Skip links

بررسی سایت از لحاظ سئوی تجزیه و تحلیل کلی

تابحال به فکر شروع سئوی سایت خودتان بوده اید؟ بررسی وضعیت سایت از کجا شروع میشود؟ چه کارهایی در ابتدایی ترین حالت برای بررسی سایت از لحاظ سئو انجام میدهید؟ و سوالاتی از این دست که از خودتان میپرسید ابزارهای چک و آنالیز سئو کدام هستند؟ بیایید در چند قدم یاد بگیریم چطور آنالیز کلی سئو سایت را انجام دهیم.

ساختار سئوی سایت؛ اسکلت مورد نیاز برای کسب رتبه

برای تشخیص اسکلت یا ساختمان یک سایت باید به بخش های اصلی آن توجه کنیم. معمولا منوی یک سایت تمام اطلاعاتی که لازم داشته باشیم را در اختیار ما قرار میدهد. به موارد زیر دقت کنید:

  • صفحه اصلی
  • دسته بندی محصولات
  • منوی فروشگاه
  • منوی وبلاگ
  • دسته بندی مقالات
  • برچسب ها و طبقه بندی محتوا Content Taxonomy
  • سری آموزشی، پادکست و …

به هر سایتی نگاه کنیم میبینیم که چه دسته بندی هایی دارد. دسته بندی محصولات و برچسب محصولات برایمان مشخص است و در بررسی یک سایت میتوانیم به این موارد دقت کنیم تا ببینیم که هم وضعیت سایت در موتورهای جستجو چطور است و هم اینکه وبمستر سایت چه کرده است.

وبمستر سایت یا فروشگاه اینترنتی با نمایش گروه های مختلف محصولات در منو سایت یا دسته بندی محتوا در مجله خبری سایت سعی دارد ساختمان سایت و محوریت فعالیت را نمایش دهد. پس ما و شما الان میدانیم که برای شروع سئو سراغ چه چیزهایی برویم. بیایید ابتدایی ترین موارد را با هم بررسی کنیم.

مسیر تحلیل و آنالیز سئو سایت

بررسی سایت از لحاظ سئو؛ آنالیز سایت توسط گوگل

ابتدایی ترین چیزی که باید بهش نگاه کنیم صفحه اصلی سایت است. نگاه کنید، این آموزش آنالیز سایت رقیب نیست، این آموزش قرار است بما نشان دهد میزان سئوی سایت چقدر است. در واقع اگر بگوییم میزان کلمه ای اشتباه بکار نبرده ایم. چرا؟ این درست است که سئو میزان و مقدار و مقیاس ندارد اما ما میتوانیم ببینیم گوگل چطور سایت ما را بررسی میکند.

وضعیت سایت در هر موتور جستجویی بما نشان میدهد تصور آن موتور (که در اینجا بیشتر منظورمان گوگل است) چه تصوری از سایت ما دارد و مفهومی که دریافت میکند چیست؟ هر چقدر این تصویر شفاف تر باشد خب مسئله بهتر برای گوگل باز شده است.
پس میرسیم به نکته اصلی همین مبحث، سئوی سایت از صفحه اصلی شروع میشود.

سئوی صفحه اصلی سایت؛ نمایش مفهومی صحیح از کسب و کار

ابزارهای بررسی سئوی سایت هیچ وقت با این شاکله ای که قرار است بیان شود سایت را از لحاظ مفهومی که قرار است به گوگل ارائه شود بررسی نمیکنند. در واقع تحلیل و آنالیز وب سایت فقط پیداکردن لینک های شکسته یا بهبود محتوا نیست. شما نیازی به اینکار برای صفحه اصلی سایت ندارید.

ما در بررسی سایت از هر لحاظ به موارد زیر بیشتر باید اهمیت بدهیم:

  • معرفی صحیح کسب و کار
  • استفاده مناسب از فضای داخل صفحه
  • استفاده صحیح از مسئله تکرار کلمه برند
  • پیوند دادن کلمات کلیدی با محتوای صفحه اصلی
  • ایجاد ارتباط بین محتوای صفحه اصلی، مفهوم مورد نیاز کاربر و برند کسب و کار
  • توضیحات متا، حجم صفحه و عنوان سئو SEO Title

خب با این اوصاف، ما برای برگه اصلی سایت خودمان نیازی به ابزار نداریم مگر اینکه فقط به فاکتور سئو قابل پیگیری Measurable دقت کنیم. یعنی مواردی مثل تعداد تصاویر، متن جایگزین آنها و همینطور لینک سازی داخلی صفحه اصلی.

معرفی صحیح کسب و کار؛ تکه پازل فراموش شده سایت

سایت شما همه چیزی که دارد در یک صفحه قرار گرفته که به آن “برگه اصلی / صفحه خانه Home Page” گفته میشود. در اینجا قرار است کلی اطلاعات در مورد برند کسب و کار به گوگل ارائه کنید و وضعیت کسب و کار را به گوگل و کاربر نمایش دهید.

استفاده مناسب از فضای داخل صفحه

اگر میخواهید صفحه اصلی سایت را به شکلی مناسب بسازید، باید بدانید که کاربر چه تصوری از سایت شما پیدا میکند. منوی بالایی سایت، تصاویری که نمایش میدهید و همینطور اولین قسمتی از سایت که برای کاربر نمایش داده میشود خیلی مهم است. گوگل هم مثل کاربر عینا آن را آنالیز میکند.

تعریف روی صفحه Above the fold

اولین قسمت از صفحه اصلی سایت همان مفهوم اولیه را به گوگل ارائه میکند. آنچیزی که کاربر در اولین نگاه میبیند “Above The Fold یا روی تاخورده” نامیده میشود. ریشه این اصطلاح از دکه های روزنامه فروشی آمده است جایی که اولین قسمت روزنامه با تیتر درشت اخبار داغ نمایش داده میشد و مابقی صفحات در لایه های بعدی همان کاغذ روزنامه تا خورده بودند. پس تیتر درشت را در واقع تای بالاتر یا تای رو یا چیزی که بالاتر از همه ورقه روزنامه قرار گرفته است را Above The Fold میگویند.

خب اولین چیزی که میخواهید به کاربر و گوگل نمایش دهید چیست؟ همان چیزی که بهترین توصیف از سایت شماست. آن را تنظیم کنید که معرف کسب و کار شما باشد.

ریشه اصطلاح above the fold

استفاده مناسب از مسئله تکرار کلمه برند

راه نجات هر محتوایی از اسپم و البته هدفگذاری برای کلمات کلیدی، اینست که آن را بسمت برندینگ پیش ببریم. خب، مسئله اصلی الان اینست که ما در کجای یک صفحه کلمه برند را بکار ببریم؟ فضای مناسب تکرار کلمه کلیدی در یک برگه شامل موارد زیر است:

  • عنوان صفحه – Heading 1
  • عنوان سئو – SEO Title Snippet
  • نامک صفحه – URL
  • معرفی در ابتدای محتوا – Intro
  • پاراگراف های محتوا – Content Paragraph
  • هدینگ های محتوا – Subheadings
  • نتیجه گیری – Conclusion

اما در صفحه اصلی سایت در کجا باید کلمه کلیدی برند یا نام کسب و کار را تکرار کنیم؟ این مورد در صفحه اصلی سایت که معمولا شامل محتوای کمی خواهد بود کمی دشوار است. اما فضای مناسب صفحه اصلی اینهاست:

  • عنوان سایت – Site Title (معمولا قالب آن را بدلیل طراحی نمایش نمیدهد)
  • عنوان سئو – SEO Title Snippet
  • اولین پاراگراف برگه
  • تکرار در بدنه برگه
  • تکرار در هدر سایت – منو Menu
  • تکرار در فوتر سایت – Footer

مثلا در منو سایت شما باید متن جایگزین لوگو همان نام کسب و کار یا برند شما باشد و همینطور بجای گزینه ای که کاربران را به صفحه اول سایت هدایت میکند و “معمولا صفحه اصلی نامیده میشود” را به “نام برند در منو” تغییر دهید.
و موارد دیگری که در همین لیست میتوانیم آنها را کامل بررسی کنیم.

دسته بندی محصولات فروشگاه و مقالات وبلاگ، نمایش عضلات سئوی سایت

عضلات و اندام هایی که در خدمت سئوی سایت و همینطور جلب نظر گوگل هستند را معمولا طبقه بندی های محتوایی Content Taxonomy تشکیل میدهد. ما انواع طبقه بندی محتوایی داریم اما همه آنها یک ویژگی مشترک دارند، اگر یک صفحه از آنها را باز کنید میبینید که بایگانی مطالب هستند.

برچسب ها، دسته بندی ها، سری های آموزشی، صفحه انواع دوره، صفحه برچسب محصولات، صفحه ویژگی محصولات و دسته بندی های فروشگاه و … همه وقتی میتوانند نوعی محتوا را آرشیو کنند یعنی طبقه بندی محتوایی هستند و بما در ساختار سئو کمک زیادی میکنند.

کاربران وقتی دسته بندی های مقالات سایت ما را مشاهده کنند و همینطور گروه محصولات عرضه شده در فروشگاه را ببینند کاملا متوجه زمینه های فعالیت ما و حیطه کاری ما میشوند. پس اگر میخواهید یک تصویر درست به گوگل بدهید، میتوانید اسکلت سایت را کامل کنید.

رفتار شما با دسته ها و برچسب ها؛ نمایش اهمیت ساختار سایت

هر کدام از دسته بندی های سایت و فروشگاه میتوانند رتبه کسب کنند. پس باید برای آنها هدف گذاری صحیح در سئو انجام دهید. اینکار کمک میکند تحلیل سایت شما از نظر گوگل با خلل و حفره مواجه نشود. چطور؟ وقتی شما اهمیت زیادی به دسته بندی و برچسب بدهید میتوانید به گوگل بفهمانید که چه قسمتی از سایت برای شما مهم است.

قسمت های مهم تر یک سایت همیشه محتوای خوبی دارند، پیوند یکتای کوتاه تری دارند، به صفحه اصلی نزدیک تر هستند و همینطور لینک سازی داخلی به سمت آنها بخوبی صورت گرفته است. پس وقت بگذارید و به تک تک صفحات دسته بندی مثل یک برگه محتوایی نگاه کنید، برای آن کلمه کلیدی در نظر بگیرید و تلاش کنید آن ها را بهبود دهید چون قابلیت کسب رتبه را دارند.

این راهنما بما و شما کمک میکند در تحلیل سایت کمی دقیق تر شویم و اسکلت اصلی را بیش از پیش تقویت کنیم. ستون فقرات سایت؛ بخش هایی هستند که کمک میکنند گوگل و کاربر نمای اصلی سایت ما را مشاهده کرده و برای ناوبری از آنها استفاده کنند.

با ما در اینستاگرام همراه باشید

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag