Skip links

چطور کلمات کلیدی درست را انتخاب کنیم؟ نکات مهمی که هرجایی نمی بینید…!

معمولا وقتی وارد دنیای سئو سایت می‌شوید بیشتر توجه شما به سمت سئو تکنیکال می‌رود و موارد مهم دیگری مثل ارکان پایه یا اصطلاحا بیس سئو بطور کامل فراموش می‌شوند یا در حق‌شان کم لطفی می‌شود. به نکاتی که در ادامه می‌خوانید دقت کنید و آنها را جدی بگیرید چون ممکن است با مرتکب شدن این موارد سئو و آینده سایت‌تان را به کل به ته دره شکست بیاندازید.

  • پیش از شروع سئو سایت کلمات کلیدی هدفمند سایت‌تان را انتخاب نکرده باشید!
  • کلمات کلیدی اشتباهی را انتخاب کنید و زمان و بودجه خود را برای محتوایی که هیچ وقت شما را به هدفتان نمی رسانند هدر بدهید.

اگر کلمات کلیدی سایت‌تان را با هدف و به صورت هوشمندانه انتخاب کنید مطمئن باشید می‌توانید در بازار رقابتی کسب و کارتان پرچم‌دار میدان باشید و رتبه اول گوگل را به خودتان اختصاص بدهید! ?

رتبه اول گوگل
در واقع تفاوت موفقیت پروژه سئو دو کسب و کار اینترنتی مشابه، در میزان صحیح بودن کلمات کلیدی آنهاست.
اکثر افراد وقتی در فضای اینترنت با محتوایی در زمینه تحقیق کلمه کلیدی مواجه می‌شوند این سوال برای‌شان پیش می‌آید که ما دقیقا باید از کجا شروع کنیم و تکلیفمان در ادامه این مسیر چیست؟

ما در این مقاله دقیقا می‌خواهیم به بررسی همین موضوع بپردازیم و مسیر تاریک و کمی گمراه کننده انتخاب کلمه کلیدی مناسب را با نور آسان وب برای شما روشن و هموار کنیم.

درک کلمات کلیدی مادر (کلمات کلیدی اصلی)

کلمات کلیدی مادر یا اصلی در واقع کلماتی هستند که واژه‌های دیگر از آن‌ها نشئت می‌گیرند. کلمات کلیدی اصلی می‌تواند به طور کامل استراتژی تحقیق کلمه کلیدی شما را نابود یا به موفقیت برسانند پس نیازمند توجه ویژه ای هستند. پیدا کردن کلمات کلیدی مادر کار چندان سختی هم نیست. یکی از روش هایی که می‌تواند به شدت کمک‌تان کند پرسیدن سوال هایی مثل موارد زیر از خودتان است:

  • می‌خواهید برای چه چیزی در نتایج موتور جستجوی گوگل رتبه کسب کنید؟
  • قبلا در چه کلماتی رتبه کسب کرده‌اید؟
  • رقبای شما در چه کلماتی رتبه کسب کردند؟

با بررسی پاسخ این دسته از سوالات می‌توانید به بهترین کلیدواژه‌های مادر برسید.
حتی می‌توانید از ابزاری که خود گوگل برای کمک به وب سایت‌های در این زمینه ارائه کرده یعنی سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. یکی از کارگاه های پرطرفدار ما کارگاه سرچ کنسول ماست که تمام مواردی که باید برای کا کردن با این ابزار بدانید را به زبانی ساده بشما آموزش میدهد.

ابزار سرچ کنسول گوگل

نکته جالبی که در مورد کلمات کلیدی سایت وجود دارد این است: هرچه کلمات کلیدی بیشتری بسازید در مسیر سئو موفق‌تر میشوید!

وقتی کلمات کلیدی درست و مناسب کسب و کارتان را پیدا کنید می‌توانید روند پیدا کردن کلمه کلیدی توسط این ابزار را بار‌ها و بارها تکرار کنید و برای یک سایت یا صد‌ها استراتژی کلمه کلیدی صفحه بسازید.

تهیه یک لیست کامل از کلمات کلیدی سایت

در این مرحله باید تمام کلمات کلیدی که پیدا کرده اید را در یک لیست قرار بدهید. این لیست‌ها کمک‌تان می‌کنند کلمات‌تان را گسترش بدهید و صفحات و موضوع هایی که می‌خواهید در مورد آنها محتوا تولید کنید را تامین میکنند.
علاوه بر این با ساخت این لیست‌ها می‌توانید مواردی که رقیبان‌تان از آنها چشم پوشی کرده اند یا توجه کمتری به آن داشته اند را پیدا کنید و روی آنها هم مانور بدهید.

اولیت بندی کلیدواژه ها

تقریبا هر ابزار کلمه کلیدی جدید یا قدیمی، لیستی از صد‌ها و شاید هزاران کلمه کلیدی را در اختیارتان قرار می دهند، اما راز موفقیت در این است که بدانید کدام کلمات کلیدی ارزش سرمایه گذاری و قرار گرفتن در لیست اولیت‌های شما را دارند. شاید در این مرحله از خودتان بپرسید:

  1. کدام یک از کلیدواژه‌ها می‌توانند برای کسب و کار من مفید و سودآور باشند؟
  2. و یا در کدام یک از این کلمات کلیدی می‌توان واقعا به رتبه ای مناسب در نتایج گوگل رسید؟

برای پاسخ به این سوالات مهم ترین معیارهایی که باید در انتخاب کلمه کلیدی در نظر داشته باشید را در ادامه آورده ایم تا بتوانید کلمات مد نظرتان را بهتر اولیت بندی کنید:

  • ارتباط
  • حجم سرچ ماهانه
  • میزان سختی کلمه کلیدی
  • نرخ کلیک ارگانیک (به انگلیسی: CTR)
  • اولویت

دسته بندی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی مفید را هیچوقت نمی توانید در یک پکیج حاضر و آماده پیدا کنید! آنها همیشه به صورت درهم برهم با کلمات دیگر وجود دارند. این شما هستید که باید زحمت این کار را بکشید.

یکی از ساده ترین روش‌ها این است که کلمات کلیدی مرتبط را در یک صفحه قرار بدهید. این کار در اصل یکی از استراتژی‌های کاملا حرفه ای برای افزایش ارتباط موضوعی بشمار می‌رود. اما در عین حال، تلاش بیش از حد برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی در یک صفحه هم ممکن است ارتباط آنها را ضعیف کرده و رتبه بندی را دشوارتر سازد. از این رو باید یک بالانس ایجاد کنید. ما راه حل این مشکل را در پاسخ شما به دو سوال زیر می‌دانیم:

  1. چه زمانی قصد ساخت صفحه ای جداگانه برای هر یک از کلیدواژه‌ها دارید؟
  2. چطور کلمات کلیدی را دسته بندی می‌کنید؟

بهینه سازی داخلی یا On-page کلمات کلیدی

تا همین لحظه معدود مقالاتی در زمینه تحقیق کلمه کلیدی وجود دارند که به اهمیت بهینه سازی On-page یا داخلی کلمات کلیدی در هر صفحه اشاره داشته اند! اما این را باید بدانید که این بخش هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجایی که تحقیق کلمه کلیدی به نحوی باعث می‌شود هدف وب سایت شما مشخص شود، یک نقطه شروع عالی برای سئو On-Page سایت هم هست. اگر علاوه بر آن چیزی که کاربران هدف شما در مورد آن جستجو می‌کنند، درباره آن چیزی که آن‌ها انتظار دارند پیدا کنند هم مطلع هستید، می‌توانید محتوای وب سایت‌تان را بهتر برای رفع نیازهای آنها تولید و بهینه سازی کنید.

بررسی رنک کلمات کلیدی

فرقی نمی کند یک مشاور سئو در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باشید یا برای خودتان کار کنید! باید این مسئله که کلمات کلیدی شما چه رتبه ای در نتایج جستجو دارند برای شما مهم باشد. قبلا ردیابی کلمات کلیدی با رنکینگ یا رتبه بندی تقریبا هم معنی بودند اما همانطور که می‌دانید همه چیز به سمت تغییر و پیشرفت می‌رود. از این رو امروزه ردیابی کلمات کلیدی به کمک شخصی سازی داده ها، بومی سازی اطلاعات و تغییر حوزه‌های رقابتی پیشرفت چشم گیری داشته است.

ابزار‌های تحقیق کلمه کلیدی

و اما وقت عمل رسید! ما قبلا روش اصولی تحقیق کلمه کلیدی را توضیح داده این اما اگر بخواهیم در این قسمت مختصر اشاره ای به این موضوع داشته باشیم باید بگوییم که ابزارهای مفید بسیاری برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارند اما مهم ترین آن‌ها که زبان پارسی را هم پشتیبانی می‌کنند تعداد انگشت شماری دارند که در ادامه قرار است با آنها آشنا شویم.

این ابزار‌ها رایگان هستند و رابط کاربری آسانی هم دارند،  اطلاعات مهمی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

نتیجه گیری

انتخاب کلمه کلیدی مناسب و درست یکی از مهم ترین کارهایی است که در ابتدای راه اندازی سایت و شروع سئو باید انجام شود. یک اشتباه کوچک در این زمینه می تواند تمام تلاش های شما را به باد بدهد! پیشنهاد می کنیم همانند یادگیری هر تخصصی برای این موضوع بسیار مهم هم وقت بگذارید و آن را اط طریق کارگاه تحقیق کلمه کلیدی ما به صورت کاملا اصولی و بر اساس جدیدترین معیارها یاد بگیرید. البته که مقالات نوشته شده در این زمینه هم تا حد زیادی می توانند در این زمینه یاری رسان شما باشند. در آخر انتخاب با شماست! پیشنهاد میکنیم اگر درباره این مقاله یا دوره های آموزشی این زمینه سوالی داشتید حتما از بخش دیدگاه ها با تیم ما در ارتباط باشید.

Leave a comment

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
فروشگاه
مقالات
جست و جو
Explore
Drag