Skip links

پیج رنک گوگل چیست؟ (۱۰ راه تضمینی افزایش رتبه)

پیج رنک گوگل

پیج رنک گوگل ، اولین الگوریتم گوگل است؛ که برای فردی که یک سایت یا یک سایت سازمانی را راه اندازی کرده است اهمیت زیادی دارد،  این شیوه امتیاز دهی الگوریتم پیج رنک باعث میشه، سایت شما در صفحه نتایج رتبه بندی شود و بتواند کلیک خوبی را دریافت کند، اما همه چیز به پیج رنک گوگل ختم نمیشود ! ما در این مقاله که در سایت آسان وب با شما به اشتراک گذاشتیم به صورت کامل و دقیق به اینکه چگونه پیج رنک را افزایش دهیم؛ پیج رنک چیست و به چه معناست  پرداخته ایم و بررسی کردیم !

پیج رنک گوگل چیست؟

الگوریتم پیج رنک، ساز و کارش به این شکل است که بر اساس لینک های ورودی و سایت هایی که به اون سایت لینک داده باشند امتیاز دهی میکنه و به آن ارزش ایفا میکنه ، هرچه تعداد لینک های سایت بیشتر باشد پیج رنک آن بالاتر میرود که گوگل پیج رنک را با نماد اختصاری (PR) و سایت را بین عدد ۰ تا ۱۰ ارزش گذاری میکند و نشان میدهد ، نام این قابلیت جذاب به احترام بنیان گذاران گوگل، لری پیچ وسرگنی برین گذاشته شده.

گوگل همیشه به دنبال با کیفیت ترین صفحات در سرتاسر وب هست تا در حین جستجو بهترین نتایج را ارائه دهد و ما اینجا به این نتیجه میرسیم که هرچه یک سایت PR بالاتری داشتته باشد در نتایج میتواند نمره بهتر و بیشتری را کسب کند.

سایت هایی زیادی هستند که توانستند نمره ۱۰ را از گوگل بگیریند مثل توییتر،ادوبی که سهم بیشتری از لینک های ورودی هستند.

پیج رنک گوگل چطور محاسبه میشود؟

همانطور که در بالا گفتیم در این الگوریتم لینکها تاثیر بسزایی دارند و برای بالا بردن رتبه سایت شما نقش موثری دارند به طور عمومی ۸۵% از رتبه سایت مبدا به همراه لینک به سایت هدف ارسال میشود. گوگل باهوش ما برای این الگوریتم پیج رنک گوگل از فرمولهای ریاضی حرفه ای استفاده کرده که هر ۳ الی ۶ ماه اپدیت یا بروزرسانی میشود. لازمه بدونید که این ارزش گذاری برای هر صفحه به صورت جداگانه استفاده میشه و مربوط به کل سایت شما نیست!

معایب و مشکلات PageRank چیست؟

مدتی از این الگوریتم پیج رنک گوگل نگذشته بود که افراد زیادی راه های برای افزایش پیج رنک پیدا و کشف کردند و از طریق تکنیکی مثل گوگل بمب و تبادل لینک و راه هایی مشابه اینها کارایی این الگوریتم را به صورت زیبا زیر سوال بردند .

اما گوگل همیشه یه راهی داره تا خودش را پیروز میدان نگه داره برای همین گوگل اعلام کرد که هر سایتی تعداد زیادی بک لینک به صفحات غیر مرتبط داده باشه اون رو اسپم شناسایی میکنه و برای سایت جریمه قرار میده. با اینکار نه تنها رتبه و اعتبار سایت شما افزایش پیدا نمیکند بلکه سایت شما زیر سوال میرود و از ارزش آن کاسته و کم میشود.

در سال ۲۰۰۸ گوگل اعلام کرد که اگر قصد خرید و فروش لینک را دارند از nofollow  استفاده کنند تا پیج رنک منتقل نشود. اما داستان به اینجا ختم نمیشود و گوگل برای اینکه اسپرها رشد نکنند و کاربران از روش صحیح سئو استفاده کنند دیگر از pagerank صحبتی نمیکند.

الگوریتم پیج رنک گوگل

چگونه پیج رنک را افزایش دهیم ؟

یکی از راه های اصلی که میتونه به ما کمک زیادی بکنه افزایش لینک ها و ارتقا کیفیت انهاست و باید روش های ابداعی و متفاوتی را پیاده کنیم و باید خیلی حواسمان باشد تا خودمان یا کسانی که این کار را برای ما انجام میدهند از تکنیک کلاه سیاه استفاده نکنند، در این صورت ضرر زیادی را متحمل خواهید شد.

ما چند مورد از روش هایی که میتوانید استفاده کنید را در ذیل نام بردیم…

  • ارسال پست مهمان
  • نوشتن مقاله برای دفاتر و مجلات
  • معرفی و اضافه کردن شرکت خود در ویکی پدیا و صفحات مختلف
  • لینک سازی در منابع شناخته شده
  • استفاده از استراتژی لینک دهی

شما میتونید پیج رنک خودتون رو به وسیله لینک های داخلی در سراسر سایت خود که مرتبط هستند پخش کنیدکه میتوانید از روش های اشتراک گذاری در فروم ها، شبکه های اجتماعی و.. برای افزایش پیج رنک گوگل خود استفاده کنید.

این روش یا تکنیک بهتون کمک میکنه تا تمام صفحات یا بخشهای سایت شما دز یک سطح ایده آل از امتیازات گوگل بهره مند شود..

محاسبه پیج رنک سایت را چطور انجام بدیم ؟

یکی از بهترین و سریع ترین راهها برای چک کردن ،PR اضافه کردن افزونه های مرورگر است .

  1. برای بررسی پیج رنک گوگل میتوانیم از: google pagerank cheacker  
  2. بررسی تعداد لینک های سایت از: backlink hunter
  3.  استفاده از سیستم backlink analysis  میتوانیم لینک های مشکل دار را پیدا کنیم.

اما باید به این نکته توجه کنیم که در کنار pagerank فاکتورهای دیگریه به رتبه بندی سایت ما کمک میکند از جمله :

  • اشتراک گذاری در شبکه مجازی
  • توییت های توییتر
  • مناسب بودن ادرس دامنه
  • تعداد کلمات در صفحه
  • سرعت بارگزاری صفحه

و این چند فاکتور به جز الگوریتم پیج رنک برای الگوریتم های دیگر گوگل بسیار مهم هستند که با رعایت کردن آنها میتوانید شهرت برندتان و محبوبیت خودتان را افزایش دهید.

لینک های شناور (link juice) و تاثیر پیج رنک بر آن چیست؟

وقتی سایتی به شما لینک میدهد برای گوگل به این معنی است که آن سایت برای شما یک حامیست و تشخیص میدهد که صفحه شما از چه اهمیتی برخوردار است، زمانی که سایتی به شما لینک میدهد یا بلعکس، شما به او لینک میدهید گوگل این لینک را به عنوان لینک شناور به حساب میاورد.

اهمیت و تاثیر لینک ها به ۲ عامل بستگی دارد:

  1. تعداد لینکی که از سایتی به سایت شما داده میشود
  2. چه تعداد لینک در سایتی که به شما لینک داده وجود دارد

آیا هنوز پیج رنک محاسبه میشود؟

هنوزم گوگل از الگوریتم pagerank  برای رتبه بندی صفحات وب استفاده میکنه و میشه گفت این الگوریتم اساس ساز و کار دیگر الگوریتم های گوگل محسوب میشود.ولی سال ۲۰۱۷ گوگل تصمیم گرفت تا نمایش عمومی PR را برداره و دلیل این موضوع سو استفاده مدیران و کسانی بود که در راستای خرید و فروش لینک فعالیت میکردند با اعلام کردن این موضوع سایت هایی که جایگاه مناسبی داشتند توانست روی رتبه های انها تاثیر بگذارد.

پیج رنک گوگل در گذشته هر سال ۵ بار بروزرسانی میشدند حتی تا تا سال ۲۰۱۳ این الگوریتم اپدیت میشد اما  با گذشت زمان تاکنون هیچ اپدیتی برای این الگوریتم داده نشده.

با اعلام این موضوع و فراگیر شدن آن چندین سایت مختلف سعی کردند تا سایت هارا تا حدودی ارزش گذاری کنند تا بتوانند جای خالی pagerank را حفظ کنند.

از نمونه این سایت ها میتوانیم به  MOZ و  Ahref اشاره کنیم.

نتیجه گیری…

پیج رنک گوگل شاید فواید و خوبی هایی برای سایت ما داشته باشد اما امروزه الگوریتم پیج رنک کمرنگ تر شده  و در سئوی مدرن بهتر است بجای تمرکز روی ساخت لینک یا PR رو به تولید محتوای جذاب و سئو شده بیاوریم و درکل باید گفت پیج رنک را باید به صورت طبیعی و روش هایی که در بالا اشاره کردیم افزایش داد شاید انجام اینگونه مسایل پر خطر و مهم برای شما سخت باشد و راه شما را چندبرابر کند برای این مشکل شرکت آسان وب که تشکیل شده از بهترین سئوکار هاست میتونه کمک کنه و نقش مهمی در ارتقا سایت شما داشته باشه.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag