‌توانیم دقت آنها و سطح تخصص‌شان برای هدف گذاری کلیدواژه‌ها روی بدنه سایت را پیدا کنیم.

وضعیت هدف گذاری کسب و کار روی سایت؛ سایت چقدر خودش را می‌شناسد؟

شاید این عنوان باعث تعجب شما شده باشد اما، یک سایت یا یک کسب و کار باید بیشتر از همه خودش را بشناسد. اگر یک سایت بتواند تارگت گذاری تجربه کاربر درون سایت را به شکل اصولی کنترل کند می‌تواند به اهداف بیزینس خودش نزدیک شود.
کسب و کاری که صفحه اصلی آن تمام نیازهای مخاطبین را در نظر نگیرد و همینطور در اولین حضور کاربر در سایت نتواند تمام کاری که انجام می دهد و اهدافی که دنبال می‌کند را بیان کند نمی‌تواند به اهداف خودش نزدیک شود.

به سایت رقیب خودتان سر بزنید و ببینید کدام یک از فعالیت ها، خدمات و تمام کارهایی که انجام می دهد را با الویت بیشتر در اختیار مخاطبین قرار می دهد.

این طور می‌توانیم ببینیم که هر کدام از قسمت‌های مختلف یک سایت چقدر برای صاحب کسب و کار اهمیت دارد که آنها را با این اختلاف در اختیار مخاطبین قرار داده است.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag