Skip links

سئو سایت چند زبانه چیست؟ (مراحل سئوی سایت چندزبانه+ مزایا)



سئو سایت چند زبانه و هرچیزی که باید در مورد آن بدانید ؟!

برای اینکه شما بتوانید سایت خود را چند زبانه کنید و روی سئوی آن کار کنید مستلزم به این هستید که در مورد سئو سایت و موارد مهم سئو سازی سایت بدانید بعد مشغول به سئو کردن سایت خودتان شوید.امروزه طراحی سایت چندزبانه برای شرکت ها و شغل هایی که خدمات یا محصولات بین المللی ارائه میدهند امری مهم و حیاتی است و برای اینکه حضور خود را در عرصه جهانی اعلام کنند و پررنگ کنند نیاز دارند تا سایت چند زبانه خود را راه اندازی کنند .در این مقاله که با شما در سایت آسان وب به اشتراک گذاشتیم به هرآنچه که باید در مورد سئو سایت چند زبانه بدانید را توضیح داده ایم،پس در ادامه با ما همراه باشید.

سئوی سایت چند زبانه

سایت چند زبانه چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم این نوع سایتها برای شرکتهایی که خدمات یا محصولات بین المللی ارائه میدهند واجب است و به همین دلیل طراحی سایت های چند زبانه رونق بیشتری گرفته و رقابت بر سر آن زیاد شده، سایت های چند زبانه یا دو زبانه در کشورهایی دارای چند گویش زبانی هستند کاربرد فراوانی دارد.سایت های چند زبانه شامل انواع محتلفی  مانند: صنعتی،فروشگاهی،شخصی،پزشکی،گردشگری و… هستند. برای اینکه بتوانید یک سایت چند زبانه مفید و درجه یک داشته باشید لازم است تا چند نکته حیاتی که در ادامه به آن میپردازیم را بدانید.!

چگونه سایت را چند زبانه کنیم ؟

برای اینکه بتوانید سایت خود را چند زبانه کنید باید در ابتدا ۲ نکته را در نظر داشته باشید،۱٫اینکه باید با شیوه های انجام ترجمه آشنایی داشته باشید،۲٫شیوه دلخواه و خاص خودتان را انتخاب کنید تا در مسیر با مشکل روبرو نشوید.

اگر وبسایت وردپرسی دارید ما اینجا ۴ شیوه اصلی و مهم را برای شما بازگو کردیم!

  1. ایجاد یک ورژن جدا از هر پست و برگه به ازای هر زبان و ترجمه کردن پلاگین و پوسته ها.
  2. مدیریت و ذخیره ترجمه های هر پست یا برگه درون خود همان پست.
  3. استفاده از سرویس ترجمه اتوماتیک
  4. ایجاد وبسایت (به صورت ساب دامین یا دامنه جدا) و لینک کردن آنها از طریق قالب سایت.

همانطور که دیدید شیوه های مختلفی برای ترجمه کردن سایت وردپرسی وجود دارد و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارد اما پیشنهاد ما این است که شیوه شماره ۱ را که ایجاد یک ورژن متفاوت است را انجام دهید تا مشکلات کمتری روبه رو شوید. اما به جدایی از اینها شما میتوانید از افزونه یا پلاگین های ساخته شده برای وردپرس برای افزایش سرعت کار خود استفاده کنید که ما ۳ تا از بهترین افزونه ترجمه را به شما معرفی کردیم!

  1. پلاگین Weglot

در توضیحات این افزونه به راحت ترین و ساده ترین افزونه چندزبانه سایت وردپرسی اشاره شده که بسیاری از افراد با این ادعا موافق هستند.نقطه قوت این افزونه این است که به صورت کامل با اکثر قالب ها و افزونه های وردپرسی سازگار است و بیش از ۶۰ زبان را پشتیبانی میکند. خوشبختانه این افزونه برای سایت هایی که مطالب آنها کمتر از ۲۰۰۰ کلمه و دارای یک زبان اضافی است به صورت رایگان قابل استفاده میباشد و سایت های تازه تاسیس و کوچک میتوانند از این افزونه استفاده کنند.

  1. پلاگین polylang

این افزونه دارای چند نسخه است که شما میتوانید نسخه رایگان آنرا تهیه کنید،میشود گفت اینرافزونه تقریبا تمام امکانات عمومی جهت ترجمه یک سایت را در اختیار شما میگذارد، نقطه قوت این پلاگین چند زبانه این است کهمیگذارد، نقطه قوت این پلاگین چند زبانه این است که محدودیتی در تعداد زبان ترجمه نداشته و از زبانهایی که از راست به چپ هستند به صورت کامل پشتیبانی میکند.

  1. پلاگین Wpml

یکی از پر دانلودترین و محبوب ترین افزونه ها برای چند زبانه کردن سایت میشود گفت این پلاگین است و اما این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که این افزونه رایگان نیست و برای استفاده از آن باید سالی ۲۹ دلار هزینه کنید.اگر هدفتان این است که یک پروژه قوی و سنگین را تحویل دهید این افزونه به نجات شما خواهد آمد.خوشبختانه این افزونه مرتبا اپدیت میشود و با اکثر قالب ها و افزونه های سایت وردپرسی مشکلی ندارد.

بعد از اینکه دیدگاهی از نحوه طراحی سایت چند زبانه به شما دادیم وقت آن است که به سراغ مراحل سئو سایت چند زبانه برویم.

طراحی سایت چند زبانه

مراحل اصلی سئوی سایت چند زبانه چیست؟

برای شروع و دانستن این مراحل لازم است تا پایه و اساس سایت چند زبانه خود را زیبا و محکم بنا کنید.برای همین نکات اصلی سئو سایت چند زبانه را در زیر به صورت کامل و دقیق به آن اشاره کردیم.

  • تحقیق کلمات اصلی و کلیدی
  • مسایل فنی و تکنیکال سایت چند زبانه
  • انتخاب CMS مناسب
  • ساختار پیوند یکتا یا URL
  • انتخاب دامنه مناسب
  • سیگنال مناسب برای موتور جستجو
  • هدفگذاری جغرافیایی
  • هاست و لینک سازی بین المللی
  • آنالیز رقبا در حوزه کاری شما

تحقیق کلمات مهم و اصلی : در ابتدا شما باید کشور هایی که میخواهید در آن خدمات یا محصول را بفروشید بررسی کنید که مخاطب هدف شما در آن وجود دارد یا خیر؟! اگر این سوال را بدون پاسخ رها کنید بدوون شک پروژه شما با شکست مواجه خواهد شد. برای اینکار میتوانید زبانهای هدف را مورد بررسی قرار دهید و از ابزار های مختلفی برای  به نتیجه رسیدن خود استفاده کنید مانند Ahrefs  که بهترین ابزار برای اینکار میباشد.

یکی دیگر از ابزارهایی که میتواند به شما کمک بزرگی کند گوگل ترندس است که شما میتوانید موضوع خود را وارد کنید و از محبوبیت مناطق مختلف نسبت به این موضوع آگاه شوید. برای اینکه سایت خود را سئو کنید نباید صرفا به ترجمه کلمات کلیدی بدست آمده اکتفا نکنید،حتما باید به یاد داشته باشید که ترجمه خودمانی و تحت الفظی نتیجه ای ندارد و باید برای بررسی حجم کلمات کلیدی آن را بررسی کنید زیرا دو الگوریتم پاندا و رنک برین در خواندن مطالب بسیار هوشمند شدند و نسبت به خوانایی و املا و علامت نگارشی مطالبتان بسیار حساس هستند .

مسایل فنی و تکنیکال سایت : مسایل سئو چند زبانه وسیع است اما نباید به راحتی از کنار بهینه سازی سایت بگذریم و این نکته شامل چندین مواردی است که در بالا آنها را برای شما لیست کردیم پس در اولین نکته میپردازیم به سیستم مدیریت محتوا یا CMS.

انتخاب cms  مناسب : شما میتوانید از بهترین و رایج ترین سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید که در این رابطه بهترین ساختار سئو چند زبانه را ارایه میدهند مانند : wordpress، magento  و..

دارا بودن یک پایگاه داده مشترک در طولانی مدت یک امتیاز بزرگ است که یک cms  مناسب این امکان را به شما میدهد تا با دامنه و زیر دامنه مختلف و  دلخواه ایجاد کنید و این به این معناست که اگر سایت را بروز کنید به صورت خودکار طراحیها، افزودن یا حذف محصول، قیمت گذاری و … تمامی این موارد اپدیت خواهد شد.

ساختار url  و پیوند یکتا : برای بهینه سازی سایت قسمتی که بسیار حائر اهمیت است قسمت url سایت ماست که برای سایت چند زبانه ما مهم است  برای همین زمانی که در حال ایجاد وبسایت هستید باید این موارد را در نظر داشته باشید:۱٫دامنه اصلی کد شده برای هر کشور ۲٫ساب دامین ۳٫ساب فولدرها.

یکی از مواردی که به شدت به سایت های چند زبانه آسیب میزند،محتوای تکراری است.محتوا هایی که در url  های سایتهای مختلف ظاهر میشود ممکن است در نهایت توسط گوگل جریمه میشوند،برای همین گوگل راهکاری به ما داده که میگوید از url های اختصاصی که نشانگر  یک زبان است استفاده کنید.

تهیه دامنه مناسب یا ccTLDs : یکی ضرورتهای سئوکار برای سئو سایت چند زبانه خرید دامنه cctlds  است که این نوع دامنه زمانی به کار میرود که اگر شما میخواهید ۱ یا ۲ زبان را هدف بگیرید اما اگر قصدتان این است تا کشورها و زبان های بیشتری را زیر نظر داشته باشید انتخاب این دامنه چندان مناسب نیست! زیرا هزینه های سنگین و غیر ضرروی مثل تهیه خرید دامنه و هاست خاص را باید پرداخت کنید..

مراحل سئوی سایت چند زبانه

سیگنال مناسب برای موتور جستجو : برخی از سینگنالهای قوی وجود دارد که باعث میشود تا هدف شما را بهتر بفهمد تا زبان مخصوص به آن را نمایش دهد،هرچه سیگنال بیشتر باشد گوگل مفهوم شمارا بهتر درک میکند!

شما میتوانید از ۳ مدل سیگنال که باعث میشود موتور جستجو منظور شما را متوجه شود استفاده کنید که شامل موارد زیل است :

  • HrefLang Tags
  • Meta Content Language Tags
  • Schema Markup

اولین تگ ، تگ hrefLang  هست که زمانی که یک محتوا در سایت چند زبانه منتشر شود در چندین زبان تکرار میشود بنابراین برای اینکه گوگل محتوای مارا تکراری نگیرد از این تگ استفاده میکنیم .

تگ meta content  یا برچسب زبان محتوا نشان میدهد که این کد html صفحه ما برای چه کشوری نوشته شده است در نتیجه این سیگنال را به موتور جستجو ارسال میکند تا به مخاطبان هدف درست نمایش دهد.باید توجه داشته باشید که سیگنال این تگ از تگ hrefLang ضغیف تر است و در پروژه های بزرگ استفاده نمیشود.

تگ schema Markup  زمانی بسیار مفید است که به موتور جستجو نشان دهیم که سایت ما در چه حوزه ای فعالیت دارد خوبیه این تگ اینه که تمام موتورهای جستجو جهان آنرا درک میکندد و به راحتی از آن استفاده میکنند.یادتان باشد که با افزودن این تگ رتبه شما بهتر نمیشود بلکه این درک رابه موتور جستجو میدهید تا حوزه فعالیت شمارا بهتر شناسایی کند و اطلاعات دقیق تری را نمایش دهد و کابران بیشتری ترغیب به کلیک کردن روی سایت شما شوند..

هاست و لینک سازی بین المللی : گوگل برای تعیین موقعیت محل کار شما از فاکتور های زیادی استفاده میکند مانند: پسوند دامنه، زبان ، آدرسی که در محتوای شما به کار رفته است ، متاتگ ها و.. پس نمیتوان گفت صرفا هاست بر روی سئو محلی ما تاثیر زیادی میگذارد اما هاستی که نزدیک به مخاطب باشد باعث افزایش سرعت سایت شما میشود در نتیجه اگر مخاطب شما آلمان است هوشمندانه است که هاست اروپا انتخاب کنید.

در مورد لینک سازی بین المللی هم باید نکاتی را رعایت کنید مخصوصا برای سایتهایی که دامنه cctlds  زیر دامنه هستند قطعا این سایتها نسب به سایت های تک زبانه زمان و انرژی بیشتری برای بهینه سازی میگیرد،فایده لینک سازی این است که قدرت دامنه سایت شما میکند و باعث میشود رتبه بهتر و ترافیک بیشتری را کسب کنید و برندینگ شما قدرتمندتر شود.

۲ موردی که باید در لینکسازی رعایت کنید شامل : تحقیق عمومی و اجرای یک کمپین بازاریابی چند زبانه میباشد و میتواند به شما کمک زیادی بکند.

آنالیز رقبا در حوزه کاری : تحلیل رقبا به شما کمک میکند تا بازار هدف خود را بهتر پیدا کنید و سایتهای رقیبتان را بررسی کنید تا ببینید چه محتوایی تولید میکنند و آنها را تحلیل کنید علاوه بر رقبا شما میتوانید با ابزار های مختلفی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم بررسی کنید و ببینید علاقه مردم در چه حوزه این بیشتر است.حتما این نکته را در نظر داشته باشید که از کپی کردن از رقیب هایتان بپرهیزید و محتوای خاص و منحصر به فرد تولید کنید،شما باید تحلیل کنید نه تقلید!

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag